Ladda upp fil automatiskt

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Ladda upp fil automatiskt

Inlägg av MadModder »

I ett HTML-formulär så ger ju Input type file en knapp där man kan välja en lokal fil och ladda upp den.
Men kan man göra den hidden och sätta ett fast filnamn till en fil som finns på servern, och med ett enkelt knapptryck av vem som helst som besöker sidan ladda upp den till en annan webbsidas uppladdningsformulär?
Exempelvis en färdig kundvagn till valfri shoppingsajt.
Att sätta vanliga formulärfält och skicka till annan sida är ju rätt lätt, men en fil också... :humm:

[edit]
Nej, det verkar inte vara möjligt. Eftersom HTML tolkas hos klienten ser filväljaren klientens filsystem och inte serverns, så det är ju en direkt säkerhetsrisk att tillåta detta. Och om det skulle gå att från ett tredje ställa ladda upp en fil från webbservern till den andra sajten, ja då vore det kanske inte helt bra heller. :D
Nähäpp, det måste alltså bli en lösning med att skicka all data via sajtens kundvagn... :P
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ladda upp fil automatiskt

Inlägg av gOry »

Jag skulle nog tro att det är möjligt kolla på cURL tror jag det heter!
AlterEgo
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 juni 2011, 09:39:08

Re: Ladda upp fil automatiskt

Inlägg av AlterEgo »

Det går att göra med PHP då det körs på serversidan. Det är inte särskilt svårt heller.

Här finns en howto:
http://www.w3schools.com/php/php_file_upload.asp

Men sen var det där med säkerheten... Fritt fram för vem som helst att ladda upp vad som helst = no-no.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Ladda upp fil automatiskt

Inlägg av johano »

Jag tror nog att det kanske går att trixa till, lite beroende på om (eller hur mycket) XSS ställer till det.

Man kan ju "simulera" en formpostning med en filuppladdning i javascript-kod med xmlhttprequest,
och om jag förstått rätt är det egentligen något liknande du vill göra.

Problemet blir att få den att posta till en annan domän än var scriptet/sidan laddades ifrån.

Mycket intressant artikel i ämnet:
http://blog.kotowicz.net/2011/04/how-to ... tents.html

/johan
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Ladda upp fil automatiskt

Inlägg av hanzibal »

Detta skall inte gå att göra. Om det vore möjligt skulle en webbplats kunna plocka filer på klientdatorer utan användarens medgivande och det hade blivit ramaskri.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ladda upp fil automatiskt

Inlägg av gOry »

Fast nu var det frågan om en fil från servern till en annan och det är fullt möjligt! Det blir som att servern är klienten!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Ladda upp fil automatiskt

Inlägg av hanzibal »

Var det verkligen frågan? Det uppfattade inte jag. Att från från en server göra en upload till annan går ju såklart bra, det är ju i princip bara en vanlig html post request. Detta såvida mottagande maskin inte har någon kontroll på att det är den själv som renderat formuläret.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ladda upp fil automatiskt

Inlägg av gOry »

Men kan man göra den hidden och sätta ett fast filnamn till en fil som finns på servern, och med ett enkelt knapptryck av vem som helst som besöker sidan ladda upp den till en annan webbsidas uppladdningsformulär?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Ladda upp fil automatiskt

Inlägg av hanzibal »

Ok, jag tog fasta på det där med filväljaren i klienten.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Ladda upp fil automatiskt

Inlägg av johano »

gOry skrev:Fast nu var det frågan om en fil från servern till en annan och det är fullt möjligt! Det blir som att servern är klienten!
Nja, klienten är ju fortfarande klient väl? Jag förstod det som att han ville posta en fil från server A i ett formulär (på klienten) till server B.

/johan
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ladda upp fil automatiskt

Inlägg av MadModder »

Precis så. Ingen fil ska komma från klienten, utan klienten trycker på knappen och då ska en fil från server A laddas upp till server B, som om klienten själv hade laddat upp filen till server B.
Klienten ska aldrig se något formulär alls, utan allt ska vara gömt.
*klick*, schwopp, och den färdiga kundvagnen är på plats.

Det går ju utmärkt att sätta alla POST-variabler gömt på t.ex en sida på min webserver och mha javascript posta detta till action-adressen från en annan sidas formulär. Förutom just en fil...

Fast jag ska nog ta en titt på curl iaf. Det verkar se ut som jag vill, lite grann...
Dock har jag ingen kontroll på den mottagande servern utan måste utnyttja den filuppladdningsfunktion som redan finns där. :humm:
Skriv svar