Styra låsvred automatiskt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Dagobert »

Hej. Hade tänkt börja med ett projekt i utbildningssyfte som går ut på att konstruera en automatisk dörröppnare.

Resultatet skall bli en RFID som skickar en signal till ett kontrollerkort som styr en motor som låser upp dörren.
Kollat runt och det fnns såklart folk som gjort just detta tidigare, men jag har svårt att få fram några detaljer.

Förutom de uppenbara komponenterna: RFID-kort, arduino, motor samt motorkontrollerkort, behöver man ha en databas som arduino har tillgång till där kortID finns lagrat.
Vid den anblicken känns det lämpligare att använda en rasbpi där man kan lägga databasen på hellre än att ha sin stationära igång eller ansluta till en server online.

Mitt första mål kommer att bli att få motorn att fungera och skapa en kontruktion för att öppna dörren med den. Det ska samtidigt gå att låsa den manuellt, så jag behöver lista ut en funktion som inte skadar motorn när jag vrider drevet manuellt.

Alla idéer och synpunkter är mer än välkomna :-)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Icecap »

Det finns elektrisk styrda låskistor att köpa. Då kan du få mekaniken med båda elektrisk och manuell låsning och upplåsning samt feed-back på om låset är ingrepp och låst.
nibl
Inlägg: 149
Blev medlem: 23 november 2012, 13:19:33

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av nibl »

Annars borde det gå att använda ett servo för att vrida om låset.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Icecap »

Helt sant - men det fungerar inget bra ihop med "Det ska samtidigt gå att låsa den manuellt".
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av netrunner »

Bara en snabb koll, så att du vet att:
RFID inte är speciellt säkert, det är lätt att kopiera & fejka.
Avståndet för avläsning är 2-3cm och är svårt att få längre (utan aktiv teknik).
Att dra ström till "dörrhantaget" är ju kanske inte alltid jättesnyggt, det är därför lås-bläcket är intressantare.
Man måste kunna använda dörren i händelse av brand, även om det inte finns ström.
En arduino drar bara någon promille av den ström en rasbpi. Arduino kan uppdateras via blåtand mfl.

För låsvredet känns en koppling med magneter kanske bra?
Eller att servot mekaniskt kopplar från vid ändlägena?
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Dagobert »

Ok, tack för alla synpunkter. Nej, känner inte till så mkt som ni märker. Syftet var att skapa en "produkt" som kan appliceras på vilken dörr som helst, men är klart snyggare att installera ett speciellt utformat låsbleck isf, men motorn som vrider runt hade sett roligare ut :-)
Visste inte att det var enkelt att fejka RFID tags.
Databasen för nycklarna till Arduino:n. Vad rekommenderar ni där?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Icecap »

Jag jobbade ett tag för Sveriges näststörsta producent av elektronisk styrda låskistor så jag har ett skapligt insyn i vad som finns.

Det går såklart att dra ledning till låskistan, man kan göra det snyggt också utan allt för mycket besvär. Det som ställer till problem är där ledningen ska gå mellan dörren och karmen. Det är ofta i rörelse och ska göras snyggt och så osynligt som möjligt och samtidig klara många öppningar - en svår nöt att knäcka.

Att styra låsblecket är inte så svårt - men å andra sidan: hur låser man? Hur låser man upp?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av MiaM »

nibl skrev:Annars borde det gå att använda ett servo för att vrida om låset.
Om det går sönder får man ta till ett reservo. :mrgreen:

Jag håller för övrigt med om att en färdig låskista med elstyrning är nog en bra idé.

Vad för slags dörr är det? Om det är en ytterdörr så är nog färdig låskista lämpligt, men om det däremot är en innerdörr och det mest är ett kul experiment så kan nog labbande med servo eller liknande funka.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Icecap »

Jag vet att de "riktiga" låskistor (oftast) fungerar så att vredet är kopplat ihop med motorn på så vis att motorn bara ger en kraft som i sin tur vrider låset. När motorn stängs av kan man manuellt vrida den "fram" eller "tillbaka" då den följer med.

En servo kommer ju att "stå fast" i sitt läge.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av sebastiannielsen »

Jag tror TS är inne mer på en lösning för lägenheter där man inte får byta låscylinder/låskista enligt hyresavtalet. Sådana avtalsvillkor finns för att hyresvärdens huvudnycklar ska passa.
Då är det smidigt med en lösning som man bara kan "trä över" vredet på insidan och fästa med samma skruvar som vredet sitter fast med.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Icecap »

Sebastian: Fel. TS är noga med att skriva att det ska kunde gå att vrida per hand OCH köra elektrisk.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Gimbal »

Ja men Sebastians beskrivning utesluter väl inte det på något sätt? Enheten man sätter över vredet kan i sin tur ha ett vred.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av Dagobert »

Hej igen. Glömt att följa upp. Haft andra saker i mina tankar.
Ja, jag ser absolut fördelarna med låskistorna, men samtidigt hade det varit skoj att hitta på en egen konstruktion. jag ska spåna lite på det och komma med en uppdatering snart som funkar för mitt behov.

Och tanken är att styra låset till min ytterdörr, men med den konstruktionen jag har i åtankarna skulle man likaväl kunna styra låset för innerdörrar, ja vilken dörr som helst.

Tack för intresset!
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av sebastiannielsen »

Gimbal: Exakt.
Jag tar det som att TS är ute efter en lösning i stil med: https://lockitron.com/
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Styra låsvred automatiskt

Inlägg av grym »

fundering

om man byter insidan där man ofta har ett vred, till en förhöjd modell där man har en motor , och ett vred
och man gör det så att för att annvända vredet måste göra en annan lösning, ex trycka in det medans man vrider, och då lossar man kopplingen mot motorn på samma gång
går ganska lätt att göra det då rent mekaniskt
Skriv svar