Laga Esselte 100 (skoldator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av johano »

Hej!

Jag har varit på jakt efter en Esselte 100, den gamla skoldatorn från 80-talets början, och har äntligen lyckats
komma över en.

Den är helt ok mekaniskt men tyvärr får jag ingen signal ut på vare sig TV eller Video-utgången...

När jag kollar på moderkortet så tycker jag det ser ut att saknas en krets för video genereringen, kretshållaren mellan
CPU (MC6802P) och PIA (MC6821P) är tom, och jag tycker mig se ledningsbanor som går upp till "området" där
video/tv-signalen går ut...

Finns det någon med lite inblick i hur gamla hemdator var konstruerade som skulle kunna slänga ett öga på mitt kort?
Det är alltså hållaren med frågetecknet som jag undrar över...

Tacksam för all hjälp, det vore superkul att få igång den!!

/johan
20151010_164003.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Jan Almqvist »

Kanske har där suttit en 6845?

https://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_6845
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

MC6802 förvånar. Jag hade gissat på MC6809 men jag ser ju på bilden.
En populär grafikkrets på den tiden var MC6845, användes om jag inte minns fel i Hercules-kortet till PC.

Förmodligen ska det vara ett RAM i 24-pinnars sockeln ovanför det jag tror möjligen kan vara plats för 6845. Sedan ser det ut som om det skulle vara bra med lite mer RAM tv om processorn.

Hur har du fått tag på datorn? Går det att nysta där?

Edit: Sök på nätet: https://duckduckgo.com/?q=esselte+100+skoldator&t=lm

Det verkar som om Didact var insyltade.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Findecanor »

Du har förstås kollat kondingarna? Såna brukar vara de första som inte funkar i gammal elektronik.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

Ja jag hade nog också nästan gissat på en 6845 i 40-pin sockeln, har du möjlighet att mäta pin-konfigurationen så kan man nog utesluta vissa kretsar (tex vilka pin jord och vcc går och så vidare). Kretsen ovanför skulle kunna vara video-RAM, tecken-ROM eller videosignal-anpassning !?
Vad sitter det för typ av RAM-kretsar under EPROM:en till vänster?
6845-page-001 (2).jpg
Kul att du fått tag i denna dator hade varit roligt att få veta mer om den! Verkar vara enkel layout, kan du ta en bild på hela kortet, ser du några datumstämplar nånstans?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Platis 10 oktober 2015, 18:24:17, redigerad totalt 2 gånger.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av qx5 »

Eftersom det är så knapphändigt med information utöver hur den såg ut så återstår det väl att följa kretsbanorna till sockeln och matcha pinout till troliga kandidater. Kanske även ROM koden kan ge en hint om vad som skall vara där? Du kan ju köra koden i en emulator och se vilket chip som fungerar?

U207-U210 kanske också behöver pluggas i med lämpligt RAM/ROM?

JH01 och JH02 är också något att fundera på.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

Ta gärna högupplösta bilder på båda sidor om kortet och på hela! :) Finns det någon särskild krets för tangentbords-avkodning eller hur ser det ut där?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Hur mycket fattas till vänster om bilden? Inte så mycket antar jag.

Att göra ett schema på den datorn går säkert på en kväll. Har du schemat är det relativt enkelt att lista ut vad de saknade kretsarna är.
Saknar du ett eller flera EPROM kan det bli lite besvärligt. Med tanke på hur gamla de är kan det vara smart att kopiera dem till filer för framtiden.
Någon av länkarna som dök upp vid min sökning gick till någon som hade en Esselte 100 modell röd. Är din röd eller blå (som han också nämner)? Han kan ha info. Första träffen, "pappan" kanske också är intressant.

Skulle du behöva en EPROM-raderare har jag en du kan få. Jag tror den fungerar men det är bäst att jag testar den innan eventuell leverans.

Varför är jag engagerad? Jo jag kände Didact-gänget och caddade kortet till nästa skoldator, Candela, som fick stryk av två betydligt sämre produkter, Compis och "ur-PCn".
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av qx5 »

Vad var det som gjorde att skolorna valde en sämre dator?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Politik, marknadskrafter och inkompetens antar jag. Det är ju så det brukar vara.
PCn var tekniskt sämre men naturligtvis ett bättre alternativ nu när vi sitter med facit. Compis (som var valet efter vad jag förstått) däremot tror jag valdes mest grundat på lobbying.
Man kan inte förvänta sig att skolpolitiker ska omge sig med någon större teknisk kompetens. Det vore orimligt. Det är nästan alltid någons agenda som styr resultatet.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av olalofberg »

Jag jagar också en ESSELTE100 till privata samlingen... håller på att undersöka spåren där jag
såg den senast (mitt högstadium för 25 år sen, men jag ska kontakta en av mina (numera pensionerade) lärare snart). Han är också lite av en samlare har jag hört så jag har lite hopp om
detta eller nån abc80 kanske, kommer också ihåg att vi hade klienter som hette "microbee".

Om jag får tag på nån så postar jag igen.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Purre »

Kolla om du kan få kontakt med denna och se vad han har i sin?

https://www.facebook.com/anderspiniesjoe
http://www.pugo.org/
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

ABC80 kan ni väl få från Målilla. Eller är den verksamheten nedlagd?
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av johano »

Hej!

Här har det ramlat in svar :-)

Jag har bara en mobil att fota med, men här är bilder på hela kortet och dator + tangentbordskortet iaf.

Det som kallas J402 är anslutningen (med flatkabel) till tangentbordenheten, det är ett eget kort med lite kretsar för avläsningen.
Eftersom alla IC-hållare konsekvent heter Uxxx och kontakter/anslutningar heter Jxxx så misstänker jag att den stora 24-pinnars J401 är en anslutning "till något" och inte en minneskrets e.dyl... men det är bara min amatörmässiga gissning.

Det sitter en klisterlapp under datorn att den är på 8K och det verkar ju stämma med de 4st RAM-kretsarna... kanske kan man bygga ut den till 16K också?

Jag är verkligen inte hemma på hårdvara men jag tycker spontant att det verkar saknas en krets för just video signalen...

Jag har försökt få tag i medlemmen JohnA som i tråden om Candela-datorn nämnnde att han hade en pärm med schema för just Esselte 100 - den vore ju guld att få kika i...

Tacksam för all hjälp hittills och framöver!!

/johan

Edit: la till url till tråden om Candela-datorn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Jag vill inte lova något men om du inte kan få till det på något annat sätt kanske jag kan få fram info från en av upphovsmännen.
"Don't hold your breath".
Skriv svar