Sida 1 av 1
Bilrelä - Var sitter "styrningen"?
Postat: 16 november 2005, 19:08:08
av JimmyAndersson
Håller på med ett larm till en bil.
Förstår inte riktigt vilka "ben" på reläet som gör att relät sluter?
Tyvärr är hållaren för relät ganska inkapslad, så det är svårt att mäta, men någon kanske vet ändå?
Här är en del av ritningen till elektroniken i bilen:
Det är alltså relä 102 (i den vita markeringen) som jag behöver hjälp med.
Kablarna (markerade med 123N och 123F) som går från ben 15 på relät sitter ihop lite längre bort i schemat (utanför bilden). På sladd 123F sitter en symbol (utanför bilden) som ser ut som en bygling.
Postat: 16 november 2005, 19:10:24
av Icecap
31 & 50 går till spolan.
Postat: 16 november 2005, 19:11:16
av JimmyAndersson
Tack!
Du är lika snabb som alltid.

Postat: 17 november 2005, 01:16:10
av Lindqvist
Normalt så är beteckningarna dessa:
30 - Plusmatning
31 - Jord
87 - Utgång vid aktiverat läge
15 - Tändning
50 - Startmotor
Postat: 17 november 2005, 03:33:10
av gOry
Är det nån startspärr eller nått du ska fixa till?
Postat: 17 november 2005, 07:48:39
av janne66
Alla dessa siffror är standardiserade.
I alla fall inom Bosch elsystem.
Postat: 17 november 2005, 16:11:13
av JimmyAndersson
Tack för beteckningarna och siffrorna! De lär komma till användning.
gOry:

Nja, inte riktigt, men nästan. Vår bil är av ett märke som är lätt att stjäla. Efter en pratstund med en bilverkstad så håller jag nu på att "bygga bort" dessa brister. Det är egentligen så enkelt att man undrar varför inte biltillverkarna gör bilarna mer inbrottsäkra. Det är först på de senare bilmodellerna som man börjat använda bättre lås mm.
Det man måste tänka på när man eh "extra-utrustar" en bil är att komponenterna måste klara minusgrader. Så istället för t.ex NE555 så är det SA555 som gäller...
Postat: 17 november 2005, 17:43:12
av Greensilver
Här har du samtliga beteckningar enligt BOSCH:
http://www.greensilver.com/pic/bosch.pdf
Kanske hittar du annat matnyttigt på hemsidan också. Jag har kikat lite på det där med billarm och beställde i samband med detta en del information fråm SSF som godkänner larmen. Insåg att jag skulle klarat av att bygga det mesta utom glaskrossdetektorn. Ganska omfattande tester krävs för att få larmet godkänt.
Postat: 17 november 2005, 18:55:37
av JimmyAndersson
Din sida är riktigt intressant. Har kikat där tidigare. Jag hade däremot missat pdf-filen.
I PDF-filen står det bl.a "Alarm för punktering". Hm.. ja varför inte.
Hoppas det kommer lite tips om montering av centrallås på din sida. Är lite nyfiken på att fixa det, om det inte skulle bli för dyrt.
Hm, jag borde nog också beställa info från SSF. Kan vara riktigt värdefullt.
Postat: 18 november 2005, 09:13:21
av gOry
JimmyAndersson skrev:Tack för beteckningarna och siffrorna! De lär komma till användning.
gOry:

Nja, inte riktigt, men nästan. Vår bil är av ett märke som är lätt att stjäla. Efter en pratstund med en bilverkstad så håller jag nu på att "bygga bort" dessa brister. Det är egentligen så enkelt att man undrar varför inte biltillverkarna gör bilarna mer inbrottsäkra. Det är först på de senare bilmodellerna som man börjat använda bättre lås mm.
Det man måste tänka på när man eh "extra-utrustar" en bil är att komponenterna måste klara minusgrader. Så istället för t.ex NE555 så är det SA555 som gäller...
Menar du att den är lätt att tjuvstarta eller? Det är väl de flästa äldre bilar ifall man kan få tädningen och öppna motorhuven och har tex en nyckelknippa för att lägga över plus på startmotorn till remotkabeln, Min polare gjorde det på sin egna 745a då larmet strula. Men då har man ändå kvar att man måste bryta rattlåset.
De enklaste och nog de effektiva man kan göra är att montera en hemlig brytare på sopa-pumpen, har en själv har stoppat många tjuvar på 90-talet nu är de bara en skrammlig 745a med extra pulver.
Ett bra skalskydd kan oxå va trevligt att ha ifall man har fin stereo och så, Kan säga dig att vi har haft en riktig rolig "papphammar" lösning på det men de funka hur bra som hälst.
Postat: 18 november 2005, 13:22:39
av JimmyAndersson
På den här bilen så är alltid backen i om man inte har någon nyckel i.
Sedan räcker det inte att få igång startmotorn.
Tanken är att jag vill ha kvar bilen (i oskadat skick) på parkeringen. Vill inte heller att det ska vara möjligt att ta sig in i bilen. Med mitt larm kommer tjuven behöva en batteridriven vinkelslip och en genomgång av motorn för att komma någon vart. Innan tjuven ger sig på bilen bör han även ha delat ut hörselskydd till hela kvarteret....

Postat: 18 november 2005, 14:59:04
av danei
Är det en sånn som kan starta och köra iväg med med en glsspinne? SAAB900
Postat: 18 november 2005, 18:16:08
av JimmyAndersson
Vilken massa frågor om min bil... planerar ni en kupp?
Den går inte att starta med en glasspinne. Brorsan var vid ett tillfälle övertygad om att det gick. Jag var övertygad om motsatsen, så han fick försöka. Den startade inte.
