Laga Esselte 100 (skoldator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Jag skulle gissa att det finns ganska många. Herrarna på Didact var ganska aktiva.
En av de bästa labbkurserna jag gick som herrarna hade gick ut på att bygga ett 6809-kort och skriva en enkel monitor. Det starkaste minnet var när vi hittade en bugg i konstruktionen och irriterat påtalade det och fick svaret "Ja? Fixa det då.". Det var ganska pedagogiskt att få labba med helt otestade grejer. Jag minns det som igår trots att det var över trettio år sedan.

Kul tråd! Nostalgin flödar. :D
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av YD1150 »

Har också en kopia på källkoden med kommentarer till TMS2516-EPROM:et (Monitor PROM)
Daterat 1980-11-30 :!: Allt handskrivet med kommentarer till källkoden.
Monitor Prom Listing TMS2516.pdf
Didact-datorn kommer gymnasieskolan där jag gick. Den användes inte längre då (1988-1990)
men den kom i min ägo några år efter jag hade slutat på gymnasiet då en kompis som hade gått samma utbildning
(el-tele) var i någon AMS-åtgärd i samma skola under "skitåren" med hög arbetslöshet tidigt på 90-tal (1993 kanske?)
De på el-tele skulle byta lokaler då, så i samband med det så vart det storstädning så
läraren hade skickat med datorn till mig. Så det var säkert en hel del intressanta saker som slängdes i samband med det,
kanske är bäst att inte veta det :shock:. Utbildningen hade varit i samma lokaler sen 1961 eller -62.

Didact-datorn ser ut att ha varit en byggsats.
2016-01-06 16-01-21_0076.jpg
Det verkar vara en tidigare variant jag har, en för-produktionsmodell ? Vet inte mer om den.
Den där blåa så står det Esselte Studium på så den verkar vara nyare än den jag har.

Lillahuset: var höll ni hus med de där 6809-kurserna ( på LiU? Fysikhuset, ISY B-huset? )
Vi hade 68008 och lekte med :) fast det var lite senare det.

En del labbuppgifter var/är lite för tillrättalagda ibland men det beror givetvis på vad man har för bakgrund
sen tidigare, många av oss här på forumet har säkert haft elektronik/datorer som hobby i många år
innan ingenjörsutbildningen, andra studenter kan ha sysslat med helt andra saker tidigare.
(I verkligheten så har man tentan före lektionen, ifall något går upp i rök... :D Varför blev det så?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Tydligen Anders Anderssons listning av monitorn.

Vi höll till i B-huset på IFM. Om jag minns rätt var det den ände som är närmast A-huset. Fysikhuset fanns inte då.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av xrayspex »

Didactic 6802 såldes, vad jag minns det, som byggsats. Kortet på bilden är nog en prototyp för de jag sett hade blått mönsterkort. Fortfarande enkelsidigt och vad jag kan minnas hade de sparat in på adressavkodningen för att minska antalet kretsar. Den var väl i första hand tänkt för hobby-bruk :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Det mesta (allt?) från Didact var byggt på blåa mönsterkort.

Att inte avkoda alla adressbittar var och är standard.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av xrayspex »

Det är jag medveten om, har bara ett minne av att jag regerade på "slöseriet" av adresser när jag gjorde en "reverse engineering" av den i början på 80-talet...
Men det kanske bara är jag som börjar bli senil..
Senast redigerad av xrayspex 6 januari 2016, 20:28:38, redigerad totalt 1 gång.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av johano »

Vi hade i gymnasiet (86-89) några "plattor" med kretsar, en hexdisplay och dito tangentbord som hette "saia pc", någon annan som minns dessa??

/johan
Senast redigerad av johano 6 januari 2016, 20:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Jo jag hade en intressant upplevelse i början av åttiotalet. Jag skulle konstruera ett kort för en matteprocessor till ett 6809-system och fick en adress den skulle ligga på av chefen för förståndet. Det var bara det att jag upptäckte att den adressen var upptagen pga slarvig adressavkodning. Vad värre var var att jag när jag hade samlat mer information upptäckte att minst två kort använde den adressen pga slafsig adressavkodning. Som tur var var det ganska osannolikt att dessa kort skulle förekomma i samma system. Matteprocessorn fick ett helt annat hem än det var tänkt från början. :)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av MiaM »

Mortsde skrev:Vi får ju inte glömma RISC eran med 88K, i960, Sparc och 29K, eller rättare sagt.... :roll:
och Transputer!
Nerre skrev:Att Intel fick försprånget berodde väl nästan uteslutande på Windows?
Njae, grunden lades under DOS-tiden och då var det IBM som ledde "de-facto-standardiseringen". Som en jämförelse så är det många som är besvikna över vilka dåliga operativsystem Microsoft gjorde, men egentligen så var de bara duktiga på att överleva. Genom att hänga med i IBM:s svängar, liksom "rida den mekaniska tjuren utan att falla av", så fick Microsoft betalt för att göra det de gjorde.

Utan IBM inblandade så hade nog Microsoft varit största distributören av *IX-system under lång tid. De var ju till och med faktiskt störst på *IX en gång i tidernas begynnelse, med produkten XENIX...
Mortsde skrev:jag har alltså matat in det i MAME emulatorn och börjat modellera hårdvaran. Som synes är inte PIA kretsarna mappade ordentligt än
och därmed inte tangentbord och display men det kommer.
Hur mycket jobb är detta? (Ursäkta om jag upprepar saker jag glömt att jag redan skrivit). Jag har ju ett Motorola 6802-utvärderingskort (MEK6802R5 tror jag det heter) och har tittat lite på en 6800-emulator som idag kan emulera både Motorola Exorciser och SWTPC 680. Hårdvaruemuleringen är inte alls cykelexakt och t.ex. UART:en emuleras bara på så sätt att tecken skickas in och ut, det finns alltså ingen risk för buffer overrun och det finns ingen emulering av fel som uppstår på grund av fel inställningar o.s.v.. Min tanke var att peta på den emulatorn så att den får ett ncurses-interface så att den kan emulera hårvaru-tangentbordet+displayen på kortet jag har och samtidigt emulera UART:en. Min halvknäppa tanke är sen att peta ihop ett nytt eprom som kan köra både via serieport och tangentbord/displayer samtidigt, med typ samma kommandon eller liknande. Sen är väl nån slags plan att slänga på mer ram och se om det går att portera operativsystemen från Exorciser eller SWTPC. År 2020... Poängen med att jag nämner detta är att jag är nyfiken på MAME-emuleringen och också tipsa om det jag petat på som ett tänkbart alternativt spår.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

En cykelexakt emulering av en 6802 borde vara trivial idag. Dagens processorer är oftast 1000ggr snabbare. :D
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

hej MiaM,

Åhhh, jag minns excorsicer mycket väl! Klanket i 8" drivarna och ozon lukten från EPROM raderaren, eller om det var kopiatorn... de stod i samma rum av någon anledning, förmodligen fläktarna. Terminalen var i rummet bredvid så man fick springa lite fram och tillbaka.

Jag har kodat en del för MESS projektet senaste året Det var tidigare en fork av MAME men är nu tillbaka i samma kodträd igen. MAME fokuserar ju på bevarandet av Arkadspel medan MESS är embedded systems i allmänhet, dock med rätt stort fokus på spelkonsoller. Det senare är rätt bra faktiskt för just spelkonsoller är ju kända för att nyttja hårdvaran till max vilket gör att emuleringen i vissa fall måste vara cykelexakt. I fallet med Atari ST t.o.m. subcykelexakt! Men där är man inte alltid ännu, men det är kul att följa diskussionerna. Jag kunde inte hitta någon kommentar om cykelexaktheten hos 6800 du kan kolla drivaren här, jag ska fråga också.

EDIT: har kollat loggen för 6800 emuleringen i MAME nu och frågat och det finns noteringar på incheckad kod om att justera cycle count för att stämma bättre. Hur bra det blev vet jag inte men det går att kolla klockan när man kör så om man vet vad det ska vara så ser man det ganska snart.

Hur mycket jobb det är att skriva en kortanpassning beror mest på hur van man är att läsa källkod och hur bra man är på C++. Själv är jag både ringrostig som programmerare och lekman på C++ men ändå lyckats skriva en 4-5 kortanpassningar och en emulering av z80scc, allt för att lära mig mer. Didacten har jag lagt ett dussin kvällar på kring jul nu men i det ligger mycket ringande av korten och återskapande av scheman. Och den är inte klar, har bara mappat keypad och tangentbord ännu så länge. Målet är att emulera alla Didact hårdvarorna, inklusive Esselte 100 och Candela, men det kommer att ta några år. Andra knypplar och löser Sudukos....

Ditt projekt låter väldigt kul, om du baserar det på MAME kodbasen kan jag hjälpa till att komma igång. MAME emulerar idag ca 8000 olika datorsystem, något dussin 6800 baserade men inte excorsicer. Mame är command line baserat med en massa olika UI frontends, så det går säkert att skriva något i Ncurses. Annars har man lagt till LUA stöd precis. Du kan PM:a mig om du undrar något mer specifikt.
Senast redigerad av Mortsde 7 januari 2016, 22:29:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Mortsde: :tumupp: Inte för att jag förstår riktigt varför men det är kul att vissa engagerar sig.
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Ähh bara därför att! 8) Å sedan är det ju kul att bevara dom här gamla svenska konstruktionerna för omvärlden, i ett land som är världsbäst på elektronikåtervinning försvinner de snabbare än man tror. Just Didacten kanske inte har så mycket gammal kod liggandes men Esselten är jag ganska säker att det fortfarande finns kassetter liggandes med för sin tid grymma applikationer. Candelan är jag mer osäker på, den slog ju alldrig riktigt men OS-9 disketterna bör ju säkerhetskopieras omedelbums. Det tar ju knappast någon plats när det väl är gjort.

Så lite idealistiskt är det nog också utöver tidsfördrivet och hjärngympan.
Användarvisningsbild
Mortsde
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 oktober 2015, 18:05:00
Ort: Sthlm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Mortsde »

Tack för listningen YD1150, det "nyare" kortet har ju ingen diskret BCD avkodare och schemat avslöjade ju inte hur BCD displayens segment var inkopplade. Teckentabellen gjorde det lite enklare att klura ut däremot! :)

Kod: Markera allt

PA0 decimalpunkt
PA1 seg C
PA2 seg D       PA6
PA3 seg E   PA5     PA7
PA4 seg G       PA4
PA5 seg F   PA3     PA1
PA6 seg A       PA2  (PA0)
PA7 seg B
Senast redigerad av Mortsde 11 januari 2016, 13:34:24, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Swech »

Det är dubbla PA2 i den listan......
Swech
Skriv svar