Elfel 12V, vattenpump i husvagnen vägrar att pumpa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Andersw

Elfel 12V, vattenpump i husvagnen vägrar att pumpa

Inlägg av Andersw »

Jag visste inte riktigt vart jag skulle posta denna men testar här.

Jag håller på och försöker fixa vattenpumpen i en husvagn åt en vän och jag blir inte riktigt klok.
På bilden så mäter jag över jord samt den punkt som blir spänningssatt när följande 3 kriterier uppfylls:
Huvudbrytare på
Vippströmbrytare för vattenpump
Man vrider på kranen i handfat eller diskho där microbrytare i kranen slår till.

Som ni ser på bilden så funkar denna kombination som den ska, det blir spänning över den punkten när man vrider på kranen. Men när pumpen är kopplad till jord samt denna punkt så sker inget. Jag testar att lägga pumpens plus- och minuskabel direkt på skruven i sockerbiten där jag mäter, inget händer.

Matar jag pumpen direkt över plus och minus så pumpar den hur fint som helst, helt ny pump med bara plus och minus.

I min värld så ska pumpfan pumpa vatten när jag lägger den över dessa punkter

Vad gör jag för fel? Jag har köpt en säkringspanel med switch avsedd för just pumpar, med ett autoläge för flottörbrytare. Tänkte använda denna om jag inte får ihop detta men sån jävla raketforskning kan det ju inte vara!?

Vad missar jag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Elfel 12V, vattenpump i husvagnen vägrar att pumpa

Inlägg av SeniorLemuren »

Om du tar en penna och ett papper och ritar ner exakt hur det hela är kopplat så kan du möjligen få förslag på vad som är fel. Den bild du visar säger i princip ingenting mer än att du möjligen har kopplat fel eftersom instrumentet inte visar 12-13 volt som är normal batterispänning.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Har du 10v där utan en belastning på så är ju frågan hur låg spänningen är när du har pumpen inkopplad där.. Kan vara så kasst kopplat, tunna kablar över sträcka och dålig kontakt att spänningen sjunker under vad som krävs för att pumpen ska starta... Om spänningen blir låg under belastning så är det bara att göra om och göra rätt...

Det är inte ovanligt att man använder för tunna kablar och dåliga kopplingar med hänvisning till att det "bara" är 12V.. Men det ställer högre krav på kablar och kopplingar därett spänningsfall påverkar mycket.. Husvagnsfirmorna brukar dras med samma dåliga kunskap..

Så kolla, risken är att det är fel el och inte el fel...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En simpel pentrypump brukar dra ca 2-3A.
Inte någonstans på vägen mellan batteri och pump bör det då finnas kabel som är tunnare än 1 kvadratmillimeter. Beroende på avstånd kan man behöva gå upp i dimension såklart.
Obelastat bör man få samma uppmätta spänning vid anslutningspunkten som direkt på batteriet. Får man inte det finns en förbrukare någonstans på vägen på samma kabel, och därmed är kabeln för tunn. Det kan också vara oxid på kontakter, i skarvar och i strömbrytare på vägen som gör att spänningsfall uppstår. Hemmaklämda kabelskor från Biltema, om sådana finnes, är inte mycket att hänga i julgranen och kan vara en bov i dramat.

Koppla in t.ex en 10W-lampa där pumpen ska anslutas, vrid på en kran, och sen mäter du spänningen i alla kopplingspunkter längs hela vägen från batteriet. Då lär du till slut hitta var du tappar effekt nånstans.

I gamla bilar t.ex är det inte ovanligt att det bara är fnöske inuti kablar på vissa ställen. Mäter man bara spänningen utan belastning hittar man inget fel och så står man och kliar sig i huvet och undrar varför det ändå inte funkar. Klassiskt nybörjarfel. ;)
Kopplar man däremot in en lampa på trådarna och SEN mäter spänningen, så ser man väldigt snart vart felet är.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Och det är inte ovanligt att belysningen i husvagnen dimmas så fort man spolar vatten, sett det i flera av det fåtal vagnar jag varit i. Så är det i våran, borde kolla över kabelareor, men det är ju inte direkt lätt att byta dem överallt...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Kan det vara så enkelt att nån klåpare designat elsystmet för för klen jord?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

andersw

Jorden verkar inte underdimensionerad i alla fall, 2 X 2.5 mm2 ser det ut som, plus att den är byglad till en annan svart kabel i sockerbiten.

Anslut en lång kabel(minst 1.5 mm2) till pumpens + och prova och lägg den på batteriets +.

Full fart på motorn ?
OK
Prova lägg kabeln på dom andra kontakterna i kedjan som du nämner, brytare , vippor m.m.

100 % att du hittar felet.

Kjelle
Andersw

Inlägg av Andersw »

Jodå, belysningen dimmas när pumpen drar igång.

Jag glömde nämna att det var samma mätvärde på den punkt den går igång på men där man inte kan styra den via microbrytarna i kranarna. Väldigt suspekt.
Klena kablar är det gott om faktiskt men jorden är ändå ok vad jag kan se.

Tipset om en lampa inkopplad var ju bra, får nog testa det först. Motorn går för fulla muggar vid direktkoppling och även vid koppling via punkten bredvid den som det ska vara.

Nu funkar det genom att man får ha kranen öppen och styra pumpen direkt via vippströmbrytaren men det är ju inte optimalt...

Tack för alla tips, ska se om jag kan rita upp ett förståeligt schema också.
Skriv svar