Högtalarkonstruktion, del II

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kommenterar dig soundbrigade, senare.

Jag har precis upptäckt att min hypotes var felaktig.

Hittade nämligen (minst) en till låt som pss distar i diskanten ("Save Me For a day" med Amanda Jensen).

Även denna gång alldeles i början av låten där basgången är utpräglad.

Så jag har kvar problemet.

Tre olika diagnoser:

1) Fel på diskantelementet (knappast troligt ty ljuvlig diskant annars och 50Hz grundton ligger typ 40dB dämpat).
2) Förstärkeriet FM-modulerar bastransienter (kan eventuellt ha att göra med mikrofoni då högtalaren visserligen står på gummifötter men förstärkeriet direkt på trät. Dock är det även i detta fallet bevisat att distorsionen följer med volymen ner till nästan löjligt låg volym). En omotkopplad förstärkare kan heller inte självsvänga...
3) Lösa kablar som slår ann mot diskanten (skrattretande diagnos ty distorsion finns kvar vid löjligt låg volym)

Jag är fullständigt villrådig över detta problem.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fel "musik" kan vara orsaken. :vissla:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av hcb »

>En omotkopplad förstärkare kan heller inte självsvänga

Jag kan nära noll och intet om HIFI-design, men det påståendet stämmer i alla fall inte generellt för reella förstärkare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Fel "musik" kan vara orsaken. :vissla:
:D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

hcb skrev:>En omotkopplad förstärkare kan heller inte självsvänga

Jag kan nära noll och intet om HIFI-design, men det påståendet stämmer i alla fall inte generellt för reella förstärkare.
Nu får du gärna utveckla.

För att en förstärkande enhet skall kunna självsvänga hävdar jag fortfarande kräver någon slags återkoppling där då återkopplingen vid en viss frekvens är sådan att återkopplingen är positiv dvs att signal tagen från utgången till ingången adderas. Detta är det lilla jag tror mig veta om oscillatorer :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag beslöt mig för att nyttja mina kullerförsänkta skruvar och iordningställa det andra paret också.

Jag hade alltså buntbandat ihop elementtåtarna i detta paret.

Gjorde iordning hela rasket och bytte högtalarpar.

Resultat: Höger kanal distar mer än vänster när jag kör värstinglåten (The Hellacopters).

Vänster är nästan helt ok, bara en aning dist.

Höger distar dock som förut.

Skumt.

Kan kablarna ha med detta att göra ändå?

För jag tycker båda borde dista lika mycket annars (och strunta i att jag buntat ihop kablarna).

Eller är det trots allt elementberoende?

Jag vet inte.

Min nästa plan är att göra som MadModder föreslog med de första paren dvs lossa på skruvarna till högtalarkontakterna och helt enkelt dra i kontakterna till det spänner samt bara trycka in kontakterna igen.

Kabelslacket borde då hamna alldeles innanför bakstycket.

Men jag är mycket tveksam till om detta hjälper.

Speciellt för att disten som sagt märks vid väldigt låg volym.

Och hur skulle då kablarna kunna få sån fart att de skallrar mot diskanten och låter?

Nej, det är nåt riktigt skumt som föreligger här.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av hcb »

Jag skrev mitt förra svar på telefonen i ett Pågatåg, därav det något korta och outvecklade resonemanget.

Vad jag menade var att det i alla realiserbara kretslösningar finns oönskade vägar från ut- till ingång. Jag har ingen aning om detta är fallet hos dig, utan det var mer en kommentar att avsaknaden av avsiktlig återkoppling inte nödvändigtvis betyder att det inte finns någon.

Jag minns inte---vad har du för förstärkning i dina förstärkare?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag menar allvar, använd "riktig" musik gärna akustisk och från en god inspelning. Spelar du Kizz & Natansson har ju instrumenten 374% dist i sig; hur ska du höra vad som låter rent i högtalarna då?
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Retroperra »

Priva med annan förstärkare, annat ljudspelare, ladda ner en testgenerator och leta vilken/vilka frekvenser det är där missljuden hörs.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

hcb skrev:Jag skrev mitt förra svar på telefonen i ett Pågatåg, därav det något korta och outvecklade resonemanget.

Vad jag menade var att det i alla realiserbara kretslösningar finns oönskade vägar från ut- till ingång. Jag har ingen aning om detta är fallet hos dig, utan det var mer en kommentar att avsaknaden av avsiktlig återkoppling inte nödvändigtvis betyder att det inte finns någon.

Jag minns inte---vad har du för förstärkning i dina förstärkare?
Du har naturligtvis helt rätt i ditt svar, jag var nog lite snabb med mitt förenklade svar.

Förstärkningen är i runda slängar 70*2*4/35=16 (jag har mätt och skrivit upp det nånstans men hittar det inte även om nuffran känns igen).

MVH/Roger
PS
Delningen med 35 är det utgångstrafon som gör.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Summering:
1) Det är inte kablarna för dist hörs även vid väldigt låg volym
2) Det är inte elementen i sig ty ljuvlig odistad diskant senare i samma låt.
3) Det är inte mikrofoni ty vänster har nu nästan ingen dist (dessutom följer dist hos höger ner till låg volym).
4) Det är inte inspelat ty två helt olika låtar har samma dist.
5) Det är inte filtrena som skallrar (även om andra parets vänstra filter faktiskt gör det lite...smältlim :) ).

Två sista diagnoser:
1) Ljudkortet i min fina Fujitsu laptop är trots allt inte HiFi
2) Trots allt inspelat (att ett av fyra element distar mindre är dock lite skumt. Men kanske vänster distade mindre även hos första paret? Hör kanske lite illa :) ).

En fråga:
Om man kan inbilla sig att det är ett trasigt membran emedan det kanske visar sig att det istället är inspelat, är högtalaren bra eller dålig då?

Slutsats:
Det mesta pekar på att det kommer från signalkällan på nåt sätt. Bara en sån sak som att distorsionen följer med ner till låg volym är en stark indikation. En annan mindre indikation är att andra låtar kan ha djup och liknande kraftig bas mitt i låtarna men då distar det inte.

Nej, jag ska nog lyssna mer innan jag fäller en avgörande dom.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av MadModder »

Modern musik har väldigt ofta dist redan från början, för att det "ska" låta lite smutsigt. Dessutom körs det mesta genom kompressor idag så dynamiken försvinner.
Ta nåt från 70-talet eller början av 80-talet (inga nya remixer!). Då visste man hur musiken skulle mixas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för denna extremt intressanta kommentar!

För det är väldigt skumt hur två olika låtar dels kan ge samma typ av distorsion dels ger det endast i början av låten.

Längre in i låtarna finns det liksom fortfarande basgång av i det närmaste samma dignitet men då låter det plötsligt ok.

Ledsen för upprepningen :)

MVH/Roger
PS
Jag ska nu sätta på min husgud när det gäller mycket bra musik, Stevie Ray Vaghan!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ÄVen om du skulle gilla W.A.S.P (We Are Öholms Pipel) är ju det olämplig musik att testa med - du har fått flera tips på musik och signaler.

Kolla att elementen sitter ordentligt. Man sätter ju ofta (vad gäller lite större element) tätningsringar under elementen för att det ska bli tätt och vibrations- och skrammelfritt.
Hur är det med låddämpning? Kan du justera lite - mer/mindre ull?



Jag har tstkört min ena högtalare förresten. Lade ner de två bredbandselementen i baffelhålen och lade baffeln på plats och anslöt till förstärkare och spelade musik. Lite okvalitativt kan nog sägas att det inte var helt fel. Nu har jag limmat bafflarna på plats, väntar på två element som är beställda.
Det blir kanske en liten tråd av det hela eller en blänkare bland miniprojekten.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:Längre in i låtarna finns det liksom fortfarande basgång av i det närmaste samma dignitet men då låter det plötsligt ok.
Mhm... okej. Jag antar att du inte är insatt i musikproduktion. (Jag ska försöka fatta mig kort nu, men ändå få med det grundläggande) En av sakerna som görs i mixningen är att volymerna manipuleras hos olika instrument, oftast på så vis att lyssnaren upplever att vart instruments volym är konstant genom låten. Det tillsammans med kompression av ljudet/ljuden i låten gör att volymerna hos olika instrument kan variera en hel del. För dig är det alltså inte speciellt intressant att jämföra basen i en del av låten med basen i en annan del av låten. Är det så att du får oönskade artefakter i ljudet någonstans i låten så är det det partiet som du ska gå efter.

Lite off topic, kanske: Kan du inte bara scopa en sinus-signal och jämföra ut/in när förstärkaren börjar "tappa rösten". :-)

Edit, jag ser nu att det rör en högtalare. Dvs du behöver lite mer utrustning än bara lite probs för att få in signalen i ett oscilloskop. :humm:
Skriv svar