Från Windows till Linux

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Från Windows till Linux

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag tänkte (försöka) portera ett äldre Windows program till Linux och kanske även OS X på sikt.

Har googlat efter klassbibliotek och hittat https://www.wxwidgets.org/ som tydligen liknar MFC?

Finns det bättre alternativ?

Måste man ha en IDE som körs under Linux eller man man använda Windows (XP)?

Vad för Linux-version ska man använda?

Edit: iOS => OS X
jeja2000
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 mars 2005, 07:44:54
Ort: Lyrestad
Kontakt:

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av jeja2000 »

Gtk finns väl också och skulle väl funka.

Tror man måste kompilera för de olika OS det ska stödja. Du ska väl inte behöva nåt speciellt IDE egentligen, det mesta går att lösa med en texteditor.

Det går ju även att köra .NET via Mono i linux. Tror det finns Gtk för .Net också.
Kolla Gtk.

https://developer.gnome.org/gtk3/stable ... arted.html
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av Nerre »

Wxwidgets är väl C++ och GTK är C?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av lgrfbs »

jeja2000
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 mars 2005, 07:44:54
Ort: Lyrestad
Kontakt:

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av jeja2000 »

Det finns olika portningar av GTK både C, C++, Python. Tror jag även sett nåt GTK library för Php.

Gtkmm är för C++ om jag inte missminner mej.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av lillahuset »

En programmerare hos en kund använder Qt https://en.wikipedia.org/wiki/Qt_%28software%29 och tycker att det fungerar bra. Han är i första hand en Windowsmänniska.

När det gäller linuxvariant kan diskussionen ibland få religiösa övertoner.
Om man tittar på http://distrowatch.com/ kan man se att Debianvarianter är de sidor flest tittar på med Mint som toppar.

Själv kör jag Debian och Mint och kommer på min nya ODROID köra Ubuntu.
Folk jag känner kör Mandriva, Suse och CentOS och är nöjda med det.
Det är som du ser i första hand en smaksak.


Edit: En liten "stamtavla" https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_L ... meline.svg
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av Nerre »

Qt är väldigt poppis, men Qt "simulerar" såvitt jag förstått i stor utsträckning operativets utseende i programmen. Det innebär då att om du byter tema i Windows så ändras inte utseende Qt-programmen (för de använder egna widgets och inte Windows). Det är alltså ett separat "tema" för Qt-programmen som inte följer operativets tema.


Programmen måste sen i de flesta fall kompilera för varje linux-version, eftersom man måste bygga mot rätt version av alla olika libbar man använder (om man nu inte väljer att länka statiskt, vilket tenderar att ge en enorm binär). Det innebär då att du behöver inte bara kompilera olika versioner för olika linux-distar utan kan behöva olika versioner för olika releaser av varje linux-dist (eftersom de kanske använder olika version av en del libbar).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av lillahuset »

Hur är det med Qt och Windows? Samma problem?
Jag blir lite orolig om kunden ska underhålla kod för olika windowsversioner också.
Vi kanske har gjort ett oklokt val när det gäller miljö...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av sodjan »

Generellt är problemet mindre med en leverantör som har ett sammanhållet
ansvar för miljön, oavsett vilken miljö det gäller. Miljöer som zOS, OpenVMS och
liknande är normalt bäst i detta avseende, Windows hamnar kanske någonstans
emellan tillsammans med traditionella UNIX versioner (HP-UX, Solaris, Tru64 o.s.v)
och sedan hamnar alla olika Linux distributionerna/versionerna lite längre ner på listan.

Men ett spännande projekt lär det vara i alla fall, för den som gillar det...
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av Jan Almqvist »

Nerre skrev:Qt är väldigt poppis, men Qt "simulerar" såvitt jag förstått i stor utsträckning operativets utseende i programmen. Det innebär då att om du byter tema i Windows så ändras inte utseende Qt-programmen (för de använder egna widgets och inte Windows). Det är alltså ett separat "tema" för Qt-programmen som inte följer operativets tema.
Gillar inte simulering av GUI.
Nerre skrev: Programmen måste sen i de flesta fall kompilera för varje linux-version, eftersom man måste bygga mot rätt version av alla olika libbar man använder (om man nu inte väljer att länka statiskt, vilket tenderar att ge en enorm binär). Det innebär då att du behöver inte bara kompilera olika versioner för olika linux-distar utan kan behöva olika versioner för olika releaser av varje linux-dist (eftersom de kanske använder olika version av en del libbar).
Länka statiskt gör jag idag, så långt det är möjligt, för att slippa "DLL Hell". (Jag upplever inte att storlek på exe-fil är något problem i Win32.)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av lillahuset »

Personligen har jag lite svårt för spännande projekt.

Statisk länkning är underskattad.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av Jan Almqvist »

jeja2000 skrev:Gtk finns väl också och skulle väl funka.

Tror man måste kompilera för de olika OS det ska stödja. Du ska väl inte behöva nåt speciellt IDE egentligen, det mesta går att lösa med en texteditor.
Kompilera för rätt OS är jag med på men jag tänkte att man kanske kunde köra IDE:n under Windows. (När man utvecklar för Android eller iOS så kör man ju utvecklingsmiljön på en PC eller en MAC.
jeja2000 skrev:Det går ju även att köra .NET via Mono i linux. Tror det finns Gtk för .Net också.
Kolla Gtk.

https://developer.gnome.org/gtk3/stable ... arted.html
Har provat .NET, tyckte inte om.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av Jan Almqvist »

lgrfbs skrev:Skulle: http://www.lazarus-ide.org/
passa?
Nej, Pascal är för mycket begin, end, procedure, function, var, etc. Att koda tar för lång tid.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av lillahuset »

Jag rekommenderar VirtualBox. En burk, flera datorer. Då kan du köra flera olika linuxvarianter samtidigt i din windowsburk.

När det är dags att bokföra och betala räkningar kör jag bokföringen i XP i en VB och Mobilt BankID i Android i en VB. Och allt det övriga utan VB. Praktiskt.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Från Windows till Linux

Inlägg av Jan Almqvist »

sodjan skrev:Generellt är problemet mindre med en leverantör som har ett sammanhållet
ansvar för miljön, oavsett vilken miljö det gäller. Miljöer som zOS, OpenVMS och
liknande är normalt bäst i detta avseende, Windows hamnar kanske någonstans
emellan tillsammans med traditionella UNIX versioner (HP-UX, Solaris, Tru64 o.s.v)
och sedan hamnar alla olika Linux distributionerna/versionerna lite längre ner på listan.

Men ett spännande projekt lär det vara i alla fall, för den som gillar det...
Gillar och gillar, så här ser min besöksstatistik ut.

Kod: Markera allt

Windows: 63 % - minskande
Linux:   24 % - ökande
OS X:     2 % - ökande
Skriv svar