Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av zekkexavior »

Efter lite inspiration i 'Senaste containerfyndet'-tråden så funderar jag nu på att bygga en likriktare till min lilla svets.
Jag har ingen som helst erfarenhet av att bygga/modifiera svetsar eller kraftelektronik så lite tips kring det här bygget skulle vara uppskattat :D

Har sen tidigare lite delar från en större ESAB-svets och lite servodrivare modell större som skulle kunna gå och använda.

Misstänker att de här rackarna är tyristorer, det borde väl passa min applikation? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16776
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av grym »

ser ut som inlandsservodrivare ?

om det är det så är dom för klena för svetsning, aseas motsvarighet hadde kraftigare prylar
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av zekkexavior »

Vet inte så mkt om den biten heller tyvärr, men jag hittade en datablad på tyristorn efter lite sökande, det verkar som att det skulle kunna gå, förutsatt att man kan parallellkoppla dem?

EDIT: Det kan vara värt att nämna att svetsen ger ut max 80A :lol:

EDIT: Läste på lite mer, det går att parallellkoppla tyristorer, men man kan inte belasta dem fullt då och de måste hålla samma temperatur för att jämna ut belastningen. Räknar jag med 3st av de tyristorerna jag har i parallellkoppling, vid 80% belastning, kan jag dra ut 0.8*120=96A!
Förutsatt att jag klämmer ihop alla kylflänsarna med varandra.
Nu får ni gärna rätta mig om jag har fel :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av MiaM »

Tänk på att varje skillnad i resistans i strömvägarna för thyristorerna gör att stömfördelningen "kantrar" så att fördelningen blir ojämn. D.v.s. det är tokviktigt att ha god kontakt överallt och det är samtidigt en fördel att ha en viss given resistans på de separata ledningarna till varje thyristor - den resistansen hjälper till att få en eventuell skillnad att procentuellt bli mindre.

Om du till exempel ändå behöver en ledare på några decimeter så kan det nog vara bra att dela upp den på separata ledare till varje thyristor. Här är det dock givetvis viktigt att alla blir utförda likadant.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av Henry »

Sedan skall det också vara en tilltagen induktans i serie på något vis, en ren AC svets har inte detta då den inte innehåller några halvledare som behöver skyddas från diverse skit.

Det borde för övrigt annars gå att skaffa några dioder istället med samma kapsling, kostar inte mycket och är lättare att hantera då man inte behöver bry sig så att säga utan bara att koppla in.
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av zekkexavior »

Alright, då överger jag idéen med tyristorer för tillfället. Det är bra mycket jobbigare att göra allt kablage med sån precision och induktanser som ska klara strömmen, låter dyrt :)

Jag har en likriktarbrygga ifrån en ESAB 'Nåntinghäftigt' ~200A MIG/MAG, dock för trefas. Den borde väl gå att bygga om för enfas, ska se om jag kan få fram en bild på den!

Annars kanske jag ska följa rikkitikkitavis tips om att kontakta janaf för 'feta dioder' :D
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, gör det.
Janaf har MURP20040 dioder i ett behändigt format för bultning på kylfläns.

Annars har jag fyra puckdioder som tål 600A. Fast de kräver kraftig inspänning mellan kylare för att kunna belastas.

Serieinduktans är a och o. Ljusbågen har negativ resistans när den väl tänt så strömmen bara rusar.

Svetstrafos brukar byggas med sektionerade lindningar så man får en hög läckinduktans = serieinduktans.

En trefaslikriktarbrygga är detsamma som en enfas, fast med två dioder extra. Du kopplar bara in växelspänning på två av uttagen för detta så får du pulserande likriktning.

Observera att den tål antagligen inte 200A per diod, utan 200/3 (varje diod leder en tredjedel av tiden) men egentligen är du mest begränsad av kylkapaciteten. Sitter den redan monterad på kylare kan det vara en god ide att rädda den.
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av zekkexavior »

Här är en bild på den likriktarn jag räddat :) dioderna på ena sidan heter E 1210, och på den andraflänsen heter de E 1110. Båda är antagligen in-house-beteckningar, men det vore väl inte dumt att räkna på 20A/diod kanske
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av YD1150 »

Dioderna är vanliga standardkomponenter från Siemens, datablad från 1976 års katalog medföljer.
Siemens dioder 1976.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av rikkitikkitavi »

inpressdioder (även kallade bildioder) , med katod /anod i höljet, det betyder att kylflänsarna är antingen + eller - på din likriktare.
Kylaren passar nog annars bra för janafs dioder (MURP20040) och bultade med isolerfolie mellan och så en forcerad kylning med fläkt.
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av zekkexavior »

Prövade att klämma på svetsen på varsin pol, det funkade mycket väl, mätte ~46VDC i tomgångsspänning över polerna, matat med ~42VAC.
Jag har en stor choke som jag kanske skulle montera efter likriktaren, om det gör nån nytta :)

Nu fattas det bara att bygga in den i nåt och montera en fläkt + kontakter. Var inne o köpte OKC-kopplingar på Swedol, men glömde att plocka med mig kabel :cry:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av Henry »

Tror nog inte det bara är att koppla in en induktans av vad som helst och det hade ju varit lite skit om du klippt alla dioder vid första testet.
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av zekkexavior »

Känns konstigt med mjukstart på en svets, eller tänker jag fel? :P
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av rikkitikkitavi »

Bara om du sätter spolen på primären mjukstartar du trafon, eftersom sekundären inte ger utspänning innan du etablerat magnetfältet.
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av zekkexavior »

spolen kommer ifrån samma svets som likriktaren, noterade dock inte om den var monterad innan/efter likriktaren vid nedmontering :doubt: så jag vågar inte pröva att lägga fog utan nån typ av mjukstart, så om jag förståt rätt så är spolen till för att strömbegränsa innan likriktaren alltså?

EDIT: Nä vänta lite nu, strömbegränsning behövs inte för trafon, det är en sk 'stray field' transformator med flyttbar shunt. Den löser biten själv med strömbegränsning vid tändning själv om jag läst rätt :)
Skriv svar