Sida 1 av 3
Dimma dioder? Hur?
Postat: 30 oktober 2005, 16:26:40
av Runn_WS7
Postat: 30 oktober 2005, 16:34:45
av Macce
Skitsnygg bil!
Du kan lägga ett motstånd i serie med lysdioderna. Kom dock ihåg effekttåligheten! Av antalet lysdioder kan jag gissa att de drar en del ström...
Postat: 30 oktober 2005, 16:41:24
av MicaelKarlsson
En PWM-krets så att du kan reglera ljuset efter tillfälle kanske skulle förhöja effekten.
Postat: 30 oktober 2005, 18:00:17
av Hedis
En PWM-krets som styrs av ett LDR-motstånd vore ju toppen! (LDR=ljuskänsligt motstånd)
På så sätt skulle den lysa starkare när det är ljusare ute och dämpas när det börjar mörkna.
Postat: 30 oktober 2005, 18:08:45
av Cenorpa
Stiligt!
Det kan inte ha blivit så billigt att bygga med alla de dioderna men j*vligt nice och snygg bil!
Hursomhelst så är nog PWM att föredra.
Postat: 30 oktober 2005, 19:23:02
av JimmyAndersson
Riktigt snyggt! (Bilen som lysdioderna sitter på hjälper förstås till att höjja "imponans-faktorn"...)
Att montera ett LDR-motstånd var en bra idé. Men sätt det inte fram på bilen. Kör man på en mörk väg och möter en annan bil så lär lysdioderna lysa svagare. Är det mycket trafik så kanske de rent av skulle tona upp och ner hela tiden. (Man vill ju inte att lysdioderna ska slockna just när det kommer en annan bil...)
Jag skulle nog sätta LDR-motståndet någonstans på bilen där det inte träffas av ljus från omgivande trafik. Eftersom mötande trafik (förhoppningsvis) kör förbi på förarsidan så skulle man kunna sätta LDR'en någonstans på passagerarsidan. T.ex i "hålet" mellan framhjulet och passagerardörren. Men det kräver förstås att det går att dra sladdar därifrån och fram till lysdioderna...
En annan variant är kanske vid vindrutetorkarna på framrutan. Men sätt den isådana fall inte i mitten (så du slipper att få spolarvätska på den) och rikta den uppåt så den "ser" hur ljus himlen är.
Bara lite tips... Snygg bil, än en gång.

Postat: 30 oktober 2005, 19:23:38
av Runn_WS7
MicaelKarlsson skrev:En PWM-krets så att du kan reglera ljuset efter tillfälle kanske skulle förhöja effekten.
Satan vad coolt, Då kan den ju tändas automatiskt om det blir mörkt när bilen står parkerad någonstans.
192 dioder gick åt om någon undrar

Postat: 30 oktober 2005, 19:37:17
av JimmyAndersson
192 dioder! 384 lödningar alltså.
Hade inget att göra så jag räknade på hur mycket lödtenn det måste gått åt. Låt säga att man gör av med i genomsnitt 2.5mm lödtenn per lödning. Det skulle alltså gå åt ungefär 96cm lödtenn. Nästan en meter!

Postat: 30 oktober 2005, 19:45:43
av Cenorpa
Vad galet mycket!!

Postat: 30 oktober 2005, 19:47:43
av MicaelKarlsson
Runn_WS7>> Glömde skriva att du har en snygg bil!! Blev ju lite frestad men tror inte det ser så fränt ut på en Saab 900
JimmyAndersson>> Något roligare än räkna ut åtgång av tenn för att löda dioder måste du väl ha.
Om du har tillgång till Matlab kan du testa mitt MasterMind
Postat: 30 oktober 2005, 19:51:41
av Runn_WS7
Cenorpa skrev:Vad galet mycket!!

Kanske hade rätt med hälften, Det är de starkaste 5mm jag kunde hitta. Så det är därför jag vill dimma ner den lite.
En sådan där PWM var hittar jag den? Och LDR måste ju kollas upp med

Postat: 30 oktober 2005, 20:00:53
av MadModder
Hur sitter lysdioderna hopkopplade på kortet?
Vad har du för motstånd?
Postat: 30 oktober 2005, 20:08:55
av pagge
Aa, släng gärna in ett kopplingschema på hur du har kopplat alla lysdioderna (Du verkar ju ha gjort det själv så du borde ha ett schema skräpandes nånstans) Så vi får se hur mycket ström allt drar osv. Då är det lättare att hitta på en lämplig lösning.
Edit: Måste instämma i allas beröm över bilen

Postat: 30 oktober 2005, 20:19:34
av Runn_WS7
MadModder skrev:Hur sitter lysdioderna hopkopplade på kortet?
Vad har du för motstånd?
3st i serie och de tre sitter sedan parralellt med 4 stycken likadana serier, Sedan ett motstånd till varje "klump" på 12 dioder... tror motståndet var på 12ohm...
12 dioder och 16 motstånd = 192 dioder

Postat: 30 oktober 2005, 20:38:55
av Runn_WS7