Sida 1 av 1

Trimma Elbil med 24V - relä driver ej

Postat: 22 maj 2015, 18:43:20
av johan falk
Hej alla.
Hoppas ni kan hjälpa mig.
Jag har precis 24v konverterat sonens Elbil. Men ena relät slutade fungera. troligen för litet.
Jag har behållt orginal elen på 12V.
Jag har kopplat in 2st 12V batteri för att få 24V. dessa är kopplade med via 2st enkel relä växlande för att fram och back ska fungera.
reläna jag använde var från biltema och avsedda för 12V 40A. art.nr: 42-134.
Se kopplingschema enl. bifogad fil.
Tyvärr höll inte detta mer än några minuter. idag kopplade jag in 24V relä istället. (enkel relä växlande) dom också.
Tyvärr fungerar det inte. Kan det var för att strömmen för att sluta kretsen är för liten? 12V. eller tänker jag fel?

Har ni någon annan lösning på mitt problem. Kan jag kanske koppla 12V relä för att driva 24V reläna eller? Jag är inte riktigt med själv.
Tacksam för snabba svar då sonen är ivrig att köra igen :)

Re: Trimma Elbil med 24V - relä driver ej

Postat: 22 maj 2015, 20:36:33
av MiaM
Skilj på relänernas:
A) spolspänning - d.v.s. den spänning de behöver för att slå om
och:
B) spänningen och strömmen på brytaren - d.v.s. hur kraftig belastning de klarar att styra

Re: Trimma Elbil med 24V - relä driver ej

Postat: 22 maj 2015, 21:00:34
av Marta
Först av allt, Välkommen till forumet!

Den där ritningen är tyvärr väldigt svårtolkad och rörig. Bilder på komponenter kanske är till hjälp för en absolut nybörjare, men för att verkligen visa vad som gäller krävs ett riktigt komplett schema med vedertagna symboler. Det saknas helt enkelt viktig information för att kunna säga vad som behöver ändras. Var kommer modifieringen ifrån?

Vad har Du för spänning över reläspolarna? Det står något om att de skall kopplas dit en 6V mtor innan var kopplad. Blev reläet som slutade fungera mycket varmt? Schemat nämner 6V, är den modifierad en gång tidigare till 12Voch nu ytterligare en andra gång till 24V?

Ett 12V relä kan kanske dra på 6V, men det är osäkert och varierar antagligen mellan olika exemplar. Sjunker spänningen ytterligare det minstra lilla slutar det att dra. Ett 24V relä på 6V kommer absolut garanterat inte att dra.

Har Du bytt motorn? Att lägga 24V på en motor avsedd för 6V kommer att sluta med att denna brinner upp alldeles väldigt snabbt. Antar där även är ett fartreglage av något slag. Detta kan sluta fungera och även skadas permanent om det utsätts för något det inte är dimensionerat för.

Re: Trimma Elbil med 24V - relä driver ej

Postat: 22 maj 2015, 22:08:09
av johan falk
Hej.
Ritningen hittade jag på nätet.
Min bil är en 12v orginal. Så batterierna på ritningen är 12v batterier. Mina motorer är för 12v.
Så utgången till orginal motorn är 12V. Som är kopplade till 86 på reläerna.

Reläna jag använde först är enl. Bild 1.
Jag har tyvärr inte mer info än 12V 40A. Detta fungerade ett tag.
Sen monterade jag 24V relä enl bild 2. 24V 10/22A.
Detta är enpoliga växlande relä.
Batterierna jag använder är 2st 12V 7Ah.
Det jag tror är felet är att utspänningen på 12V på 86 på reläerna är för liten för att driva reläerna. Kan detta stämma och vad gör jag åt det. Kan jag koppla extra reläer på 12V som sedan startar 24V reläerna. Eller har ni några andra förslag.

Re: Trimma Elbil med 24V - relä driver ej

Postat: 22 maj 2015, 23:11:17
av Kjelle
Vet inte vad det är för effekt på din motor, men sån här styrning bör ju skötas av kontaktorer.

Annars kan du ju prova nedanstående lite kraftigare relä 40/70 A.

https://www.startmotor.se/item/899%2050 ... l%C3%A4er/

Kjelle

Re: Trimma Elbil med 24V - relä driver ej

Postat: 23 maj 2015, 02:52:56
av MiaM
Om du kopplar enligt ritningen så ska du ha reläer med 12V spolspänning och som tål att bryta 24V.

Enklast är väl bara att koppla allt som ett 24V-system och använda 24V-reläer?

Re: Trimma Elbil med 24V - relä driver ej

Postat: 23 maj 2015, 16:51:39
av johan falk
Jag ska prova hitta ett sådan lite kraftigare relä. Eller 12/24V relä.
Problemet med att koppla att på 24V är att jag är rädd att bränna orginal elen på bilen som ska ha 12V.

Re: Trimma Elbil med 24V - relä driver ej

Postat: 23 maj 2015, 20:26:02
av Marta
Innan Du går vidare måste Du ta reda på vad det är som har gått sönder.

Det är väl inte så enkelt som att en säkring har gått?

Blir där spänning över motorn när den skall igång? Har Du bytt motorn till en 24V? Om inte kan den mycket väl vara bränd efter en liten tids användning med alldeles för hög spänning.

Hörs det något klick från reläerna? Om inte, vad är där för spänning över reläspolen när reläet skall dra?

Om reläet ger ifrån sig ett klick, sluter kontakterna som de skall? 40A reläer borde palla, men man vet ju aldrig...

Har Du kanske hela spänningen över fartregulatorn? I så fall är denna troligen sönder p.g.a. för mycket spänning eller ström. För där är väl en regulator och inte bara till/från med reläer?

Har Du mera info om hela anordningen? Fabrikat/namn/beteckning o.dyl. så det kanske går att hitta något om den på nätet?

Du gör helt rätt i att inte koppla 24V till allt ihopa, det är med intill visshet gränsande säkerhet alldeles väldigt olämpligt.

Re: Trimma Elbil med 24V - relä driver ej

Postat: 24 maj 2015, 14:30:14
av johan falk
Jag bytade det söndriga 12V relät. Till ett lika dant. 12V 40A. Det verkar fungera nu. Troligen något fel på det andra från början.
Nu är söder dax för att försöks hitta gaspedal med variabel hastighet och koppla befintlig gaspedal on/off som bromspedal. Sen tänkte jag även koppla in någon form av potentiometer för att kunna sänka/variera max utefekt så han kan köra sant om han vill.

Re: Trimma Elbil med 24V - relä driver ej

Postat: 24 maj 2015, 15:07:42
av rillerille
Du nämner att du har en 12Volts motor och 12volts system i övrigt, så du gör ju helt rätt i att inte koppla 24volt till eventuell elektronik. Men får jag fråga varför du valt att bygga om till 24volt ?

Är "Trimmningen" till för att få den att gå fortare, så kommer den ju som tidigare nämnts, göra det en stund..tills motorn brinner upp.
Om du vill ha längre körtid så är det ju bättre att parallellkoppla batterierna.
För att minska riskerna med att motorn går sönder så kan du ju alltid begränsa spänningen till 14-15volt med ett fartreglage eller genom att byta till en 4S Lipo ack som ju är på 14.8V, istället för vanliga MC batterier som jag gissar att du använder nu.
Du måste då också använda en annan laddare & ett skydd som bryter när batterispänningen sjunker under ca 12,4v, men fördelen är ju att LiPo batterier går att ladda väldigt fort.

När det gäller fartreglage så behöver du ju mäta upp vilken ström som du får när han kör, för att kunna bestämma vilket reglage som behövs.

//Richard