Spänningsmatning till motorkrets
Postat: 20 februari 2015, 15:37:32
Okej jag har en motordrivkrets med triangelvåg och återkoppling osv, totalt 4 OP.
Som spänningskälla har jag en modelltransformator vars ena uttag ger konstant
16 V AC och vars andra uttag ger 4-16 V AC alternativt 24 V AC momentant.
Nu pratar jag RMS så motsvarande toppspänningar är 22,6 respektive 5,7 - 22,6
och 33,9 volt.
Dock är trafon gjord för 220 volt så samtliga värden är i praktiken något högre.
Nåväl.
Här är vad jag klurat ihop hittills:
Falstads elektroniksimulator
OP-förstärkarna kräver ingen hög ström såklart, men effekttransistorn som driver
motorn drar 1A i normalfallet och 1,5A tillfälligt, så det jag knåpat ihop klarar inte
att hålla en konstant spänning då motorn är igång.
Då det gäller den översta kretsen så ska den leverera en fast spänning på 18 volt,
vilket driver effekttransistorn och två OP. Jag antar att det bästa sättet att fixa den
är med två parallellkopplade spänningsregulatorer (en för plus och en för minus).
Denna krets kopplas till trafons konstanta uttag.
Haken är den nedersta kretsen, den ska dels leverera en varierbar spänning till
två OP, och dels en hög momentan spänning direkt till motorn, utan att passera
transistorn. Jag vill alltså att strömmen ska skickas till två olika ställen beroende
på vilken spänning som kommer in, den varierbara eller den höga momentana.
I bägge kretsarna har jag petat in zenerdioder, jag vill ha max 18 volt fast spänning
respektive max 18 volt från den varierbara, eller momentant max 34 volt.
Så behöver jag zenerdioder i den översta kretsen? Om jag använder en
spänningsregulator, hur stora kondingar behöver jag?
Den nedersta kretsen känns det som att det finns flera sätt att lösa det på,
vilket är smartast?
Jo förresten, när det gäller zenerdioder och OP, ska man räkna med topp-
spänning eller RMS?
Som spänningskälla har jag en modelltransformator vars ena uttag ger konstant
16 V AC och vars andra uttag ger 4-16 V AC alternativt 24 V AC momentant.
Nu pratar jag RMS så motsvarande toppspänningar är 22,6 respektive 5,7 - 22,6
och 33,9 volt.
Dock är trafon gjord för 220 volt så samtliga värden är i praktiken något högre.
Nåväl.
Här är vad jag klurat ihop hittills:
Falstads elektroniksimulator
OP-förstärkarna kräver ingen hög ström såklart, men effekttransistorn som driver
motorn drar 1A i normalfallet och 1,5A tillfälligt, så det jag knåpat ihop klarar inte
att hålla en konstant spänning då motorn är igång.
Då det gäller den översta kretsen så ska den leverera en fast spänning på 18 volt,
vilket driver effekttransistorn och två OP. Jag antar att det bästa sättet att fixa den
är med två parallellkopplade spänningsregulatorer (en för plus och en för minus).
Denna krets kopplas till trafons konstanta uttag.
Haken är den nedersta kretsen, den ska dels leverera en varierbar spänning till
två OP, och dels en hög momentan spänning direkt till motorn, utan att passera
transistorn. Jag vill alltså att strömmen ska skickas till två olika ställen beroende
på vilken spänning som kommer in, den varierbara eller den höga momentana.
I bägge kretsarna har jag petat in zenerdioder, jag vill ha max 18 volt fast spänning
respektive max 18 volt från den varierbara, eller momentant max 34 volt.
Så behöver jag zenerdioder i den översta kretsen? Om jag använder en
spänningsregulator, hur stora kondingar behöver jag?
Den nedersta kretsen känns det som att det finns flera sätt att lösa det på,
vilket är smartast?
Jo förresten, när det gäller zenerdioder och OP, ska man räkna med topp-
spänning eller RMS?