konvertera förstoringsapparat till LED

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av agfamatic »

Jag kom för en tid sedan över en massa mörkrumsutrustning däribland en förstorings apparat så nu står jag i begrepp att sätta upp ett mörkrum för svartvit kopiering
men dessvärre verkar förstoringsapparatens lampa vara paj, lampan är en phillips photocrecenta 75w och verkar vara en udda historia som är gjord för 190v och medvetet körs på överspänning för att sänka ljustemperaturen närmare det blå spektrumet fotopapper är känsligt för.

Förstås har inte dessa lampor tillverkats på många år och finns enbart tillgängliga som NOS på ebay till svindyra priser, och att köra svindyra lampor på överspänning känns som en kanska dålig idé.

Så min tanke är att konventera förstoringsapparaten till att använda en kallvit LED lampa dock verkar inte dessa så vanliga här i Norden så jag undrar om ni vet någon återförsäljare här i Sverige som säljer kallvita led lampor.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av danei »

Vilket spektra är du ute efter? En blå diod kanske är bättre.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av carpelux »

Jag kan tänka mig att det kan bli väldigt svårt att få till en jämn utlysning av fotopapperet pga skillnaden mellan glödlampa och led, där led är en mycket mer punktformig ljuskälla.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av tecno »

Sen så spelar ju kondensorlinserna en stor roll i detta, inte bara emot negativ storlek utan också ljuskällans utformning.

Det du kanske skulle titta lite närmare på är sk. kallljus och direkta motpolen punktljus (däremellan finns kondensor lösningarna).
Frågan är ju vad man vill kunna åstadkomma och väljer belysning därefter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av TomasL »

I min förstoringsapparat sitter det en opallampa. specellt avsedd för förstoringsapparater, då den saknar tryck på toppen.
Avsedd för normal nätspänning.
Ljuset är inte så kritiskt när det gäller svartvitt.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av Jonyverse »

Jag tror inte heller det är så kritiskt i normala fall.
Men det finns fotopapper där man styr kontrasten med färgfilter i stället för att använda olika papper för önskad dito.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av TomasL »

Och då använder man just filter, har använt sådana papper i 30 år, funkar alldeles utmärkt med opallampa.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av adent »

Ja som jag minns det (undrar om min opallampa i förstoringsapparaten funkar än) så var hela grejjen med lampan just att den var extremt diffus och ger ett väldigt jämnt vitt sken så att man inte ska få "en bild av en glödtråd" på sina foton. Färgtemperatur var nog inte kinkigt. Men kör man med filtren för att variera kontrasten så ska man nog ha en glödlampa, eller iaf något med ungefär samma spektrum som en glödlampa.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av agfamatic »

Här hittade jag en länk http://www.paulglover.net/20140108-off- ... ibilities/ till en som har lyckats fått det att funka med en LED lampa han fick dock modifiera sin apparat en hel del då hans LED var ganska bred men huvudsaken verkar vara att LEDen har samma längd som orginallampan och liknande spridning och en bra defusor. Han använde också en varmvit LED vilket verkar funka men ger något lägre kontrast än orginallampan.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av agfamatic »

Min förstoringsapparat är en meopta axomat 4 och det verkar finns ganska bra utrymme i "lamphuset" så en bred lampa är nog inga problem för mig men jag ska mäta längden på orginallampan.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av agfamatic »

Har beställt en kallvit led lampa nu med diffusering över lederna och av rundstrålande typ ej spot och samma längd och brädd som den ursprungliga dvs 65mm brädd 110mm längd. får se om diffusorn är tillräcklig annars får jag se om det går att smeta på något för att få bättre diffusering.

Huvudskälet till att jag vill använda LED är att opallampan som kom med apparaten är kaputt och nya eller NOS opallampor är både svåra att hitta och dyra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av TomasL »

Tja, Photax som jag länkade till säljer sådana, så svåra att få tag på, det tycker jag inte.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av agfamatic »

Hade för mig att photax hade någon 500kr gräns på ordrar men nu kan jag inte hitta det på deras hemsida. Verkar i alla fall som jag blir illa tvungen att beställa därifrån eftersom LED lampan som anlände för några dagar sedan inte går in hela vägen i sockeln på förstoringsapparaten. :evil: :evil:
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av agfamatic »

Det visade sig att jag råkade ha en varmvit LED lampa som råkade ha rätt dimensioner som jag hade köpt till min verkstadslampa på rusta för flera månader sedan och efter att ha monterat den funkade allt utmärkt och jag fick jämt och fint ljus ur apparaten.

Efter detta tog jag och satte upp ett provisoriskt mörkrum i tvättstugan och har nu framkallat flertal bilder och jag kan säga att det fungerar utmärkt.

således verkar inte färgtemperaturen spela någon roll och sedan hittade jag också data över opallampor och de verkar tillskillnad från vad jag trodde ursprungligen ha en väldigt snarlik färgtemperatur som vanliga glödlampor.
Skriv svar