Kulskruv med 3 olika stigningar ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Zatrec

Kulskruv med 3 olika stigningar ?

Inlägg av Zatrec »

Tja jag undrar om det finns kulskruvar med olika stigningar typ 2, 4, 6 på samma kulskruv ?

Tack på förhand?

om det finns så har jag kanske ett spännande projekt på G!
X-IL
EF Sponsor

Re: Kulskruv med 3 olika stigningar ?

Inlägg av X-IL »

Ja visst finns det det.

EDIT: Nä nu missförstod jag nog, men det finns alltså samma dia med olika stigningar. Men hur tänkte du få till olika stigningar på samma skruv?
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Ska det vara olika stigning på samma sträcka på skruven blir det knepigt. Olika stigningar efter varandra med 3 separata muttrar borde gå att fixa.

Om det är samma sträcka du vill ha olika stigningar på går det att lösa med en växellåda. Ändra helt enkelt utväxlingen med samma stigning
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

Jag ska försöka cadda ihop vad jag menar :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om jag förstått det rätt så är det bara att göra spiralspåret med olika avstånd mellan vartannat för olika stigning, den lite jobbiga delen att tillverka är muttern.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Med olika stigning kommer du ju att skära igenom de andra stigningarna förr eller senare (mindre än ett varv) hur du än beter dig.
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

Jag kommer ha en mutter för varje stigning meningen är att tre plan ska sänkas ner under varandra så att plan 4 hamnar under 3 som hamnar under 2 som sedan går under det fasta plan 1.

Jag vet att det inte är mycket att gå på men detta är just i idé och problem stadiet!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Vad ska du göra? Kuggrem kan ju vara ett alternativ?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Rätta mej om jag har fel men visst finns det en sådan mutter o skruv som har olika hastigheter på samma skruv.
Hur man lyckades vet jag ej men kanske muttern hade helt olika funktioner beroende på i vilket läge den befann sej på.
Jag kommer ihåg att på uppvägen skulle den gå sakta och på returen fort tillbaka.
Genom att mata fram olika storlek på kulorna eller om det fanns fler muttrar i samma mutter så fick man fram funktionen.

Tillåt mej sväva ut i en teori.
Tänk så här: Om man har två olika dimensioner på kulorna 5 o 10mm. dessa ligger i ordning var annan, 5-10-5-10 osv.

Vid drift 1. matas den 5mm kulan fram och skruvens 5mm spår passar in som möjliggör att skruven drar muttern.
När muttern är uppe i toppen är axeln öppen med ett cirkulärt spår som medger att både 5 o 10mm kulor att passera.
Här skall mutter vridas av ex en yttre eller inre "ryttare" så att drift 2. går i läge.

Detta 10mm spår är då betydligt mer vertikalt -kanske 3 varv på den totala längden mot kanske 30 på spår 5mm.
Så när axeln matas i omvänd riktning så driver nu mutter de 10mm kulorna.
Jag finner inget på nätet men är nästan 100 på att jag sett den i funktion i någon teknisk tidskrift eller så är det dags för ett patent :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror den enklaste lösningen är att göra det hela teleskopiskt, en skruv inuti ett utvändigt gängat rör inuti ett annat utvändigt gängat rör osv. (Fast det blir kanske svårt att få alla att snurra samtidigt slår det mig.)

Olika bredd på spåret var jag också inne på, men är lite tveksam där.

Om man inte gör det som kulskruv utan istället ett gängat spår som det går en pinne i så kan man ju göra gängorna olika djupa? En lång pinne följer ju då den innersta gängan.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Låt säga då att "pinnen" som antagligen är fjädrande -tryckande inåt. Hur går det när den korsar det mindre djupa hålet?
Kommer den inte att växla spår då?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Denna är jag övertygad att den skall funka men lämna gärna kritik.

Tanken är att en axel, låt säga 20mm i diameter. Den skall skäras med två olika gängor men KAN ha samma diameter.
Gängorna skall vara en höger och en vänster i samma axel.
Mutter som i detta fall har två funktioner har gafflar som är rörliga in/ut 90° från axeln.
Vid driftläge 1 skall en gaffel vara inne och den andra ute.
När muttern nått ändläge eller avsedd längd växlar ingreppen till drift 2 så att gafflarna nu intar motsatt position mot den sista.
Detta kan enkelt regleras på utsidan av olika verktyg -mekaniskt, pneumatiskt, elektriskt mm.
Jag la inget krut på att visa de U-lika gafflarna i annan position, utan tänk er att dessa dras resp. trycks från synlig vy.
Dubbelmutter med axlar.jpg
Om man använder denna teknik behöver inte drivmotorn byta riktning eftersom skruven gör detta.
Precisionen på skruven bedömer jag som hyffsad. Billig konstruktion. Om det sen går att ha fler gängor eller stigningar låter jag vara osagt till vidare.
Kombinerar man muttern med en pneumatiskt kolv så kan man frikoppla hela muttern om man önskar och få en ny funktion exempelvis i ändläget förflyttas utan krav på annat än en snabb rörelse osv.
Nu kom jag väl en bit utanför vad Zatrec önskade kanske.
Vad tror ni om detta?
Restad mentalsjukhus nästa :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jan E

Inlägg av Jan E »

Jag tror (rätt eller fel) att du beskriver funktionen som finns i en spinnfiskerulle. Dvs lininspolningen vänder riktning vid ändlägerna...
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Där har du nog helt rätt i Jan E .
Antar att linspolningen dock har samma stigning åt båda hållen? Det är nog kugghjul som utnyttjas + spårbild likt min.

Jag var ute o testade min teori i svarven nyss men blev inte helt klar pga skärvätska i ena linjalen.
Men viss skulle det funka men man kan inte skära i samma stigning för då möts gängan exakt på två ställen/varv.
Och materialet blir tunt resp rejält vid mötet. ev kan det ses på Gänga -2 i dess vänstra del mot chucken.
H+V Gänga -1.jpg
H+V Gänga -2.jpg
Vart tog halva chucken vägen... :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DW 12 juni 2015, 22:44:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fanns något system för förankringsbultar i byggbranchen, en stigning för snabbtransport ned till stopp, sedan normal för fastdragning

måste varoit för 20 år sedan, minst, har inte sett något i praktisk bruk
Skriv svar