Sida 1 av 2
Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång
Postat: 21 augusti 2015, 10:30:03
av säter
Jag ska byta ut motorn i min pickup, och befintlig styrsnäcka sitter i vägen för nya motorn.
Original-styrsnäckan är helt mekanisk och i dåligt skick.
Nu har jag demonterat en servosnäcka från en GMC-van, som jag tänker använda.
Kan man montera en servosnäcka på vilken ledd som helst?
Jag tycker det borde gå.
Styrarmen på servosnäckan är för kort för att styrutslaget ska bli fullt.
Törs man förlänga denna?
Jag måste även i med en ny rattstång.
Har ni några idéer hur en sådan ska konstrueras?
Re: Ombyggnad av styrsnäcka
Postat: 21 augusti 2015, 10:53:28
av NeoTech
Vad för pickup har du o vilken årgång.
Man kan byta Pitman armen mellan olika modeller ibland. Du skall inte montera den "upp o ner" dock, du kan väl men ja den svänger liksom åt fel hål då.

Flesta styrsnäckor på pickisar brukar väl sitta framför balken så då kan man oftast hitta snäckor från andra märken som passar.. typ Jeep Cherokee är en sån
där rolig universal som funkar för dom flesta.
Servo snäcka från Camaros e bra universal modeller med..
Pitman armen kan man bara byta sen.. om du inte hittar en som stämmer så går det o förlänga eller korta dom utan större issues, mest trist o svetsa i.
Re: Ombyggnad av styrsnäcka
Postat: 21 augusti 2015, 11:03:49
av danielr112
Jag har byggt om och gjort liknande men detta var på en a-traktor. Vi svetsade om armen och mellan omgångarna knackade vi fogen. Så visst går det fixa.
Det har hållt i snart 10 år och håller än. Kan tilläggas att den armen har fått tagit mycke stryck. Mercedes snäcka som sitter på en willis traktor med stora hjul. Styrstänger har gått åt och annat men armen har hållt bra
Sedan blir det givetvis annorlunda på en bil som går på vägen mot en a-traktor som 99% av tiden går i skogen.
Re: Ombyggnad av styrsnäcka
Postat: 21 augusti 2015, 11:06:32
av säter
Det är en Volvo TPV 1945.
Nuvarande snäcka sitter alldeles intill torpedväggen, innanför ramen.
Jag vill montera den nya längre ut, uppå ramen.
Det är längsgående styrstag fram till framaxeln, "draglink".
Servosnäckan blir att gå åt rätt håll.
Förövrigt är ju detta bara en vanesak viket håll ratten går åt.
001.JPG
Re: Ombyggnad av styrsnäcka
Postat: 21 augusti 2015, 11:48:53
av danielr112
Kör på säger jag!

Kommer bli bättre än vad det var nytt hur du än gör.
Re: Ombyggnad av styrsnäcka
Postat: 23 augusti 2015, 23:04:06
av EPG
Det viktigaste är att du får styrleden (alltså den leden som sitter under damasken på en vanlig styrväxel) på rätt ställe.
Om du tänker dig en linje mellan övre och nedre A-arms inre fästpunkter (alltså där de är fästa i bilen).
Om du har hjulen ställda rakt framåt så ska denna leden hamna precis mitt i denna tänkta linje.
Har du styrlederna för högt eller för lågt så kommer du att få bumpsteering.
Re: Ombyggnad av styrsnäcka
Postat: 24 augusti 2015, 22:34:52
av säter
Jag har nu lagt i motor+låda.
Det vart ganska trångt.
Jag avvaktar lite med styrsnäckan så länge, nu är det nya problem.
Motor+låda är lite längre än den förra.
För att detta ska gå måste jag ha en superkort kardanstång mellan växellåda och fördelningslåda.
Nuvarande kardanstång ser ut ungefär så här.
Dvs väldigt svår att korta av.
106_130_002-1.jpg
Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång
Postat: 24 augusti 2015, 22:56:45
av gOry
Tar du bort hela stången på den där och monterar ihop knutarna med medbringarna med varandra så har du en superkort. Är de för kort så två såna och en distansplatta i mellan?

Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång
Postat: 24 augusti 2015, 23:07:38
av säter
Jag funderar på att byta ut medbringaren på växellådan mot en slipyoke.
Då slipper jag splinesen på kardanstången.
Istället för att svetsa ihop medbringarna funderar jag på en H-yoke.
1349916894_FordCVNEAPCOHYoke1310Series_CVHYoke1310N.jpg
Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång
Postat: 25 augusti 2015, 02:10:22
av Glenn
Det är afaik tokförbjudet att svetsa i styrstänger, man måste plocka ihop en av befintliga delar (inga problem att blanda märken och modeller) när man bygger om, kommer bilprovningen på att man svetsat i den blir det körförbud direkt.
Så var det iaf förr, och jag tror inte det ändrats.
Kardan kan man däremot svetsa, men det brukar vara svårt att få det balanserat om man gör det själv.. epa/atraktorfolket kör ju ofta hemmasvetsat men där handlar det ju om typ 30km/h..
Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång
Postat: 25 augusti 2015, 10:39:07
av säter
Det är afaik tokförbjudet att svetsa i styrstänger
Nu bryr jag mig inte om lagen i detta fall.
Jag är intresserad av om det går att svetsa detta med full säkerhet.
Vad jag kan förstå, så är det "blötjärn" i alla sådana här smidda delar, och då är det fullt svetsbart.
SeniorLemuren kanske har någon kommentar till detta?
Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång
Postat: 25 augusti 2015, 10:50:34
av danielr112
Ja enligt lag får man inte svetsa i det men det är för att man inte har någon som kontrollerar det. Det finns gott om styrstänger som är svetsade från fabrik.
Går bra att svarva och sätta bult igenom.
Kardaner får man svetsa själv men bygger man behövs en kardanfångare. Jag beställte min senaste från england. Fick den dagen efter balanserad lackad och klar.

Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång
Postat: 27 augusti 2015, 13:11:45
av säter
Nu har jag monterat motorn och styrsnäckan provisoriskt.
Det blir trångt men troligen genomförbart.
003.JPG
Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång
Postat: 27 augusti 2015, 13:23:11
av svanted
du har lite ytrost på kofångaren

Re: Ombyggnad av styrsnäcka + kardanstång
Postat: 27 augusti 2015, 18:58:20
av anders_bzn
Jag vill se en bild på hela vagnen. Detta verkar ju bli intressant!