Högtalarkonstruktion, del II

ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag antar att det är omöjligt att på något sätt lägga upp MP3'an (bryter väl mot någon regel)

Det hade varit kul att höra om någon annan uppfattar problemet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lyssnat på ganska många olika typer av musik.

Det låter suveränt :D

Jag tror att mina problem har/hade med signalkällan att göra (inspelningen, ett ljudkort som kanske inte var HiFi, MP3...)

Det ska också erkännas att mina rörförstärkare nog inte är världens bästa för jag har designat dom själv :)

En sak är emellertid säker, det är inte mikrofoni.

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av ToPNoTCH »

Roger...

Om du skall göra riktig bedömning av dina högtalare så skall du nog inte använda ljudkortet i en bärbar som ljudkälla.

I all välmening så är en dator bland det mest brusiga som finns.

Väl medveten om att det är smidigt så rekommenderar jag åtminstone en hyggligt USB DAC och gärna med asynkron överföring.

Jag lyssnade som hastigast på Amanda låten men fick ta den via Spotify premium.

Låten är ganska komplex och man blandar basgången så den sammafaller lite med de två "sned mixade" gitarrer med ping pong delay i början.
Sedan smetar man in en tamburin lite till vänster i ljudbilden (om du har bra grejor märker du att den ligger 2-3 meter högre i ljudbilden).

Du är säkert medveten om att det är en äkta ståbas och att man mickat den på ett sätt som skall få det att låta "gammal jazzklubb"

Jag gissar att sammantaget så blir dynamiken i det höga området (när saker sammanfaller) lite mycket för ditt ljudkort.
Eller så blandar du ihop det "skitiga ljudet" producenten försöker uppnå med dist.

Så i grunden gissar jag att det är som du är inne på ...Signalkällan...

Rent teoretiskt skulle det kunna vara ett problem med diffraktion. Det är tydligen som mest påtalande när centrum på elementet har lika högt till sidorna som till top eller botten i högtalarlådan.
Dina diffar 1mm vilket i praktiken innebär att elementet är centrerat. Åtgärden är som säkert är bekant att man fasar baffeln.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:Roger...

Om du skall göra riktig bedömning av dina högtalare så skall du nog inte använda ljudkortet i en bärbar som ljudkälla.

I all välmening så är en dator bland det mest brusiga som finns.

Väl medveten om att det är smidigt så rekommenderar jag åtminstone en hyggligt USB DAC och gärna med asynkron överföring.

Jag lyssnade som hastigast på Amanda låten men fick ta den via Spotify premium.

Låten är ganska komplex och man blandar basgången så den sammafaller lite med de två "sned mixade" gitarrer med ping pong delay i början.
Sedan smetar man in en tamburin lite till vänster i ljudbilden (om du har bra grejor märker du att den ligger 2-3 meter högre i ljudbilden).

Du är säkert medveten om att det är en äkta ståbas och att man mickat den på ett sätt som skall få det att låta "gammal jazzklubb"

Jag gissar att sammantaget så blir dynamiken i det höga området (när saker sammanfaller) lite mycket för ditt ljudkort.
Eller så blandar du ihop det "skitiga ljudet" producenten försöker uppnå med dist.

Så i grunden gissar jag att det är som du är inne på ...Signalkällan...

Rent teoretiskt skulle det kunna vara ett problem med diffraktion. Det är tydligen som mest påtalande när centrum på elementet har lika högt till sidorna som till top eller botten i högtalarlådan.
Dina diffar 1mm vilket i praktiken innebär att elementet är centrerat. Åtgärden är som säkert är bekant att man fasar baffeln.
Det här var riktigt intressant!

Vilket engagemang!

Man tackar och bugar!

Jag gillar speciellt din analys av Amanda-låten.

Men vart har du fått att baffeln diffar 1mm ifrån? :)

Intressant i alla fall att du bekräftar min hörsägen att laptop-ljudkort nog inte är de bästa som finns.

Intressant också att du är inne på samma spår som jag dvs Signalkällan.

Jag sa nyligen till en granne jag demade för att kanske det är som så att "upplösningen" (inte känsligheten) är enorm med dessa nya Kina-banddiskanter (för det hör man i de fantastiska detaljerna) vilket gör att saker man inte hörde tidigare med skit-element som Beyma T2030, helt enkelt hörs tydligare nu.

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av ToPNoTCH »

Men vart har du fått att baffeln diffar 1mm ifrån?
Inlägg 4

59mm till kant och 60mm till topp....Eller läser jag ritningen fel ?

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Herregud, har du studerat mig så noggrant :)

Ritningen stämmer åtminstone på ett ungefär.

Diffraktion är jag säker på man kan utesluta men det är roligt att du tar upp en sån nördig grej ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ToPNoTCH skrev:Dina diffar 1mm vilket i praktiken innebär att elementet är centrerat. Åtgärden är som säkert är bekant att man fasar baffeln.
... eller klär baffeln med filt ...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Först måste jag backa lite från mitt uttalande för jag vet egentligen inte vad diffraktion är.

Jag inbillar mig dock att ljudvågen ser en annan impedans när den går runt hörnet och att detta skulle kunna ge olika spridning av diskantvåglängder.

Min gissning är alltså att det är ett fenomen som är riktningskänsligt.

Mitt problem finns emellertid runtom, om man säger.

Nu till allvaret:

Jag bytte till min iPod igår.

Spelade samma "värstinglåt" (Toys and Flavors) mha iPod istället.

Kan ni gissa vad som hände?

Precis samma beteende!

Så nu kan vi utesluta ljudkortet iaf :)

Med tanke på att topnotch lyssnat på Amanda och trott att jag kan ha fel på ljudkortet så är det heller inget fel på inspelningen.

Så det är:
1) Inte fel på några ljudkort/DA/Dator
2) Inte fel på inspelningen (MP3/MP4)

Tre diagnoser kvar:
1) Min omotkopplade rörförstärkare FM-modulerar signalen (om två frekvenser runt 5kHz blandas så kan man få ett 50Hz skaller).
2) Fel på elementen (inte troligt då diskanttoner generellt är ljuvliga, dock låter det som spräckt eller överstyrt membran vid dist).
3) 1:a ordningens filter räcker inte (om maxeffekt är 4W och två dekaders dämpning från 5kHz så är P(50Hz)<400uW).

Jag tror inte på 1) men kommer testa det ikväll genom att flytta iPod till min stora stereo.

2) Detta skulle dock kunna vara sant. Jag resonerar såhär att ni kanske märkte att i mitt andra par så kom det så lite dist från vänster högtalare att jag velat haft en balanskontroll (minns jag att jag tänkte). I detta mitt första par är dock disten tydlig i båda kanaler om än lite högre i just höger. Detta tycker jag pekar på att faktiskt kan vara fel på elementen.

Den där som lät bra kan liksom ha varit avvikande på andra sätt istället, för jag vill minnas att den faktiskt inte lät lika bra (så problemet var liksom annorlunda än de andra tre och då till förmån för min dist).

Helt klart är dock att alla fyra diskanterna distar inte (på samma sätt).

3) 400uW är inte mycket. Jag skulle emellertid vilja påstå att det skaller jag hör ligger max -10dB under normal nivå (eller basens transienta nivå om vi skall vara knusslig). Den är alltså inte dämpad mer än 10dB och eftersom tom ett 1:a ordningens filter dämpar 40dB på två dekader (50Hz/5kHz) så kan det helt enkelt inte vara filtret som dämpar för dåligt.

Men hur i all sin dar kan typ 50Hz nå diskanten?!

Nej, nu ska jag testa värstinglåten på min stora stereo mha iPod :)

Distar det inte, ja då är det fel på förstärkare eller element.

Distar det, ja då är 1:a ordningens filter för lite.

Resultat: Distade INTE!

Det kan vara intressant att veta att jag dels också har första ordningens filter dels faktiskt bryter vid exakt samma frekvens i min stora stereo (3-vägs) som också har banddiskanter fast då av yppersta världsklass (Infinity Emit Kappa).

Så det distade alltså inte.

Då finns det bara två felkällor kvar dvs
1) Slutsteget (har ju kört båda förstärkarna/systemen via iPod).
2) Elementen (fast i så fall ett MYCKET skumt fel).

Nåt som slår mig och som jag tror någon nämnde, kan det kanske ändå vara nåt så trivialt som vibrationer från basen dvs att diskanten är för dikt ann baffeln? Nu finns det absolut ingenting som dämpar, det är typ ren aluminium mot plyfa. Ofta är det ju också så att basen är mer uttalad i början av låtarna (av nån anledning) vilket är ENDAST där jag har problem.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av YD1150 »

Tänkte på din förstärkare...
Det går att skicka in två toner typ 700Hz och 1900Hz i förstärkaren
och titta med ett spektrumanalysatorprogram i datorn t.ex. Speclab http://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html
eller med liknande programvara på utgången (via Line-in + dämpsats till ljudkortet) för att se om det blir någon
intermodulation = "blandningsprodukter" (nu tänker vi på radio igen :) ) mellan de två tonerna.
Det ska inte synas mer än två toppar just på 700 respektive 1900Hz.
Är steget olinjärt så blir det toppar på sidorna som är mer eller mindre starka.

Tonerna kan räknas ut matematiskt och sparas på en CD (vanligt Audio-CD format då)
Har gjort det med "GoldWave" med "expression evaluator", kan typ skriva in "sin(2*pi*700*t)+sin(2*pi*1900*t)"
och så får man en tvåtonssignal som blir en wav-fil, bränn sedan en audio-CD så har du en lågdistorsions signalgenerator.
Se till att styra ut wav-filen ordentligt så alla 16-bitar utnyttjas utan att det klipper.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, YD1150!

Men först ska jag nu byta slutsteg...

Okej, nu har jag gjort det.

Resultat: Samma problem!

Slutsats: Det är faktiskt fel på elementen :(

Nu har jag bara två diagnoser kvar:
1) Transient bas kopplar mekaniskt till diskanten (kom dock ihåg att disten följer volymen långt ner i nivå...)
2) 400uW är trots allt tillräckligt för att excitera det överstyrda membranet (nej, det här tror vi inte på).

Jag kan meddela att den Williamson rörförstärkare jag nu testat med är elektriskt sett exakt likadan som i den stora stereon.

En intressant iaktagelse i skillnad mellan mina förra omotkopplade Knoppson rörförstärkare och Williamson (med 14dB motkoppling) är att i min demolåt för alla goa grannar ("White Flag" med Dido) så låter hennes röst faktiskt aningen klarare i Williamson dvs utan "släpighet i s-ljud" (som jag alltid förknippat med digitalt skit :D ).

Slutsatsen måste ändå bli att problemen sitter i högtalaren/diskanten.

MVH/Roger
PS
Med Williamson blev det plötsligt lite power, om man säger så :) Mina Knoppson levererade ju bara 4W medans Williiamson levererar 15W :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu tror jag jag vet vad det är.

Det är en mekanisk resonans i membransupphängningen.

Det är därför den blir så utpräglad för om dess Q-värde är stort så är det bara en viss frekvens som kan excitera den.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Retroperra »

Och det är inget fel i nåt delningsfilter?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Electricguy »

Det känns ju lite konstigt att det är elementen det är fel på..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du schema på delningsfiltret?
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av ToPNoTCH »

Electricguy skrev:Det känns ju lite konstigt att det är elementen det är fel på..
Banddiskanter från kina till ett pris av 200:-

Skulle du verkligen bli chockad.

Hade det varit elektronik komponenter hade mer än halva forumet sågat dom innan Roger ens monterat dom. :lol:
Skriv svar