Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Raysed
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 juli 2023, 21:20:16

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av Raysed »

Hejsan, hoppas det går bra att återuppliva denna gamla tråd. Efter många intressanta timmar läsande här bestämde jag mig för att gå med och ställa min egen fråga efter att läst igenom denna tråd några gånger.

Till frågan är jag lite nyfiken till er som likströms konverterat era AC pinnsvetsar, hur upplever ni dom före och efter. Blir dom mer lättstartade och upplever ni resultatet bättre med DC kontra AC.

Svetsar själv en hel del med pinne hemma där huvuddelen varit rostiga 5-8mm stålbalkar, tidigare använt en äldre 1-fas 230v växelströms svets. Efter några år och många många paket säkringar tröttnade jag på att springa ut elmätarskåpet och köpte mig nyligen en äldre 3-fas AC pinnsvets istället, en ordentlig stor blyklump på hjul. Funkar prima och huvudsäkringarna håller, men lite mer svårstartad än den gamle lille svetsen och resultatet blir kanske inte alltid det bästa där heller.

Läst en del att de äldre AC svetsarna inte är jätte bra mot en DC svets, varav jag fantiserade om jag skulle bygga om min nuvarande blyklump till Likström. På youtube bland annat kryllar det av videor där man kopplat en kraftig likriktare med kylfläns i mellan trafon och kablarna ut, verkar ganska simpelt. Min ide vore då att använda en MDQ300A-1600V likriktare som tycks vara ganska poplär och billig att koppla i mellan. Tror ni det är värt arbetet och något som skulle fungera och bidra till en bättre och mer lättanvänd svets eller är det bättra att fortsätta svetsa med växelström. Givetvis kunde jag köpt mig en likströms svets direkt men det vore inte lika roligt (och sen är jag snål smålänning :wink:). Kan tillägga att jag är utbildad elektriker och gillar liknande småprojekt.
Tack på förhand.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av alexanderson »

Eftersom du var nöjd med din enfassvets, varför skaffade du dig inte en 400 till 230V spartransformator för att driva den med ? (Ett alternativ är att linda om primärlindningen till 400 volt)
Några frågor: 1) Hur stor är tomgångsspänningen på din första svets ? 2) Hur stor är tomgångsspänningen på din andra svets ?
Raysed
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 juli 2023, 21:20:16

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av Raysed »

alexanderson skrev:Eftersom du var nöjd med din enfassvets, varför skaffade du dig inte en 400 till 230V spartransformator för att driva den med ? (Ett alternativ är att linda om primärlindningen till 400 volt)
Några frågor: 1) Hur stor är tomgångsspänningen på din första svets ? 2) Hur stor är tomgångsspänningen på din andra svets ?
Om jag lindar om gamla svetsen eller köper en mellan trafo kostar det mer än en beg 3-fasare som en del nästintill skänker bort. 230v svetsen funkade helfint och var lätt och smidig, problemet var att den käkade huvudsäkringar friskt när man svetsade grejer grövre än avgasrör. Med nya svetsen håller propparna och går att svetsa betydligt grövre på köpet. Gamla 230 svetsen ger 50v ut, den nya 400 svetsen ger 60/75v ut. Kör den i 60v läget.

Köpte mig den nämnda likriktaren och byggde in ihop med en ordentligt kylfläns, svetsar finare och tänder lättare med likström. Funderar ibland om det skulle gå att koppla in en kondensator som nämnts tidigare för att få den ännu lite mer lätt tänd.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av alexanderson »

Att sätta in en elektrolytkondensator i en svets är farligt. Elektrolytkondensatorn tåler inte strömbelastningen och blir varm. I värsta fall exploderar den.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det kan du inte säga , Alex..

Du kan designa en elektrolytbank som tål rippelströmmarna. Du har ju en stor läckinduktans som dämpar strömpulserna.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av alexanderson »

Hur mycket kostar en 63 volts elektrolytbank som tåler 150A rippelström ?
Hur stor plats tar elektrolytbanken ?
Får svetsen verkligen bättre egenskaper med elektrolytbanken ?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygga likriktare till AC-pinnsvets alá Lidl

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ungefär som en skokartong. Ca 1000-2000SEK beroende på vad du bygger in.

Säg 10-20 parallella 10000uF kondingar. Typ. Jag hade kondingar liggandes, men det blev ett härke för.det var 40 st radiella.

Det blir inte så illa om du har läckinduktans för att begränsa strömmen.

Om det gör nytta vet jag inte med glättad likspänning, det går kanske lika bra med trafo+läckinduktans på dioderna?

Men farligt/explodera, ja om man gör fel.
Skriv svar