Sida 1 av 2

Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 27 mars 2015, 11:40:21
av tecno
Har på ren spekulation köpt en liten höghastighets spindel (utan drivdon) som visade sig vara för 38VAC / 900Hz / 400W / max 54000rpm.
38V trodde jag var felskrivet och tog detta för 380V :o

Hur fasen löser man detta?
Går det att sänka utspänningen från en någorlunda modern VFD och få ut hyfsad prestanda på motorn,
behöver ju inte klara av dessa 54krpm men kanske ½ detta?

Fungerar det att ha seriemotstånd på U/V/W linorna?

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 27 mars 2015, 12:37:28
av H.O
Jag tror att det blir problem med en standard VFD.
En VFD reglerar ju utspänningen med hjälp av PWM. Om du matar VFD'n med 230VAC blir mellanledspänningen ca 325VDC. Det är pulser med denna spänning som lindningarna i motorn kommer att "se" även om genomsnittspänningen till motorn är 38VAC. Och så äts mycket av PWM-generatorns upplösning upp av det faktum att 88% av spänningen aldrig "används".

Om det är en "vanlig" asynkronmotor och du ska köra den på halva märkvarvtalet så ska ju spänningen sänkas ytterligare så då blir det ännu "värre".

Motstånd i serie med lindningarna är nog ingen höjdare. Spänningsfallet över de kommer ju att ändras med belastningen på motorn - även om förhållandet ström/belastning på en asynkronmotor inte är lika "strikt" som på en DC motor.

Men, frågan är om det är en "vanlig" asynkronmotor eller om det är nått annat....

Intressant motor att bygga en drivning för.

EDIT: Men Oskar (DAP) kanske har nått tips med nån lämplig OMRON-VFD, värt att kolla med honom om han inte ser detta!

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 27 mars 2015, 12:38:50
av TomasL
Borde kunna fungera tycker man.

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 27 mars 2015, 12:40:40
av Millox
Tre spartransformatorer.

Du måste dock köra V/f och inte någon typ av vektorstyrning, men för en spindel borde det räcka med den noggrannheten.

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 27 mars 2015, 13:24:40
av tecno
203508131_0f785256-2111-4088-945d-5de6d255f96f.jpg

Det är en Öberg (SPV Spintec) slipspindel som jag tänker mig att ha som supportslip på svarven, i första hand för innerslipning.
Så detta med varvtal är ju inte direkt kritiskt men någon mån av varvtals reglering vore på sin plats.

Så om spartrafo funkar så borde ju seriemotstånd fungera också, eller?

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 27 mars 2015, 14:00:44
av H.O
Om belastningen på motorn, och därmed strömmen, vore konstant skulle det i princip fungera med seriemotstånd *. Men eftersom strömmen till motorn varierar beroende på belstning så kommer spänningsfallet över motstånden och därmed spänningen som motor ser också att variera - och det vill du inte.

Jag undrar hur VFD och trafo uppför sig i kombination med varandra, det kanske fungerar, jag vet inte.

* Du har fortfarande "problemet" att spänningen ut från VFD'n är pulser på flera hundra volt, något som spindelns lindningar kanske inte är gjorda för.

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 27 mars 2015, 14:03:31
av Icecap
Om inte trafon är designad gör frekvensen men istället är en 50Hz typ lär den inte må bra alls!

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 27 mars 2015, 14:44:29
av H.O
Men gäller det även när man går upp i frekvens?
I det här fallet lär ju switchfrekvensen vara i området flera kHz och utfrekvensen 200-900Hz eller nått sånt. Hur hanterar en "50Hz trafo" det?
Nästa fråga är hur VFD'n hanterar trafon som last. Rent elektriskt är ju trafon "ungefär" som en motorlindning men jag undrar hur det fungerar i praktiken?

Som sagt, jag vet inte, har aldrig provat och har inte tillräckligt med lågnivåkunskap på området för att avgöra så jag säger varken bu eller bä - men jag är tveksam.

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 27 mars 2015, 15:19:32
av tecno
:(

Får lägga ner projektet, visade sig vara kortis i lindningarna. Borde ju vara nån ohm i alla fall.

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 27 mars 2015, 15:21:30
av Millox
Det är inte så jäkla kritiskt, bara man inte går för långt ner i frekvens. Några 900 Hz tror jag dock inte man når heller, men det skall väl inte vara några problem att komma upp i ett par hundra Hz.

Se om du kan hitta en lämplig och billig flygtrafo, för de kör ju på 400 Hz och då är du tillräckligt nära.

Att köra med trafo och frekvensomriktare funkar alldeles utmärkt, vi gör det på våra maskiner här på jobbet... Dock något större, 400/900 V och 1,5 MVA,

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 27 mars 2015, 15:40:01
av grym
jag hadde provat den med 12v trefas 50hz och sett vad som hänt innan man kastar den

jag hadde inte kört med vfd direkt, mest för att jag inte litat på isoleringen

vore värt att prova trafo mellan vfd och motor om den funkar

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 27 mars 2015, 15:44:28
av tecno
:humm:

Tvivlar att jag har 3st 12V trafos som klarar av lasten ifråga, 3-fas till 3x230 har jag för mig att jag har liggandes så grundplåten finns.

Men alla mina instrument inkl isolations provaren säger att det är tvärkortis.

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 27 mars 2015, 20:57:39
av exile
Varför tror du att den trasig? Vid den spänningen och effekten hade jag nog vänta mig 10mOhm till 100mOhm mellan lindningarna.

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 28 mars 2015, 07:37:23
av YD1150
Går det inte att använda en omvandlare avsedd för borstlösa motorer för radiostyrda flygplan?
Resistansen blir låg i motorn då det krävs färre varv än vid 50Hz så det är inte
säkert att motorn är trasig. Den kan ju drivas på så mycket som 900Hz!

Transformatorer går bra att köra med högre frekvenser än de är gjorda för.
Tänk på audiofilernas rörslutsteg med transformator på utgången, de går upp till 20kHz i alla fall.

Re: Hur löser man detta, en VFD med 3x38VAC ut?

Postat: 28 mars 2015, 08:46:05
av TomasL
tecno skrev::humm:

Tvivlar att jag har 3st 12V trafos som klarar av lasten ifråga, 3-fas till 3x230 har jag för mig att jag har liggandes så grundplåten finns.

Men alla mina instrument inkl isolations provaren säger att det är tvärkortis.
Du måste mäta med en motortestare, alternativt kan en induktansmätare fungera.