3D printer version 2(CoreXY)
Postat: 30 juli 2015, 17:52:01
Efter att ha börjat tröttna på krånglet och begränsningarna med min gamla skrivare så tyckte jag äntligen det var dags ... Gör om och gör rätt!
Har länge sneglat på H-bot/CoreXY varianter, bland annat Smartrapcore verkade lätt genomförbar.
Hade från början inte tänkt att göra en tråd av det men det kanske är någon som finner det intressant.
Försökt ordna allt så korrekt som möjligt, tidsmässigt.
Så här pass såg den förra skrivaren ut, med alla möjliga sorters ändringar från min grundidé.
Y-bordet var tungt och svajjigt, man fick köra låg acceleration och toppfart för att inte missa lager, Z verkade bara bli värre och värre med tiden.
Genomgående krånglig att hålla på med, dåligt startpunkt helt enkelt! Efter många timmar i CAD, mestadels för att jag är riktigt långsam, började jag känna mig nöjd med mina idéer och började skriva ut allt.
Det råkade bli ett antal prototyper för vissa delar då första varianterna inte riktigt höll måttet, svaga fästen och dylikt. Helt klart en lärorik upplevelse. Här syns Z-problemen riktigt tydligt, ibland funkade det bra och ibland inte. Orkade aldrig riktigt rota i vad orsaken var då det var för krångligt att justera. Lagom till att jag fått alla delar utskrivna och startat en orelaterad print så passar den på att köra sönder sig själv, så rivningen fick börja lite tidigare än jag önskat.. Blev lite delar över att återanvända. Precis som gamla skrivaren använder jag 22mm MDF för själva 'chassit', skruvat och limmat. Tyvärr ger detta rätt mycket resonans och därmed oväsen men den kommer stå i en garderob, förhoppningsvis dämpar det tillräckligt. Ungefär här upptäcker jag en riktigt tråkig sak ... Jag har helt missat att tänka på remmarnas färdväg, vilket innebär att i denna konfiguration behöver dom gå igenom Y-vagnarna, inte riktigt genomförbart...
Stängerna sitter för högt relativt mot alla kullager och stegmotorer.(Dock ej monterade på bild)
Trots att jag spenderat rätt mycket tid för att se att allt ska fungera ihop missade jag en såpass vital del .. Men jaja, så kan det gå.
Lite andra problem var att hålen för X-stängerna var för grunda och låsskruvarna till stängerna var i vägen för remmarna... Som tur var fick jag låna en Robo R1 skrivare av en kompis, så det var bara hoppa tillbaks till CAD och justera dom 4 fästena som ligger ovanpå ramen samt Y-vagnarna.
Passade även på att montera Z-axeln under tiden. Z-axeln i sig har lite 'svaj' om man knuffar den lite i sidled, osäker på om detta kommer skapa problem i framtiden men det borde gå att lösa relativt enkelt. Topplagring av gängstången finns men kommer initialt inte användas, får jag problem så provar jag med lagring. Här är nu samtliga nya delar, blev bra mycket bättre än det jag fick ur min gamla skrivare, dom flesta linjärlagerna gled in hur bra som helst! Samt nya motorer! Jag har tyvärr ingen spec på dom gamla motorerna så det går inte att jämföra, men det märks att dessa nya motorer är rejält mycket starkare...
Placeringen av ändlägena blev mycket mer lyckad på denna jämfört mot gamla varianten. Brytaren på skivan är för Y och den på 'vagnen' är för X.
Brytarna sitter fast i en adapter som sedan snäpps eller skruvas fast på rätt ställen. Här är skrivaren mer eller mindre 'up and running' om man bortser från funktionell hotend och att X-stängerna är lite för korta(Saknas ca 15mm på varje sida).
Rörelsemässigt är jag extremt nöjd. Alla lager glider extremt bra i jämförelse mot gamla skrivaren och motorerna har inga problem alls med att fort accelerera upp till, för mig, vansinniga hastigheter!
Ett problem jag insett vid detta stadiet är att stängerna fortfarande inte är på riktigt rätt position, när man är nära bakre väggen så gnider remmarna emot varandra .. Så det blir en till 'remake' på dom 2 bakre fästena för att lösa detta, men det kan vänta. En annan sak jag upptäckte i samband med att jag fick remmar och motorer på plats är att vanliga 608ZZ lager inte var något vidare när man har remmarna på detta sättet. Remmen vandrar precis som den själv vill och ligger ofta och gnider mot plasten.
Lösningen är förhoppningsvis dessa, samma lager fast med en fläns. F608Z. Innan den gamla skrivaren gick sönder hann jag skriva ut en ny extruder jag hittade på thingiverse. Denna har dubbla drivhjul så förhoppningsvis slipper jag grepp-problematiken jag upplevde med min gamla extruder. Jag har kört den utan plast och allt verkar fungera bra men det återstår att se hur den faktiskt presterar.
Drivhjulen tillverkade jag av M8 skruv med insex skalle. Fil, gängtapp och borrmaskin dög gott. En annan ändring jag gjort är hur bädden justeras, innan satt den med mutter ovan och under nedre skivan, vilket gjorde det rejält tråkigt att behöva justera den..
Nu lossar man bara den gula lite för att "låsa upp skruven", justerar med insexan och låser igen med gula, detta tack vare mutternitar.
Förhoppningsvis funkar det bra i praktiken också.
Här är en close-up på X-vagnen. Insexan på svarta fästet kommer gå emot ändläget och är någorlunda justerbar.
Det är genomgående M5 skruv som håller ihop hotendfästet och remfästena med själva X-vagnen. Med en lite längre skruv kan jag säkert skruva fast en kylfläkt på andra sidan blocket som får kyla plasten.
Som kanske syns lite tydligare nu är tanken att köra bowden denna gång, allt för att hålla ner vikten på X-vagnen.
Det är här jag är i dagsläget!
Just nu väntar jag på nya 8mm stänger för att kunna sätta ihop X, sen är det förhoppningsvis bara koppla in resterande kablar, kalibrera och skriva!
Har aldrig provat bowden förut så vi får se hur bra jag lyckas med det.
Lämna gärna en kommentar om det var intressant!
Har länge sneglat på H-bot/CoreXY varianter, bland annat Smartrapcore verkade lätt genomförbar.
Hade från början inte tänkt att göra en tråd av det men det kanske är någon som finner det intressant.
Försökt ordna allt så korrekt som möjligt, tidsmässigt.
Så här pass såg den förra skrivaren ut, med alla möjliga sorters ändringar från min grundidé.
Y-bordet var tungt och svajjigt, man fick köra låg acceleration och toppfart för att inte missa lager, Z verkade bara bli värre och värre med tiden.
Genomgående krånglig att hålla på med, dåligt startpunkt helt enkelt! Efter många timmar i CAD, mestadels för att jag är riktigt långsam, började jag känna mig nöjd med mina idéer och började skriva ut allt.
Det råkade bli ett antal prototyper för vissa delar då första varianterna inte riktigt höll måttet, svaga fästen och dylikt. Helt klart en lärorik upplevelse. Här syns Z-problemen riktigt tydligt, ibland funkade det bra och ibland inte. Orkade aldrig riktigt rota i vad orsaken var då det var för krångligt att justera. Lagom till att jag fått alla delar utskrivna och startat en orelaterad print så passar den på att köra sönder sig själv, så rivningen fick börja lite tidigare än jag önskat.. Blev lite delar över att återanvända. Precis som gamla skrivaren använder jag 22mm MDF för själva 'chassit', skruvat och limmat. Tyvärr ger detta rätt mycket resonans och därmed oväsen men den kommer stå i en garderob, förhoppningsvis dämpar det tillräckligt. Ungefär här upptäcker jag en riktigt tråkig sak ... Jag har helt missat att tänka på remmarnas färdväg, vilket innebär att i denna konfiguration behöver dom gå igenom Y-vagnarna, inte riktigt genomförbart...
Stängerna sitter för högt relativt mot alla kullager och stegmotorer.(Dock ej monterade på bild)
Trots att jag spenderat rätt mycket tid för att se att allt ska fungera ihop missade jag en såpass vital del .. Men jaja, så kan det gå.
Lite andra problem var att hålen för X-stängerna var för grunda och låsskruvarna till stängerna var i vägen för remmarna... Som tur var fick jag låna en Robo R1 skrivare av en kompis, så det var bara hoppa tillbaks till CAD och justera dom 4 fästena som ligger ovanpå ramen samt Y-vagnarna.
Passade även på att montera Z-axeln under tiden. Z-axeln i sig har lite 'svaj' om man knuffar den lite i sidled, osäker på om detta kommer skapa problem i framtiden men det borde gå att lösa relativt enkelt. Topplagring av gängstången finns men kommer initialt inte användas, får jag problem så provar jag med lagring. Här är nu samtliga nya delar, blev bra mycket bättre än det jag fick ur min gamla skrivare, dom flesta linjärlagerna gled in hur bra som helst! Samt nya motorer! Jag har tyvärr ingen spec på dom gamla motorerna så det går inte att jämföra, men det märks att dessa nya motorer är rejält mycket starkare...

Brytarna sitter fast i en adapter som sedan snäpps eller skruvas fast på rätt ställen. Här är skrivaren mer eller mindre 'up and running' om man bortser från funktionell hotend och att X-stängerna är lite för korta(Saknas ca 15mm på varje sida).
Rörelsemässigt är jag extremt nöjd. Alla lager glider extremt bra i jämförelse mot gamla skrivaren och motorerna har inga problem alls med att fort accelerera upp till, för mig, vansinniga hastigheter!

Ett problem jag insett vid detta stadiet är att stängerna fortfarande inte är på riktigt rätt position, när man är nära bakre väggen så gnider remmarna emot varandra .. Så det blir en till 'remake' på dom 2 bakre fästena för att lösa detta, men det kan vänta. En annan sak jag upptäckte i samband med att jag fick remmar och motorer på plats är att vanliga 608ZZ lager inte var något vidare när man har remmarna på detta sättet. Remmen vandrar precis som den själv vill och ligger ofta och gnider mot plasten.
Lösningen är förhoppningsvis dessa, samma lager fast med en fläns. F608Z. Innan den gamla skrivaren gick sönder hann jag skriva ut en ny extruder jag hittade på thingiverse. Denna har dubbla drivhjul så förhoppningsvis slipper jag grepp-problematiken jag upplevde med min gamla extruder. Jag har kört den utan plast och allt verkar fungera bra men det återstår att se hur den faktiskt presterar.
Drivhjulen tillverkade jag av M8 skruv med insex skalle. Fil, gängtapp och borrmaskin dög gott. En annan ändring jag gjort är hur bädden justeras, innan satt den med mutter ovan och under nedre skivan, vilket gjorde det rejält tråkigt att behöva justera den..
Nu lossar man bara den gula lite för att "låsa upp skruven", justerar med insexan och låser igen med gula, detta tack vare mutternitar.
Förhoppningsvis funkar det bra i praktiken också.

Det är genomgående M5 skruv som håller ihop hotendfästet och remfästena med själva X-vagnen. Med en lite längre skruv kan jag säkert skruva fast en kylfläkt på andra sidan blocket som får kyla plasten.
Som kanske syns lite tydligare nu är tanken att köra bowden denna gång, allt för att hålla ner vikten på X-vagnen.
Det är här jag är i dagsläget!
Just nu väntar jag på nya 8mm stänger för att kunna sätta ihop X, sen är det förhoppningsvis bara koppla in resterande kablar, kalibrera och skriva!
Har aldrig provat bowden förut så vi får se hur bra jag lyckas med det.
Lämna gärna en kommentar om det var intressant!