Ändra i ramminnet till BIOS?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

Ändra i ramminnet till BIOS?

Inlägg av stoffe »

Hej

Jo jag har ett delikat problem. Jag skulle vilja ersätta min 1.44 mb 3,5" diskettstation till en 1.2 mb 5,25" diskettstation men nu stödjer inte mitt Bios det. Det finns endast två val och det är en enda diskettstation där man kan välja 1.44 mb eller 720 k. Hur som helst så följde jag denna länk för att kunna aktivera en dold funktion som tillåter att man har a: 1,44 och b: 1,2 mb vilket fungerade men det saknades ledningar på moderkortet från floppykontrollern till 34-pins floppyanslutningen.

Därför vill jag endast ändra a: 1,44 mb till 1,2 mb vilket jag räknat ut att det går men jag är osäker på hur?

Snubben i videon har använt denna för att lista ut det.
http://www.bioscentral.com/misc/cmosmap.htm
10h 16 1 byte Floppy Disk Drive Types
Bits 7-4 = Drive 0 type
Bits 3-0 = Drive 1 type
0000 = None
0001 = 360KB
0010 = 1.2MB
0011 = 720KB
0100 = 1.44MB
Men jag förstår inte hur han vet vilka adresser som ska anges i ACE? Jag är inte rädd för att exprimentera friskt, det är ju bara att nollställa ramminnet och börja om. Jag har även en Biosflash där jag kan montera i Bioschippet för omflashning om inte datorn ens skulle starta.

Tips på hur jag kan lista ut vilka värden jag ska ändra och hur jag tar reda på det?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Ändra i ramminnet till BIOS?

Inlägg av mrfrenzy »

Det står att adressen är 10h
Det borde i ditt program vara rad 1, kolumn 0.
Alltså första rutan på andra raden.

Vad står det i den rutan om du startat med bios inställt på 1.44M resp 720k floppy?
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jag tror det står 46 i hexadecimal form, jag kan inte köra ACE från 64-bits os och jag måste starta upp en gammal win xp installation vilket är lite krångligt att göra snabbt och enkelt.
Men annars ser det ut som i videon som jag länkade till. Jag förstår heller inte vad de olika portarna egentligen innebär i ACE.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

46 är lite udda. Det skulle betyda att drive 0 är 1.44MB men drive 1 är något som inte finns. Är det en modern dator kanske dom iofs använt den platsen till något annat?

Om du går in i bios och ändrar drive 0 till 720k så borde 46 bytas till 36
Mr Andersson

Inlägg av Mr Andersson »

Du vill ha drive 0 (A:) som 1.2MB och drive 1 som None?
0010 0000 eller 0x20

Men om det står 0x46 (0100 0110) nu verkar inte ditt moderkort stämma mot den tabellen.
Eller så kanske det är någon bieffekt av att du ändrat där manuellt i ACE? Testa som mrfrenzy sa att ändra från bios så man vet att det sparas ett giltigt värde och sen läsa ut det via programmet.

Ändrade du register 0x14 när du försökte köra 2 floppys? "Bits 7-6 = Number of floppy disks (00 = 1 floppy disk, 01 = 2 floppy disks)"
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Nu har jag ställt in A: på 1,44 MB och då ser det ut som följande skärmdumpar. Den ena är för att visa att det går att välja olika portar vilket jag inte blir riktigt klok på.

Hur översätter jag en adress till koordinatsystemet? Dessutom så hade jag fel ang 46. Jag har för mig att det stod som i videon jag länkade till vilket inte stämde.. ber om ursäkt för det.

Datorn har ett ASUS P5Q SE moderkort med ett modifierat Bios där jag själv lagt till extra microcodes för att tillåta Xeon processorer och jag har en överklockad X5470 processor monterad.
Det är inte UEFI Bios så det ska fungera att göra så här vad jag förstått det som.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Offset Hex Offset Dec Field Size
10h 16 1 byte Floppy Disk Drive Types
Bits 7-4 = Drive 0 type
Bits 3-0 = Drive 1 type
0000 = None
0001 = 360KB
0010 = 1.2MB
0011 = 720KB
0100 = 1.44MB

La till lite mer info från cmosmappen. Offset, Hex Offset Dec Field Size, det står ju förvisso i länken här men jag vill vara övertydlig.
http://www.bioscentral.com/misc/cmosmap.htm

Dessutom så undrar jag hur det blir med checksumman?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det inte går att välja 5,25-format i bios setup så kanske bios-koden inte kan hantera sådana även om du hackar in detta manuellt?

Hur ska du använda diskdriven, d.v.s. vilket diskettformat ska du läsa/skriva, i vilket OS och med vilket program?

Utan att veta så gissar jag att du borde kunna skriva 1,2M-disketter om du bootar dos, kör fdread och sen kör t.ex. rawrite. Detta bör funka oavsett vad som valts i BIOS, åtminstone med lite tur. fdformat som hänger ihop med fdread ska kunna formatera format som inte "passar" med vad som valts i bios.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jag använder två operativsystem i dualboot. Det ena är Linux Mint med 3.x kärna. och det andra är Windows 7 Ultimate 64-bit. Tror den här datorn är lite för ny för att boota upp Dos på. Kanske funkar med freedos eller drdos. Men det är inget jag tänkt använda.

När jag följde hacket i videon så fick jag en A:1,44 MB och en B:1,2 MB diskettstation men eftersom jag inte har alla anslutningar mellan mitt kontrollerchip på moderkortet till min 34 pins kontakt för en sekundär diskettstation så gick inte det. Men det dök upp i båda operativsystemen och allt såg okej ut men det hände ingenting när jag klickade på enheten.

Därför vill jag ändra A:1,44 MB till A:1,2 MB och fattar inte riktigt proceduren hur jag ska göra det. Men det måste ju vara möjligt menar jag eftersom det gick att få till det som i videon i mitt första inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha. Har du nån info som säger att en 1,2M-drive bevisligen fungerar i modern Linux?

För 15 år sen hade jag en gammal P90-maskin med både 3,5" 1,44MB och 5,25" 1,2MB-drive och om 1,2MB-driven var ansluten så gick det inte att köra dåvarande Linux. Maskinen bootade däremot DOS och jag är halvsäker på att båda diskettenheterna faktiskt fungerade där. Jag är åtminstone säker på att BIOS inte var arg på diskettenheterna och att DOS fungerande med 3,5"-enheten.

Sidospår: Min personliga åsikt är att linuxdistarna borde förses med nån frivillig "ring hem"-funktion som samlar statistik på vilkan konfigurationer som folk har på maskiner / laddade drivrutiner som åtminstone fungerar så långt att de är inladdade och maskinen har någon uptime att tala om. Det är ju ingen garanti för att det faktiskt fungerar att använda hårdvarorna men åtminstone ett tecken på att det inte blir tvärstopp vid boot. Om detta sen kombinerades med ett system som efterlyser info från folk som kör / försöker köra de hårdvaror som inte dyker upp i insamlandet så skulle det nog gå att få lite bättre kvalitet på "ovanliga" drivers. Framförallt skulle det också kunna vara en god indikation kring vad för hårdvara man faktiskt bör välja om man ska köra Linux.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

MiaM - Jag har googlat och kommit fram till att den versionen av Linux Mint som jag kör har fullt stöd för både 3,5" floppy och 5,25" floppy. Alla Windowsversioner upp till 8.1 har det oxå. Skulle inte förvåna mig om även ver 10 har fullt stöd för båda sorter. Mina diskettstationer fungerar oxå, de är testade i en äldre dator.

Den "ring hem" funktion som du frågar efter finns både i Linux Mint och Ubuntu Linux. Linux fungerar på det mesta, ett utomordentligt bra operativsystem! Det enda jag saknar är program för astronomi och foto som fungerar lika bra som de som finns till Windows gör. Därför kör jag Windows för att komma åt de programmen.

Tack för alla fina svar hittils men den ursprungliga frågan kvarstår. Hur ska jag ändra värdena för att byta ut A:1,44 MB till A:1,2 MB?
qx5

Inlägg av qx5 »

Det går eventuellt att köra över BIOS genom att skicka I/O kommandon direkt till floppykontrollern. I BSD finns det direkta systemanrop för att göra detta. Bara ett tips.

fdc (4)
https://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?que ... ormat=html
<sys/fdcio.h>

fdread (1)
https://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?que ... .1-RELEASE

fdcontrol (8)
https://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?que ... .1-RELEASE
(speciellt intressant)

Om det löser ditt problem beror dock på vad uppgiften är.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Tack för länkarna, jag kikade lite på dom och det var en smart lösning. Dock så löste det inte mitt problem.

Mitt problem är följande, jag vill ändra i CMOS-mappen för att ändra A:1,44 MB till A:1,2 MB och då kommer den att fungera i både Windows och Linux vilket jag behöver och även vill göra. Min 1,44 MB diskettstation kör jag via en USB till 34 pin anslutning så den är inte beroende av CMOS-mappen, alternativt att jag använder en LS-120 Superdisk men de verkar vara svåra att få tag på, de är IDE-baserade. Men mitt problem är att få min 5,25" enhet att fungera på mitt moderkort som jag har nu pga av saknade inställningar i BIOS, jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera att ändra CMOS-mappen för att få enheten att fungera. Men jag är inte säker på hur man gör.

Dessutom förstår jag inte hur 10h kan betyda första raden första kolumnen? Där står det 37 i min skärmdump. Ska jag lägga till 0010 på slutet och sedan addera korrekt checksumma och sen är det klart? Det är antagligen så enkelt men det är frågan i vilken ruta jag ska pilla i..
qx5

Inlägg av qx5 »

Varför behöver du en fungerande drive i Win + Linux? Om du bara skall komma åt disken för att t.ex läsa så lär de länkarna jag skickade lösa problemet. Annars finns ett gammalt instickskort som heter "Catweasel" som löser i stort sett alla floppyproblem.
Mr Andersson

Inlägg av Mr Andersson »

stoffe skrev:Dessutom förstår jag inte hur 10h kan betyda första raden första kolumnen? Där står det 37 i min skärmdump. Ska jag lägga till 0010 på slutet och sedan addera korrekt checksumma och sen är det klart? Det är antagligen så enkelt men det är frågan i vilken ruta jag ska pilla i..
Andra raden, första kolumnen. Eller Rad 1_ kolumn _0 Radnamnet är "tiotalssiffran"* i adressen och kolumnen är entalssiffran.

Och som jag skrev tidigare
Du vill ha drive 0 (A:) som 1.2MB och drive 1 som None?
0010 0000 eller 0x20
Du måste också fixa checksumman i register 0x2e och 0x2f om du ändrar saker manuellt.
http://bochs.sourceforge.net/techspec/C ... erence.txt
CMOS 2Eh - IBM - Standard CMOS Checksum, High Byte
CMOS 2Fh - IBM - Standard CMOS Checksum, Low Byte

2Eh and 2Fh are as defined by the original IBM PC/AT specification and
represent a byte-wise additive sum of the values in locations 10h-2Dh only,
00h-0Fh and 30h-33h are not included. This definition is used by most
clone manufacturers including AMI, Compaq, Tandon, NEC, and Zenith. The
IBM PS/2 line does not follow this standard with the range 19h-31h being
undefined. On the original HP Vectra, this checksum only covers locations
10h to 20h, with a separate checksum for bytes 29h-2Ch (see offset 28h).
*) Egentligen sextontalssiffran, eftersom det är hexadecimalt.
Skriv svar