Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mr3D »

Tekko: De kan inte se det, men tror de säger så bara för att avskräcka många. Hade nog mer med de äldre processorerna som inte hade någon IHS, så det lätt blev core-crush om man gjorde nått fel.

GeekJoan: Det är på jobbet. Tror du gillar de resterande maskinerna med, isåfall. :D
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mr3D »

Nätaggregat? Nätaggregat!
IMG_4717 copy small.jpg
IMG_4721 copy small.jpg
Fick hem nätaggregatet till bygget idag! Blev ett Corsair AX760i. :shock:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av cosmox »

Riktigt snyggt som vanligt :)

Följes med stort intresse!
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av stenD »

:verysad: När jag inte har tillgång till en sån verkstad borde ingen annan ha det heller :verysad: :verysad:
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Tekko »

Mr3D skrev:Nätaggregat? Nätaggregat!
IMG_4717 copy small.jpg
IMG_4721 copy small.jpg
Fick hem nätaggregatet till bygget idag! Blev ett Corsair AX760i. :shock:

Ett nätagg av bättre kvalitet än Corsair AX serien for man leta med ficklampa efter, tror bara att Seasonic kan toppa, visserligen har jag hört rykten att corsairs nätagg faktiskt är Seasonic tillverkade.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mr3D »

Precis! Hade räckt med 500W till detta bygget, men eftersom jag ville ha kvalitetsgrejjer fick det bli AXi serien.

Jag citerar en Corsair representant: "AXi serien är tillverkad av Flextronics."
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag gjorde samma val med högre effekt till min gamla rigg, den har 750W när den egentligen behöver typ max 450 eller någonting sådant... Men jag tror inte det spelar så stor roll i praktiken var man lägger minsta last man använder även om jag sett långa diskussioner om saken på nätet, jag skulle också solklart ha valt kvalitet som först prio, särskilt till ett sådanhär extremt påkostat bygge där man lagt ned hundratals timmar bara på stommen. :tumupp:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Electricguy »

Extremt snyggt bygge det här! Kul att se! :)
Bra val av nätagg. Själv har jag ett HX750i. Det behövs inte så mycket effekt på långa vägar, men det går med tillräckligt lite last att fläkten aldrig startar ens.. :D
Det är sjukt hur lite ström ett GTX970 tar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mizzarrogh »

Googlade fram bilder på innehållet i det: :)
Visst är det förbaskat snyggt även innuti? 8)
Kul att tillverkarna börjat tänka även på det och val av komponenter igen "som det var förr"

http://www.hardwaresecrets.com/article/ ... iew/1668/2

http://www.hardwaresecrets.com/fullimag ... mage=50535
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mr3D »

Har kört vidare lite idag. Gnistat första shrouden och tagit fram skruvarna till vibrationsdämpningen.

63.JPG
64.JPG
65.JPG
Shrouden uppriggad i gnisten och gnistningen påbörjad! Jag visste att det skulle gå fort, men att det skulle gå SÅ fort visste jag inte. Tog mig ca 10min att skrota ur ett hål och elektrodförslitning var ju inget som existerade.

68.JPG
69.JPG
Gnistningen klar, blev ju riktigt bra detta!...

70.JPG
...Eller inte... Jag gjorde en liten designmiss. Beror på hur jag skapade den snea ytan/fasen på modellen, sen kollade jag bara frigången på mittenhålet och det funkade ju... Detta löser jag imorrn genom att använda samma elektrod men gnista på en annan Z-höjd.

66.JPG
67.JPG
Medan gnisten tuggade modifierade jag skruvarna som ska vara till vibrationsdämpningen. Jag började med att svarva en liten frigång vid skallen, för gängan inte nådde ända in. Sen svarvade jag till en specialbit av koppar. Det är en bricka med ett gängat hål som underlättar för mig i svarven/slipen med Z-nollan. Skrotninigen skedde i svarven, sen tog jag ett finskär i slipen för att få diametern densamma på alla bitar och en mycket finare yta.

71.JPG
Och så var även de klara!


Nu blir det att kasta sig i sängen och gå upp lite halvtidigt, iväg till jobbet och fixxa till shrouden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mr3D »

Här kommer en uppdatering om gårdagens jobb.

67.jpg
Jag fick fixat shrouden jag vargade, gick in med elektroden 5mm högre upp så det blev mer utrymme. Jag glömde ta en närbild, men såhär blev det.

72.JPG
73.JPG
Tanken med skruvarna är att de ska hänga upp fläktarna såhär.

74.JPG
75.JPG
76.JPG
77.JPG
Jag passade även på att köra fram moderkortsdistanserna. Höjden är inslipad till mått, inte för det behövs men ytan blev så fin och då vet jag att alla är exakt samma höjd.

Distanserna är framkörda av Uddeholm Stavax. Jag hade tänkt köra de i Ramax först, då det är både rosttrögt och seghärdat, men hittade inget bra råämne i materialstället. Så körde fram de av Stavax vilket bara är rosttrögt.

78.JPG
Påbörjade även framkörningen av hållaren till nätaggregatet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mizzarrogh »

Scroudsen blev ju bara ännu snyggare efter felfixen. :tumupp:
Skall bli spännande att se vad du tänkt göra av nätagget med tanke på att du gjort en separat fristående intag.
Edit, blev sjukt mycket snyggare när du fällde in det i ramen med en riktig urfräst klack utanpå det mot om du bara borrat upp någonstans för nätbrunnen.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av papabear »

:tumupp:
Önskar man hade hälften av tiden och skillsen :)
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av MrIzoard »

Ja vad skall man säga, grymt snyggt och lite till!!!!

//U
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mr3D »

Mizzarrogh skrev:Scroudsen blev ju bara ännu snyggare efter felfixen. :tumupp:
Skall bli spännande att se vad du tänkt göra av nätagget med tanke på att du gjort en separat fristående intag.
Edit, blev sjukt mycket snyggare när du fällde in det i ramen med en riktig urfräst klack utanpå det mot om du bara borrat upp någonstans för nätbrunnen.
Snyggare och snyggare... Själv tycker jag att det bara är. Nått jag var tvungen att göra för att få ihop det.

MEN såklart när jag gnistat klart kom jag på nått ännu bättre för att få ihop det hela vilket hade gjort att jag kunnat skippa gnistningen helt. Ska försöka förklara, konstruktionen hade inte varit svår men jag är dålig på att förklara:
Det sitter ju fläkt -> shroud -> radiator. Shrouden skruvas i radiatorn med M3 skruv och fläktarna i shrouden med M4 skruv. Om jag istället hade gängat M4 hålet med M8, hade det gett en frigång för M3 skruven och dess skruvskalle. Sen hade man svarvat en bussning/adapter eller vad du vill kalla det med M8 på utsidan och M4 på insidan. Skruvat den i botten på M8 hålet och där är nu det nya M4 hålet och de "fula" och flödesdödande(Jag vet inte, men kan hända att det blir luftfickor/turbulens vid de hålen) gnistade hålen hade inte behövt vara där...

Mvh, Missnöjd Daniel.

P.S. Det är inget jag kommer göra om med tanke på att råämnet till båda shrouden går på kanske ~2000kr...
Skriv svar