Sida 1 av 1
Ny användning för blyack (G-mans 100 Ah)
Postat: 11 juni 2015, 16:00:05
av Hedning
Kraft.jpg
Har varit ute fyra dagar förra helgen med pinalerna i bilden som enda strömkälla.
Fungerade över förväntan, kylbox, laptop och diverse fotoutrustning som belastning gav som lägst
12,8 V på batteriet. Solpanelen (50 W nominellt) höll laddningen på topp även vid blandat väder.
(sol, mulet och regnigt i lika delar). Laddaren gjorde att det sved lite i plånboken men just nu har
många båttillbehörsaffärer kampanjer med lite lägre priser. Sea & Sea i Norrköping i mitt fall.
Kabeldragning är lite primitiv för att kunna labba i fält. Att kunna ladda bilbatteriet från solpanelen
t.ex. är något jag gärna skulle vilja få till när bilen står still under längre perioder. Spännbanden sitter
i öglorna för lastförankring (SAAB 9-5) och det hela tar bara lite av golvytan bak i bilen.
Re: Ny användning för blyack (G-mans 100 Ah)
Postat: 11 juni 2015, 17:01:44
av netrunner
Det är ju lite spännande det där med priset på laddaren som funkar med solceller. Som jag fattar det så fungerar det såhär:
Om man tar ut maximal ström (amper) från en solpanel så faller spänningen (volt) och den total effekten (watt) som man får ut blir inte optimal (-25%).
Kostar solpanelen 20000kr så är det 5000kr som man inte alls använder. Lite surt.
För att ladda ett blybatteri så måste man hålla del en maximal spänning (2,4 Volt per cell, dvs 14,4V för ett "12V batteri"), samt en maximal laddström som ska vara max 0,5c (hälften av batteriets maxkapacitet, 35A för ett 70Ah batteri).
Den "laddnings dator" man kan köpa dyrt, kontrollerar spänningen från solpanelen samtidigt som den försiktigt ändrar hur mycket ström som tas ut... så att den tar ut optimal effekt.
En färdig CC (konstanström) och CV (konstant volt) krets är inte alltför dyr. Dom små som tar 5A kostar runt 20kr. 12A runt 45kr.
Rimligen bör en sådan modul gå att "modda" med en arduino nano (16kr) som kan variera strömmen och mäta spänningen... för att kunna få optimal effekt. Frågan är hur?
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80 ... mon_usages
http://www.ebay.com/itm/380974348913
http://www.ebay.com/itm/261733269340
http://www.ebay.com/itm/181630992265
EDIT:
Teoretiskt (jag har inte testat detta) så bör det gå att löda bort den enkla spänningsdelare/potentiometer som göra feedback om rätt ström ... och rakt av ersätta den med arduinons "analogWrite" och lämna över hela ansvaret till mjukvara.
Det kanske blir lite knas om arduinon tar längre tid på sig att starta än vad CC/CV regulatorn göra men då kan man låta arduinon starta regulatorn med en MOSFET (2kr)när den är klar.
Så får den kontrollera utspänning med hjälp av en spänningsdelare (10öre).
Re: Ny användning för blyack (G-mans 100 Ah)
Postat: 11 juni 2015, 17:27:30
av G-man
Det fina med Ctek laddaren där ovan är väl att den klarar att köra stepup från en annan 12V källa - som i att ladda medans man kör OCH kan ladda från solcellen från en högre spänning än batteriet, det sker också utan att man behöver tänka på det om uttaget bak i bilen bara slås på när man har bilen igång?
Dyr, säkert, smidig - japp

Re: Ny användning för blyack (G-mans 100 Ah)
Postat: 11 juni 2015, 19:24:06
av Hedning
Som jag kopplat in 12V-uttaget i skuffen så går det på släpvagnsuttagets
kabel som konstant har 12V. CTEK-laddaren börjar belasta uttaget när det varit 13,1 V i
minst fem sekunder = motor igång och generator laddar. Tio sekunder under 12,8 V
tolkar den som att generatorn inte längre laddar och går över till solpanel om den
är ansluten och det andra batteriet behöver laddas. Därför krävs det lite akrobatik
om man vill ladda bilbatteriet från utgången samtidigt som bilbatteriet/generatorn sitter
kvar som en källa på en av ingångarna. Känns lite riskabelt att bara langa in en omkopplare
där batterierna lätt kan lämna hundratals ampere. Korta byglar kanske (med t.ex. banankontakter)
som bara kan sitta i den ena eller andra strömkretsen men inte i båda samtidigt.
Spänningintervallet för solpaneler är från 11-12V upp till 22V och man ser hur den
ändrar belastningen för att hitta max effekt när det behöver laddas mycket. Vid
fulladdat blir det bara korta strömpulser från panelen.
Har sett några kabelbränder i bilar och fegar ur när konsekvenserna kan bli drastiska.
Under kåpan över polskruvarna ryms en sladdmonterad hållare för bilsäkringar och jag har
satt en 30A säkring där. Två små hål bakåt (i plastväggen runt polskruvarna) gör att kablarna
kan gå rakt bakåt i stället för att sticka ut på sidorna.
Re: Ny användning för blyack (G-mans 100 Ah)
Postat: 12 juni 2015, 09:00:22
av )ExecutoR(
Ungefär hur stor belastning har du på batteriet med kyl och dator? Hur mycket håller du på och korrigerar solpanelen för att stå i optimal vinkel mot solen? Vi har ett förbrukningsbatteri i terrängbilen för allt lull-lull (så man inte laddar ur startbatterierna) och är sugen på att sätta upp en panel på taket för att få längre drifttid och skona batteriet då det inte lika ofta laddas ur mycket. Behöver man vinkla solcellen mycket blir det lite jobbigare montering, men det skulle ändå vara spännande att prova.
Har du länk till vilken panel du köpt?
Re: Ny användning för blyack (G-mans 100 Ah)
Postat: 12 juni 2015, 10:33:36
av Hedning
Solpanelen är:
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70219
Rea just nu. Mycket bra respons från grossisten Sunwind Gylling vid lite strul med anslutningsboxen.
Sea & Sea (Norrköping) var myckt hjälpsamma när man ville klämma och känna på hur panelerna passade.
Panelen oftast riktad rakt söderut med 45 graders lutning. Flyttade den några gånger
utan att notera skillnaden så noga (stod på marken lutad mot bilen eller en träpinne).
Tre fasta lägen, 30, 45 och 60 grader ska tydligen täcka in variationerna under året rätt bra.
Enkelt fäste för takräcke med dessa vinklar och roterbart 360 grader ska testas under sommaren.
Strömförbrukningen var ca 80-90 W vid laddning av laptop och 20W därefter (några timmar per dag).
Kylbox drog ca 3 A, termostatstyrt och "dutycycle" beroende på vädret, max 25% av tiden kanske.
Kallt och regnigt betyder ju mindre ström från panelen men också mindre kylbehov.
Har skaffat en avlång 45W panel som precis får plats bakom vindrutan. Ska testas senare men tänkt att
för att underhållsladda men ändå hålla allt inlåst (och borta från klåfingriga).
Re: Ny användning för blyack (G-mans 100 Ah)
Postat: 12 juni 2015, 20:27:35
av swapper
Re: Ny användning för blyack (G-mans 100 Ah)
Postat: 1 juli 2015, 16:00:06
av Hedning
Efter lite mera tester så visar det sig att en rektangulär panel på 45 W innanför vindrutan (45 grader lutning)
i söderläge men skuggad halva dagen också går bra. Två frigolitbitar under och en pinne bakom med stöd
mot mittkonsollen mellan framstolarna. (Sunwind 45 W, 1,03 x 0,36 m)
Friskluft.jpg
Med tanke på värmen som vädergudarna fixat de senaste dagarna så blir värmen i en stängd bil ett problem.
Även kompressor-boxar kämpar när det blir uppåt 60 grader inne i bilen. Många musikinstrument t.ex. blir
IKEA-byggsats och även annat mår mindre bra i värmen. Min lösning är en HPD (hopplockade delar) fläktpanel
som trycker in några kubikmeter luft per minut som mest genom bilen. Variabel hastighet ner till nästan noll gör
att det blir ljudlöst om man vill ta in på enkelrummet i skuffen. Regnsäkert (stillastående) och ljudlöst vid körning
med fläktarna kvar i dörren. Fläktarna är Noctua NF-R8-1800 och "the fart-controll" är köpt på någon datorbutik.
Drar 3 W totalt med båda fläktarna på full fart. Myggnät separerar luft från alla blodtörstiga småkryp.
Lösningen ser lite knasig ut men användningen är oftast långt ute i skog och vildmark där funktion går före
allt annat.