Sida 1 av 3
Batteriladdning (was: Behöver 6.81V och ca 1A)
Postat: 7 november 2005, 13:13:36
av simon78
Jag har en hög 6V 105Ah batterier som jag tänkte kolla. De är lite olika skick, och några tar inte laddning som de ska. Jag tänkte kolla genom att ladda dem sakta, och logga spänning och laddström mha Atmega8 kopplad till serieporten. Ett antal problem har då dykt upp:
1. Behöver 2.27V/cell i laddspänning, det blir 6.81V per batteri. Jag har bara en massa fasta nätagg, men inget som går att reglera så noga. Kan man bygga något för att plocka ner säg 13V till 6.81, som dessutom ska klara några amp (1-3A kanske)?
2. Spänningen loggas mha en spänningsdelare och sedan in på en ADC-ingång, men strömmen? JAg har ett antal halleffektströmsensorer som tål 50A, men nogrannheten är inte så jättebra vid lägre strömmar. Något tips?
Postat: 7 november 2005, 13:19:16
av sodjan
Är det blyackar ? 105Ah är ganska skapligt...
Kanske låna en "riktig" laddare från någon firma på stan ?
Beror lite på hur stor "en hög" är...
Postat: 7 november 2005, 13:35:39
av simon78
En hög är 10st. En tung hög...
Det är inte "vanliga" bilbatterier. Syran är löst i glasfibermatta, elektroderna är bly-kalcium och syran H2SO4, jag vet inte om det är det som brukar kallas för blybatterier.
Jag har tyvärr inte så många kontakter med "firmor på stan"...
Postat: 7 november 2005, 14:47:57
av Icecap
H2SO4 = Svavelsyra = vanligt batterisyra.
Det är alltså Optima-batterier.
Laddningsströmmen kan mätas vid att använda sladden som shunt men jag tycker rakt av att 1-3A för att ladda 105Ah celler är ytterst klent, man brukar räkna C/10 till långtidsladdning, i ditt fall alltså 10,5A. Detta ville ge en laddningstid om ca: 14 timmer från helt urladdade och det är väl ganska sakta?
Sen spänningen.....den ska du ju ha temperaturkompenserat till råga på allt för att vara sådär petnoga.
Om du har plats nog och behöver värme kan du ju ta en vanlig nätdel som pallar trycket och sätta dit en serieregulering med en stor kylvinge på och låta den klara av det, i annat fall är du nästan tvunget att gå in på switch-vägen.
Är det ett system du vill använda under längre tid vill jag definitivt råda dig att göra de rätta grejor från början, om du bara ska kolla deras kondition ville jag fixa en kylvinge-lösning som skrotas sedan.
Batteriladdning (was: Behöver 6.81V och ca 1A)
Postat: 7 november 2005, 20:00:19
av simon78
Tackar för det informativa inlägget. Jag har fått alla batterierna,begagnade. 6 av dem har jag använt i båten. Där fick de för mycket spänning, och för mycket ström. Jag har googlat lite och kommit fram till att de ska helst inte laddas med mer än C/20. Det är ju IOFS ganska tråkigt, eftersom man i en båt har massor med ström under korta tider (generatorladdning). Jag tänker i år komplettera med en solcellspanel på 110W, vilket dessa batterier borde trivas bättre med. Båten har 12V-system och batterierna är 6V, så de är seriekopplade parvis, och sedan parallellade. JAg upptäckte i sommras att vissa av batterierna (av de 6 asså) inte tog laddning så bra. Då jag dubbelkollade så fick de för hög laddspänning.
Problemet är alltså följande:
Jag vill använda så många som möjligt av batterierna, men vissa kanske inte är någon nytta med om de är kassa.
Sedan måste jag ju ordna med någon laddningsövervakning till dem. Den ska kolla så att de får lagom med ström från de olika laddningskällorna, och vid rätt spänning. Värmeutveckling är inga problem, jag har en aluminiumkylare på 28 fot, med vattenkontakt
Var kan jag hitta mer info om seriereglering?
Postat: 7 november 2005, 20:06:36
av Icecap
Först: Att paralellkoppla batterier är ingen bra idé!
Grejen är att de inte är identiska och därmed vill ena batteriets normalspänning överstiga andra batteriets. Detta medförer att första batteriet försöker ladda andra batteriet...som inte kan ta mer spänning och därmed överladdas =värme.
Man kan koppla ihop vid laddning men har du solpaneler bör du ladda över dioder och avladda över andra dioder.
Postat: 8 november 2005, 12:29:55
av simon78
Hej igen!
Nu fattade jag vad du menade med seriereglering, det var ju väldigt enkelt när man fattade vad ordet betydde. Problemet verkar vara att jag behöver olika seriemotstånd vid olika laddningsgrad för att få rätt spänning, och som sagt värmen. Det smälte lite saker här i går kväll... Jag får nog gå den switchande vägen verkar det som. Den är ju lite roligare... Jag har 13.6V och 7A att tillgå, så det borde väl räcka även om strömmen är i underkant.
När jag sedan sätter in batterierna i båten igen så är det ju enklare att reglera direkt via generatorns regulator, så slipper man de där gigantiska strömmarna. Den dagen den sorgen... eller glädjen...
Nu tänkte jag iaf bygga ett switchande DC-DC "aggregat". Helst AVR baserat, så man får programmera lite
Angående parallellkopplingen, finns det något alternativ egentligen? 60V i ett 12V-system är ju inte bra det heller

Postat: 8 november 2005, 17:25:05
av Icecap
Man kan serieregulera med lite transistorer osv. Detta kan ge att regulatorn vill försöka komma till rätt spänning men samtidig begränsa strömmen till det inställda maximum.
Att bygga ett switchad aggregat är kul, intressant, rent av spännande....lite fel och det smäller duktigt.
Jag vill föreslå dig att switcha ner den spänning du har i nuläget, det är oerhört mycket enklare och billigare.
Men jag undrar en sak: är inte 105Ah nog i båten?
Nåväl: under laddning kopplar du ihop batterierna via reläer och under avladdning (ingen laddning) tas förbruket ut via en diod från varje batteri, då drar det starkaste batteri så dioderna ska vara i herrstorlek.
Postat: 10 november 2005, 12:33:04
av simon78
Nu har jag börjat meckla med att switcha ner 13-volten ner till önskad spänning mha en mosfet i queen size, och pulsbreddsmodulering från en ATmega. Problemet är att känna av spänningen mha ADCn eftersom jag inte har jord på batteriminus, tror jag... Får inte spänningsavkänningen att funka IAF - Men jag har lyckats att switcha ner spänningen!!! Kondensator för att glätta, eller vad det kan kallas, behövs den verkligen om jag ska ladda ett batteri, och kör med skapligt hög frekvens?
Är "optima-batteri" beteckningen på ett märke eller en batteriteknik? Jag försöker få tag på mer info om hur de ska laddas. I nuläget ha jag bara spänning vid vissa temperaturer. Jag antar att man ska köra olika laddfaser på samma sätt som vid laddning av bly-syrabatterier?
Anledningen till att jag har en sån stadig hög batterier i båten är dels för ballast, dels för strömmen. Man får aldrig bli utan ström, det är liksom lite svårt att springa igång en båt, speciellt en diesel 6:a från sent 60-tal. Dessutom kräver värme och kylskåp sitt. Jag gör nog av med 70-100Ah per dygn. Och ju fler batterier man har, desto mer laddning kan de ta emot...
Postat: 10 november 2005, 20:42:37
av Icecap
OK, du kan INTE styra switchningen ordentligt från en processor! Den är helt enkelt inte snabb nog.
Men nåväl: ska du ladda ett batteri kan vi ju kalla den för en jäkla stor konding, alltså behövs ingen. Men din mätning måste ju filtreras på något vis, ett vanligt RC-lågpass duger fint.
Optima är vad jag vet ett namn som de-facto har blivit standart som typnamn på den sortens batterier, de är egentligen helt vanliga blyaccu'er fast mycket bättre.
Kolla
Mascot's sida om blybatteriladdare, kolla in 3-stegs laddarna och begrunda. Det står mycket matnyttigt om laddning där.
Du ska såklart skaffa en P-MOSFET och switcha.....då har du genomgående nolla och då är livet mycket lättare

Postat: 14 november 2005, 21:29:50
av simon78
Gillar inte att ha fel... men jag får oscillationer... processorn som är för seg?
PWMen ger också dålig upplösning, 1/255 dutycycle-förändring motsvarar 0.25-0.5V...
Postat: 15 november 2005, 07:51:36
av monstrum
Finns det ingen 16-bitars räknare du kan använda?
Postat: 15 november 2005, 08:02:34
av simon78
Japp, jag ska prova det. Ska också testa att sköta regleringen i adc-färdig-interrupten. siffrorna jag skrev varnog i överkant, 0.1v kanske stämmer bättre. Har blivit av med de värsta oscillationerna nu...
Postat: 16 november 2005, 00:13:58
av exile
Icecap:
Det är ganska vanligt att man styr laddningen från en mcu
exempel:
1
2
Laddning är långsam prosses var på regler loppen inte behöver vara överdrivet snabb
simon78: om du har en väl fungerande "ladd"-program kommer den att hoppa lite mellan olika värderna på pwm vilket resulterar i att pwm kommer att upplevas ha störe upplösning...
Postat: 16 november 2005, 09:30:07
av Icecap
Tydligen. Det ställer dock ganska stora krav på mjukvaran.