Sida 1 av 4

Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 11:43:22
av tugo
Hej!

En lite kryptisk trådstart kanske, men saken det gäller är att jag har en maskin med elmotor som jag behöver driva med ett lokalt elverk. Jag har mixtrat en hel del för att få det att funka, men det vill sig inte. Antagligen behöver jag ett kraftigare elverk, men jag har redan elverk som jag "tycker" borde räcka. Mitt tyckande i all ära - det funkar ändå inte som det är nu.

Nedan bifogar jag ett par bilder från skyltarna på eleverk respektive motor och det jag undrar över är om det på något vis går att hjälpa motorn att starta med någon elektronisk mojäng, eller om jag helt enkelt måste köpa ett större elverk. Och i det senare fallet: Hur kraftigt behöver elverket i sådana fall vara?
IMAG0023.jpg
IMAG0018.jpg

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 11:57:47
av grym
mät startstörmmen när motorn är inkopplad på normala nätet

en mjukstartannordning borde fungera

ev simpel lösning är ntc motstånd för strömbegränsning , men då får motorn inte startas för snabbt inpå ett stopp

fullösningen, prova att koppla in tre 500w halogen i serie med motorn

en sak som kan fungera är att ha på lite last på elverket innan man startar motorn, den kan ta lite tid på sig att få upp regleringen

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 12:16:42
av tugo
Tack grym!

Några uppslag alltså. Att mäta motorn på det vanliga nätet låter sig inte just nu eftersom motorn är ganska komplicerat monterad.

En mjukstartsanordning skulle kunna vara något. Menar du då en Y D- koppling?

Tre 500-wattare i serie, menar du då att man lägger dem en och en före varje faslindning på motorn?

Jag ska prova att lägga på last elverket innan jag startar.

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 12:23:02
av grym
inte yd utan elektronisk variant
ex
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ukstartare
eller billigare

man kan även köra med en frekvensomformare om sådan funnes

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 12:25:34
av grym
och när jag ändå hadde elfa uppe

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... %B6msskydd

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 13:04:23
av Jan Almqvist
Ordna ett stort svänghjul på elverket?

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 13:14:35
av SeniorLemuren
Inte så lätt att ordna rent mekaniskt. :) Dessutom är det inte säkert det hjälper. På mitt elverk finns ett överströmsskydd som bryter vid för hög belastning innan generatorn minskat i varv.

Y/D kopplare fungerar inte på din motor eftersom den är lindad 220/380 V. En elektronisk mjukstartare är det som gäller.

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 15:00:07
av tugo
Tack för ytterligare förslag!

Jag kan också tillägga att elverket inte går ned i varv p g a tung belastning, säkringarna på verket löser heller inte ut. Den verkar helt enkelt känna att den inte orkar efter att ha givit en liten puff. En elmotor med halva effekten som jag behöver driva driver elverket galant.

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 19:05:15
av metric
Din sk. generator verkar vara en svets??

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 19:15:49
av grym
borde vara en generatorsvets, kombinerat elsvets och elverk, något som jag gärna skulle vilja ha :)

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 19:27:07
av konig7070
Mät spänningen när du försöker starta elmotorn.
Vad är det för typ av generator, är rotorn av lindad typ eller ser den ut som en rotor från en asynkronmotor?

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 20:17:52
av tugo
Visst. Elverket är ett svetsverk. Utöver enfas- och trefasuttag, så kan man koppla in svetskablar. Av vad slag generatorn är vet jag inte. Eftersom jag helt enkelt jackat in handsken i verket för att testa så har jag inte haft något bra ställe att mäta på men det borde förstås göras. Om jag nu gör det framöver, jag är för tillfället bortrest, så är jag nyfiken på vad en mätning skulle ge. Verket funkar ju för att driva en elmotor på halva effekten av den motor jag vill ha snurr på.

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 21:06:43
av metric
Ok visste inte att det fanns kombiverk!!

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 21:08:22
av konig7070
Det kan sitta en regulator som sköter magnetiserinsspänningen till rotorn som kanske säger ifrån av någon anledning och då tappar du utspänningen.

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Postat: 26 november 2014, 21:10:36
av xxargs
bero på hur magnetiseringen sköts - om det är borstad/släpringad rotor eller bygger på asynkrongeneratorteknik med motorkondingar (och en liten hjälpmagnet någonstans på tex. rotorn för att starta upp det hela.

om det är kondingar som magnetisering så kan för stor motor helt enkelt reaktiv kompensera bort kondingarna - magnetiseringen försvinner och därmed strömförmågan.

är det släpringad rotor och magnetiseras med ström från statorfaserna så kan påslag av en stor motor helt enkelt sänka spänningen så mycket att magnetiseringen försvinner och den går själv i baklås till lasten kopplas bort igen.

startströmmen på elmotorer kan typ vara 8 ggr driftströmmen vid direktstart och har man veka system som att driva från generator och inte kan ge > 400 ampere i kortslutningsström, så blir det att titta på mjukstarter och se till att startströmmen inte blir högre än vad generatorn kan leverera utan spänningen sjunker kraftigt (generators strömgräns fungerar ungefär som strömgräns på en labbaggregat - när man når gränsen så ökar inte strömmen lägre när lasten vill ha högre ström utan spänningen sjunker. - försörjer generators magnetisering av strömmen från sina egna fältlindningar så blir det dessutom fold-back effekt (precis som en del labbaggregat) då strömmen blir mindre ju närmare 0 Volt man kommer för att drar för mycket ström.