Isolationsavstånd ETH

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
w0o4

Isolationsavstånd ETH

Inlägg av w0o4 »

Hej alla,

sitter och ritar lite ethernet för första gången och där skall det vara en isolation på 1.5kV till 2kV.

Men kan någon förklara för mig: är detta samma "typ" av isolation som mellan en kraftig 1500VAC ledning och en 3.3VDC ledning :shock: eller hur skall man välja isolation mellan en 3.3VDC ledare och den sidan som ännu ej gått genom transformatorn? Dvs mellan ledarna som går fram till LED för activity etc när man inte kör men inbyggd transformator i kontakten? För läser man tabeller för sådana isolationsavstång och krypavstånd så blir det ju våldsamma isolationsavstånd… :humm:

Tacksam för svar.

Mvh
Joakim
limpan4all

Re: Isolationsavstånd ETH

Inlägg av limpan4all »

Jodu. Det är samma sak och är inte möjligt att lösa oftast.
Så om man vill ha lysdioderna så kan dom inte sitta i RJ45 donet utan måste sitta på annan plats (med eller utan optiska ljusledare).
Dessutom så existerar det ytterst få Ethernettransformatorer som har högre isolationsspänning än 1500V (nivån 1500V står i Ethernetstandarden) men det finns både 2500V och 4000V (SMD) transformatorer för uppgiften men dom är väldigt mycket större och dyrare.
Jag har ännu inte sett ett RJ45 don (med inbyggda transformatorer) som har mer än 1500V.
Och jag har ändå lagt ned mellan 80 och 100 timmar under de senaste 3 åren på att leta efter sådana komponenter (mitt behov är minst 2500V)...
Würth har en 4000V transformator, sedan så finns det några asiatiska tillverkare men där är det höga MOC och långa ledtider.
w0o4

Re: Isolationsavstånd ETH

Inlägg av w0o4 »

Har sett och läst det också att 1500V är ETH men:
It's worth noting that most commercial Ethernet media access transformers only have an isolation voltage of 1500 volts. The voltage is 500 volts short of the required 2kV needed to pass the IEC surge and electrical fast transient burst (EFT) tests.
Knepigt detta.

Så isolationsavståndet är 8.4mm…
Men jag läser att om man kör TVS-dioder på kabelsidan av transformatorn så kan man minimera detta till en knapp millimeter?

Jag hade tänkt köra 24VDC och nätverk i en sådan här kabel:
http://edgecdn.lappgroup.com/fileadmin/ ... 0818EN.pdf

Då går inte det för skärm/dataparisolationen är 1kV?

Mvh
Joakim
Skriv svar