BRIO e-spis

Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

BRIO e-spis

Inlägg av papabear »

Godagens!

Jag har börjat med ett litet projekt kring dotterns BRIO-spis, modell klassisk röd: http://www.jollyroom.se/produkter/brio-spis-rod-3.
Tanken är att sätta in tre "fungerande" plattor samt ugnselement och lampa.

Planen är att låta en Atmega328 får läsa av 4 stycken 6-positions brytare, och ställa 4 pwm-kanaler efter valt läge. Sedan tänkte jag ha tre indikator LEDs som visar att plattorna är på/fortfarande varma (som det är på vår riktiga spis), och en sista LED (eller kanske kombination av vit+gul) som ugnslampa.
schema.png
Plattorna hade jag tänkt bygga av två lager akryl enligt följande:

Kod: Markera allt

  [övre skiva]
  -------------   <- solfilm på undersidan av övre skiva.
[ undre skiva ] <- graverad spiral på ovansidan, 5mm bredare än övre skivan för att få en klack att fästa i spisens toppskiva.
Undre skivan belyses från sidan med tre röda LEDs för att lysa upp "värmespiralen".
Solfilmen tänkte jag ha för att få plattan att se svart ut så länge den är släckt. Jag har också tänkt att bygga mellanväggar mellan plattorna för att undvika att de lyser upp varandra. Ugnselementet för vara en enkel skiva med graverat element.
Akryljobbet tänkte jag lämna ut till nån med laser som kan tänka sig att ta sig an det, medans jag själv fräser ut hålen i spisskivan. Har inte mätt upp hur bra tolerans jag kan få med DIY CNCn, men det är väl bara att fräsa aningens tight och sen slipa lite för hand.
Spisskivan verkar vara i MDF eller liknande och får lagom plats i min maskin.
solid.png
Synpunkter eller förbättringsförslag på konstruktion av plattorna?

Status:
Jag har en enklare krets byggd på breadboarden som klarar av att läsa input från sex knappar och styr en pwm-kanal. Tror inte det ska vara några problem att få till resten av koden.
Kretskort av experimentmodell är på gång och löds antagligen ikväll.
Lite 3d-modellering påbörjat enligt ovan för att bestämma form och placering av delarna.

Att lösas:
Jag vill behålla orginalrattarna för utseendets skull, dock är de ju inte gjorda för att monteras på några brytare. Men jag tror att jag ska kunna modda dem så jag kan sätta fast dem med en liten M2-skruv eller liknande.
I värsta fall får jag väl köpa nya rattar, alt. 3d-printa en uppsättning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: BRIO e-spis

Inlägg av Agwan »

Jättekul projekt. Jag gillar när man anstränger sig galet mycket för sina barns leksaker. Även om det mest är för sig själv man gör det. Lite inspiration kan det väl kanske bli för barnen. Jag har några färmefilmer som är självreglerande till max 40 grader. Hade varit kul att ha lite värme i plattorna.

Det viktigaste för min dotter när det gäller hennes briospis är att fönstret inte sitter kvar i luckan. Jag vet inte hur många gånger jag satt tillbaka den.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: BRIO e-spis

Inlägg av hassefikonkasse »

Instämmer med föregående! Verkligen kul. Mina döttrar hade oxå en sådan spis. Problemet blir väl när alla kompisar som ser den går hem och vill ha en likadan!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: BRIO e-spis

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Många affärsidéer som har startat på detta vis.

ser den går hem och vill ha en likadan!
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: BRIO e-spis

Inlägg av papabear »

Om nån vill betala så kan jag väll bygga fler, men med tanke på att man kan köpa liknade kök på Ikea för en sexhundring så tror jag priset blir svårt.

Men det är ju mycket coolare att bygga själv ☺.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: BRIO e-spis

Inlägg av BJ »

Visst är det det. :)

Har du sett "gasspisen" med lysdioder?
http://www.hardwaresphere.com/2009/09/0 ... -case-mod/
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: BRIO e-spis

Inlägg av papabear »

Har inte sett den, men den var ju riktigt snygg!
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: BRIO e-spis

Inlägg av MiaM »

Ursäkta ett "ojoj, motorsågsmassakern, förbjud VHS"-inlägg, men: Hur påverkas barn av hur realistiska den här typen av leksaker är? Det jag tänker på är om det finns risk för avtrubbning för respekten för värmen hos en riktig spis.

Jag är förhoppningsvis bara paranoid, men tänkte att det är kanske bättre att jag kanske skriver det här i onödan än att det eventuellt händer nåt oönskat....
tgr
Inlägg: 725
Blev medlem: 10 maj 2006, 09:17:07
Ort: Mölndal

Re: BRIO e-spis

Inlägg av tgr »

Spännande!
Funkar det och du orkar fräsa extra skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par plattor och montera i köket jag byggde åt sonen i somras.

Apropå realistiskt så kan man koppla kranen till trädgårdsslangen :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: BRIO e-spis

Inlägg av G4jm0r »

El Wire som monteras som en spiral under skivan kanske syns bättre? då kan du kanske klara dig undan utan fräsning.

https://www.sparkfun.com/products/10191
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: BRIO e-spis

Inlägg av papabear »

Fast jag vill ju kunna köra plattorna med pwm så jag kan få olika styrkor, eller går det med EL wire? Sen tänkte jag ju att man tar spiralen i lasern när de ändå skärs där.

Tgr > jag kommer nog inte kunna leverera några plattor, men du får ju gärna ta schema o kod när den är klar. Snyggt kök!
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: BRIO e-spis

Inlägg av lond »

Genom att reglera spänningen till en EL-wire kan man reglera styrkan på den.

/// Marcus

edit: Dom nya är starkare än dom jag höll på med http://www.stylingwebben.se/belysning-f ... -belysning
Skriv svar