Hur undvika Piratkopierade Multimetrar?, ex. Fluke 107

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Hur undvika Piratkopierade Multimetrar?, ex. Fluke 107

Inlägg av kricka »

Halloj!

Tänkte skaffa mig en "liten" extra multimeter som man kan ha med när man är på resor.
Tänkte först typ Fluke 107, Men efter lite tittande på internet så verkar det har blivit Kaos,
det kopieras ju hejvilt på multimeter fronten också. Hur fasen vet man var man hittar en
hyfsat liten multimeter som inte är en kopia :shock:

Vill ju ha en bra liten kvalitets multimeter som inte säger "pang" när man matar in 400v i den...
Användarvisningsbild
slurry

Re: Hur undvika Piratkopierade Multimetrar?, ex. Fluke 107

Inlägg av slurry »

Just Fluke har ju inte mig veterligen blivit kopierade än, köper du på ebay och betalar med paypal har du ett gott köparskydd om det nu skulle bli problem.
Fluke 107 är ett bra val, men glöm inte att kika på märken som Agilent och Metrix (och Brymen)

Fluek 107, billigast på ebay http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-Fluke ... 3cecddc75d
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Enkelt:

Vill du bli lurad - bli lurad.
Vill du inte bli lurad - bli lurad.

Någon garnati finns nog aldrig om du inte handlar från auktoriserad säljare av Fluke.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

slurry: Jag har kollat Ebay, och sett att dom kostar runt 500-800kr, men tycker det verkar väldigt billigt, för fluke. Dom flesta andra multimetrar jag har är fluke, och ännu är jag inte besviken, men vill inte ha en kopia. Och jag är osäker på om jag kan se om det är en kopia jag får. Vet andra grejor jag köpt på Ebay. dom är väldigt duktiga på att göra kopior.

soundbrigade: Kollade Elfa, men där var det dåligt med denna modell, Annars blir man lurad som "vanligt".
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Priset låter ungefär rätt, 107an brukar kosta 7-800kr online.

Fluke 107 är en basnivå-multimeter tillverkad för Fluke i kina och enbart tänkt för försäljning i asien, den säljs inte i resten av världen och det är därför du inte hittar den på ELFA.

Du kan se bilder på insidan i denna tråd: http://www.eevblog.com/forum/testgear/r ... ultimeter/
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Inlägg av xrayspex »

Jag har en Fluke 106 som alltid ligger i bilen. Tycker den fungerar utmärkt för enklare mätningar. Köpte den på eBay. Har inte hört talas om att det skulle finnas kopior men vad vet jag...
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Det blev en Fluke 107 från en Tysk-firma, då visste jag att den kom innan jag åkte på semester.
Dock dock blev jag lite fundersam eftersom all text på instrumentet är på kinesiska och andra tecken.
Hörde efter lite med Fluke och tydligen är instrumentet endast för den Asiatiska marknaden precis som Meduza sade..

Tog och testade den lite och den fungerar hyfsat. Provade bl.a. den med likspänningsmätning mot Fluke 70, 289 och Scopemeter 123. Och alla var inom +/-1mV förutom den där Fluke 107. Den diffade runt 10-15mV, det är inte något stort problem, mest bra att veta.

Så för ca 800kr så är denna helt okej, fungerar till det mesta. Så den får 3 kondingar av 5 möjliga.
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Jag köpte en Fluke 15b förut i Hongkong, kostade knappt 400 kr om jag inte minns fel (fast tror inflationen har höjt priset betänkligt nu). Den fungerade fint förutom att en blecket till batterihållaren gick av efter några år, det var säkert mitt fel men tyckte det var kasst. Efter att ha pillat med diverse ful-lösningar för batterierna hade jag av det andra blecket också. Sålde den på tradera med tydliga bilder på vad som var trasigt, tror jag fick nästan nypriset för den ändå och för en del av dom pengarna köpte jag en UNI-T UT61E istället som jag fortfarande använder.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Är detta ett problem för en vanlig hobbyist som inte mäter starkström?

När behöver man noggrannheten på 1mV?

Jag har hittills inte behövt den. För mig är det mest att kolla om 3,3V 5V och 12V är rimligt nära där dom ska vara, att motstånd är hyggliga eller om batterier är döda eller ej.

Ska man nu absolut mäta på en tesla coil så bör man nog fatta att använda ett instrument som inte kostar 29kr.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

I mitt fall mäter jag allt från 50mV till 500V. Dock är inte detta instrument avsett för det.

Anledningen varför jag mest skrev det var för att min "gammla" Fluke 70, samt min Fluke 289, samt Scopemeter bara diffar +/-1mV.

Men denna nya Fluke 107 även om den är tillverkad i Kina med ev något billigare komponenter. borde vara närmare mätvärdet än mina gamla instrument, som borde åldrats en hel del. Även om detta inte påverkar mig så sitter man ju och nördar ner sig ibland. Nördade ner mig en del här också felsökte lite också så det inte var kabelfel eller lödfel i instrumentet,, tyvärr inte. Dock kunde man plocka bort kalibreringstejpen utan problem :doubt:

Ska jag mäta Högspänning så kör jag med riktig högspänningsprobe till något av mina instrument,,, Hmm har för mig att jag har en 20-30kV probe,,, måste nog leta fram den och prova lite.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vill man verkligen ha samma ingång för 10A och de klenare strömområdena? Det betyder ju att överströmskyddet är anpassat för 10A istället för 2A (eller 200mA i vissa fall) varpå det blir större smäll om man klantar sig när man ska mäta i nåt av de mindre strömområdena.

Fast nu letar jag kanske fel som inte finns... :wink:
Skriv svar