Sida 1 av 2
Fördröjning till lampa i bilen
Postat: 15 november 2005, 16:57:28
av DragonOrb
Hej !
Som topic, ska bygga en krets som gör att en lampa i bilen är tänd ca 5 sekunder efter man stängt dörren. Lampan ska även ha "fade" effekt när den stängs av.
Hur löser jag detta ? 555a , transistor , kondensator ?
Har tillgång till 12volt som ska stabiliseras med 7805.
Lampan i fråga drar 10Watt.
Går det att göra att kretsen inte drar ström när lampan har slocknat ?
Postat: 15 november 2005, 17:07:55
av gvs
Tror biltema har någon sådan grunka för typ inga pengar alls....
Postat: 15 november 2005, 17:28:22
av DragonOrb
Det har dom säkert, men det är ju roligare att bygga själv och delar får jag gratis från skolan.
Postat: 15 november 2005, 18:04:36
av JimmyAndersson
Jag är på gång att bygga en liknande grejj!
Fade-effekten får man automagiskt genom att sätta en kondensator i serie med lampan. Storleken på kondensatorn har jag tänkt prova mig fram till, för att få lagom fade-tid.
Det jag inte vet är hur känslig en 555-krets är för variationer och störningar i matningspänningen. Dvs hur mycket man behöver stabilisera den. Annars klarar en 555-krets upp till 18v i matningspänning.
En annan grejj som man kanske får tänka på är att det inte är alla IC-kretsar som klarar minusgrader. En 7805 får visserligen fin kylning när det är vinter....

Postat: 15 november 2005, 18:14:46
av DragonOrb
SA555P klarar -40 till +85 (art nr 73-041-17) men den drar som mest 200 mA.
Drar en 555:a ström om den inte triggas ?
Ska rita lite scheman, återkommer : )
Postat: 15 november 2005, 18:30:26
av Xyzzy
JimmyAndersson skrev:Fade-effekten får man automagiskt genom att sätta en kondensator i serie med lampan. Storleken på kondensatorn har jag tänkt prova mig fram till, för att få lagom fade-tid.
Det kan jag aldrig tänka mig (kondensatorn leder inte likspänning), möjligtvis om du parallellkopplar lampan och kondensatorn, men 10W lampa => blir stor konding det.
Postat: 15 november 2005, 23:42:03
av JimmyAndersson
Jag glömde skriva att man i det fallet har kontakt mellan + och - på kondensatorn, när den kontakten bryts så laddas kondensatorn ur (och spärrar likspänningen. = Lampan tonar ner.)
Att parallellkoppla kondensatorn med lampan skulle göra att den tonade upp istället. Annars ungefär samma funktion.
Ett snyggare sätt att lösa det (och som inte kräver så stor kondensator med tanke på lampans effekt) är att använda en transistor med kondensatorn. Har ingen schema på det tyvärr. Ska se om jag hinner fixa det tills i morgon, om inte någon annan redan har ett färdigt?

Postat: 16 november 2005, 10:08:17
av karlstedt
Vet att AoE har tagit upp detta minst en gång. Jag har en kopia på den miniartikeln hemma. Kan fota och lägga upp den på lunchen idag.
EDIT:
Större
Postat: 16 november 2005, 15:23:16
av DragonOrb
Jo, min ellärare ritade ett liknande schema.
Håller på med pcb-layouten just nu.
Allt ytmonterat

Postat: 16 november 2005, 16:01:41
av JimmyAndersson
DragonOrb: Var har du tänkt att montera kretskortet?
En 2N3055-transistor (som klarar 60v Vceo och 115w) borde fungera istället. (Elfa hade inga Buz74, men däremot har jag ett antal 2N3055 hemma.)
Förresten: Varför behöver T2 klara 50v?
Postat: 16 november 2005, 22:17:32
av DragonOrb
Mellan taklampan och taket så finns det ca 2cm utrymme så det blir där bakom.
Kan slänga upp schemat min lärare ritat om ni vill ha
Postat: 16 november 2005, 22:44:34
av JimmyAndersson
Jo ett schema vore kul att kika på.

Postat: 17 november 2005, 01:01:22
av Henry
JimmyAndersson: behöver säkert inte vara just en BUZ74 utan nästan vilken annan mosfet som helst, så länge som den klarar strömmen och spänningen som lampan vill ha, skulle kunna fungera.
byggde i skolan
Postat: 17 november 2005, 11:04:17
av schizzleman
byggde en tidsfördrönig i veckan i skolan, kul grej
schemat är som karlstedt visade. kanske något enklare schema och en mkt större konding, fick en 55 watts lampa o lysa i ca 5 sek o sedan fadades bort. kan skicka mitt schema i kväll
förästen, måste vara en gammal sköning till bil du har. för vad jag vet så finns väl detta som standard efter 1980 ?
/Schizzleman
Postat: 17 november 2005, 11:12:36
av danei
Det beror nog på vad det är för bil. Biligare bilar har det inte.