Oscilloskop

Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17165
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

JimmyAndersson skrev:För att jordfelsbrytaren ska lösa ut måste det finnas en *jord*. Blir det "felström" mellan fas och nolla så ska säkringen i apparaten lösas ut eftersom det blir kortslutning.

Det *finns* en annan variant av jordfelsbrytare. Där låter man fasledaren och neutralledaren passera en summaströmtransformator som kollar om det blir någon läckström tilll *jord*.

De jordfelsbrytare jag har sett ska anslutas till jordat uttag.
Det behöver inte finnas en jord för att jordfelsbrytaren att lösa ut, det behöver finnas nån stans för 20mA att ta vägen. Att det sedan är till jord är en annan sak...

Jag skulle vilja säga att alla jordfelsbrytare funkar som du beskriver, (även de för trefas). Hur skulle den andra modellen funka och när används den?

Om jag inte mins helt fel så har ingen av de jordfelsbrytare jag monterat för fast bruk haft en jordanslutning. Anledningen till att de små man trycker i väggen har jord är att de oftast används i miljö där det krävs jordade vägguttag, men den behövs inte för att jordfelsbrytaren ska funka.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

20mA har jag inte hört. Men det kan stämma. Jordfelsbrytare för person skydd ska lösa innan 30mA och innom en tiondel eller vad det är. osäker på tiden. För jordfelsbrytare för brandskydd gäller 300mA.
Användarvisningsbild
pippi
Inlägg: 88
Blev medlem: 6 december 2005, 11:00:46
Ort: Umeå

Inlägg av pippi »

Det finns från 10mA (dagis och skola) och uppåt.
30mA är en rejäl smäll :shock: det är inte alla som klarar så mycket.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Där ser man. Todde att det var 30 som gällde. Men alla som ligger under 30mA kvalar ju in enligt reglerna.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har också sett 30mA på vissa och det kan vara så att jordfelsbrytaren aldrig får gå över dessa 30mA. Denna korta tid på kanske någon mS är kanske framforskat att det inte hinner döda en vuxen frisk person. Men det är förstås helt annorlunda för små barn. Men om man konstant får dessa 30mA i sig då ligger man säkert pyrt till, men är det bara under någon knapp mS så är det kanske inte livsfarligt.

Har fått ett pärla av en skavd sladd som dock var kopplad till en jordfelsbrytare. Precis när reflexen att dra bort armen kom så hade brytaren redan slagit av strömmen, snabba dom där.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Vi menar nog samma sak allihop! Men det jag menade var att om man klipper jorden på skåpet blir det inte *automatiskt* farligt.

Däremot blir ett instrument där mätnollan och jord är sammankopplade automatiskt farligt om man kopplar mätnollan till fas och har klippt jord eller använder isolertrafo på instrumentet. Därför bör man ha ett instrument som är jordat och koppla en isolertrafo på mätobjektet.
Skriv svar