Sida 1 av 1

V70 med fel på gaspedalen

Postat: 18 mars 2015, 20:52:49
av DeVille
Tjenare!

När jag var på väg hem från en kurs så gick multiremmen av ca 25mil hemifrån..
Klarade att köra nån mil innan bilen dog pga spänningsfall.
Efter mycket om och men så fick jag tag på en rem och lyckades ta mig hem.

Nu meddelar bilen (V70 2,5T -04) att motoreffekt är reducerad samt att service av motorstyrsystem behövs.

Har en bra felkodsläsare som ger mig koderna
9530 implausible signal accelerator pedal(permanent)
9540 powersupply accelerator pedal (permanent)

I felsökningsmjukvaran så kan man se lite värden.
Datalist 24 Accelerator pos sensor.
0% Ändras inte när man gasar.

Datalist 39 Throttle pos sensor 1
Varierar mellan 1,4-4,22V när man gasar

Datalist 40 Throttle pos sensor 2
Varierar mellan 3,6-0,82V när man gasar

Har mätt pos6 i kontakten till gaspedalen, den ligger det +5V på.

Dessutom så har säkring 8 i motorrummet gått sönder 2ggr av okänd anledning.

Hur ska jag fortsätta min felsökning för att fastställa felet?
Mycket tacksam för alla förslag!

/DeVille

Re: V70 med fel på gaspedalen

Postat: 18 mars 2015, 21:54:15
av Biker
Jag är inte expert men detta kan ibland avhjälpas med att nolla felkoderna.

På vissa bilar funkar det att plocka bort pluskabeln från batteriet och jorda det , är det flera så måste alla tas av och jordas.
Det kan funka och återställa på en del med den metoden

Re: V70 med fel på gaspedalen

Postat: 18 mars 2015, 22:36:49
av VikHe
Jag litar inte på såna där universal OBD-avläsare... felkoderna kan ibland bli lite tokiga :/

Leta upp någon som har VIDA och en dice, eller köp själv en klon från kina ;)

Då får man alla felkoder precis som de ska se ut :)
Även tips om felsökning och eventuella följdfel som orsakar andra felkoder.




Har du något kopplingschema över bilen?

Re: V70 med fel på gaspedalen

Postat: 19 mars 2015, 00:01:42
av DeVille
Koderna är såklart nollade. Men återkommer direkt, dvs felet finns kvar.

Har även haft på tändning. Av tändning 3 min. På tändning. Av tändning 3 min.
Gav inget resultat.

Nu är det inte nån Kina läsare utan en äkta CDP+
Samma som bland annat Mekonomen och SBP använder.

Ja en dice hade varit fint..
Har kollat i VIDA men inte hittat nåt schema.
Skulle vilja ha pinout på kontakten till gaspedalen. Då kan man ju mäta lite mer seriöst.

Säkringen jag nämnde sitter i motorrummet.
Går till AC samt DTC har jag för mig

/DeVille.

Re: V70 med fel på gaspedalen

Postat: 19 mars 2015, 00:16:04
av VikHe
Kan kolla imorgon om jag har scheman för det.
Har VIDA på en annan dator, och nu börjar det vara sovdags :P


Nä, jag förstår att det är en finare variant av läsare och inget billigare skräp..

Men man blir bortskämd av att använda "originalgrejer" :)

Re: V70 med fel på gaspedalen

Postat: 19 mars 2015, 01:41:47
av Camel
Säkring 8 i motorrummet matar gaspedalgivaren, elmagnetkopplingen för AC-kompressorn samt en liten kylfläkt i ECU:n.

På gaspedalgivarens stift 1 (blå/grön ledning) ska finnas 12V när tändningen är på. Stift 3 (svart ledning) är ansluten till chassijord. Jag tror det hela beror på att multiremmen på något sätt skadade ledningen (grå) till elmagnetkopplingen på AC-kompressorn så att kortslutning uppstår. Då går säkring 8 och matningen till gaspedalgivaren uteblir.

Re: V70 med fel på gaspedalen

Postat: 19 mars 2015, 07:14:49
av DeVille
Det låter ju rimligt att remmen smällt till nån kabel!

Jag har haft ett missljud från vad jag trodde var generatorn.
Men när jag skulle byta remmen så var det nåt gummiaktigt skit mellan mellan kopplingen och hjulet på ACn.
Remskivan snurrade trögt, så jag pillade bort lite "bös" och då snurrade remskivan fritt.

Kan det vara som så att AC-kompressorn är paj och det är därför remmen gått av?

Jag kollade lite snabbt före jag drog till jobbet, kabeln som går in "bakom" remskivan var där, samt vad som såg ut som en kontakt i vit plast.
Drog lite i kabeln och slangen som den gick i, verkade sitta fast ivf.

Jag kopplar ur gaspedalen och byter säkringen, ska sen se om jag får 12V dit.
Ska kolla lite mer noga på kablaget till ACn också, kanske är nån skada i höljet där.

Hur brukar kablaget vara draget? Det går till Datorboxen väl?

/DeVille

Finns det nån använder en DICE från utlandet med framgång?
Tänker på framtiden..

Re: V70 med fel på gaspedalen

Postat: 19 mars 2015, 08:02:39
av Camel
Ledningarna till elmagnetkopplingen på AC-kompressorn går i stora kabelstammen vid hjulhuset på kompressorsidan och som fortsätter bakom motorn till säkringsboxen i motorrummet. Elmagnetkopplingen styrs via ett relä (som matas från säkring 8) i säkringsboxen och 12V finns endast på elmagnetkopplingen när AC ska vara till. Reläet för AC-kompressorn är FMI1 (kolla insida på locket). Dra ur detta relä tillfälligt och kör utan AC för att se om säkring 8 slutar att krångla.

Re: V70 med fel på gaspedalen

Postat: 19 mars 2015, 20:35:16
av DeVille
Nu har jag mätt lite i eftermiddag.

Kopplade ur den grå kabeln vid AC-kompressorn.
Bytte säkring nr8 till en hel.
Tog loss kontaktstycket vid gaspedalen.
Mätte 12V på stift 1, med tändning på, motor av.

Tillbaka med kontakten vid gasen, funkade finfint!
Inget mer meddelande om begränsad effekt.

Stängde av AC på knappen.
Kopplade ihop kontaktstycket vid AC-kompressorn.
Fortfarande fungerande gaspedal!

Slog på ACn, pang säkringen rök omgående.

Så det är nåt fel i AC-kompressorn.. men VAD?
Några uppslag?

/DeVille som nu kan gasa ordentligt! Men riskerar att bli kokt utan AC! :-)

Re: V70 med fel på gaspedalen

Postat: 19 mars 2015, 21:32:30
av AndLi
Är det inte en elektrisk koppling i typ remskivan/axeln till kompressorn som kopplar in och ur kompressorn när denna behövs?

Låter ju som att det är den lindning som kortslutits, och när bilen försöker starta kompressorn går säkringen.

(Med reservation för att jag själv aldrig rivit i bil-AC men läst att det är så det funkar någonstans)

Re: V70 med fel på gaspedalen

Postat: 19 mars 2015, 21:42:45
av xxargs
det är inte helt ovanligt att lagret på remskivan tar slut och remskivans insida sedan filar ned magnetspolen med det som är kvar av lagret så att lindningen kortsluts - att remmen gick av kan också bero på att remskivan i kompressorn låste/nöp sig i något läge för att lagret är trasigt.

med andra ord kan ursprungsproblemet vara nedkört yttre lager på AC-kompressorn som startade hela händelsekedjan av olika fel

Re: V70 med fel på gaspedalen

Postat: 19 mars 2015, 22:08:09
av Camel
DeVille skrev:Så det är nåt fel i AC-kompressorn.. men VAD?
Om jag förstår dig rätt är det inga problem så länge som kontaktstycket till AC-kompressorn är urkopplat. Isf är felet i AC-kompressorn precis som du skriver. Kablaget fram till kontaktdonet verkar ju vara ok. Och då tror jag samma som xxargs beskrivit. inte helt ovanligt på dessa bilar.

Re: V70 med fel på gaspedalen

Postat: 20 mars 2015, 21:23:01
av VikHe
DeVille skrev: Finns det nån använder en DICE från utlandet med framgång?
Tänker på framtiden..
Jajemen, funkar fint!

Det som inte går att göra är såklart programvaruuppdateringar, då det kräver uppkoppling mot volvo centralt.