Elcykel [Nu med film!]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Du har ju fan trampor också!! då får man trampa i 1mil så batteriet laddas upp.. (Använda nån super-duper-hyper generator på 6000A :P)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Ja och få lite kondition på köpet :)
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Inlägg av Stolleman »

Jine sa något kul där, man skulle ju ha en generator på pakethållaren som laddar batteriet samtidigt man cyklar.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Varför inte använda elmotorn till det?
lennart258
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 februari 2006, 19:25:28

Inlägg av lennart258 »

Körde själv runt med en el-cykel för två år sedan.

Använde en motor från kylfläkten på en Toyota. Den var specad till 150W. Gjorde bromsprov på den och mätte upp ca 70W i bästa arbetspunkten. Jag kkörde med Biltemas 14Ah mc-batteri. Det tappade dock kapaciteten väldigt fort och gav långt ifrån den specad kapaciteten. berode förmodligen på det höga effektuttaget (har för mig att kapaciteten är specad vid 6 h urladdningstid). Matade bara på eller av och det fungerade bra (shuntmotor med tomgångsvarvtal vid 45 km/h). Drifttiden var mellan 10 och 15 minuter. Efter tre månader med daglig användning var batteriet odugligt. Försök gärna placera bateriet lågt. Redan mitt lilla batteri gjorde cykeln lite svårhanterlig.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Kan det vara du som släpade en sådan till M-verkstan i Linköping?
lennart258
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 februari 2006, 19:25:28

Inlägg av lennart258 »

Jajemän
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Kul och handgripligt projekt detta.

Hur löste du överföring av kraft till hjulen?
Blybatterier mår bässt av att man laddar ur dom över lite tid annars får man stora förluster. Nu är ju bilbatterier mycket billiga. 60Ah för 350kr på biltema, ta två...
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

lennart258: Kul kul, beskådade den en gång. Vill minnas att du hade direktdrivning med hjul mot hjul eller?

netrunner: visst men 2 st (24 volt) 60A på en cykel blir tungt. kör därför med 2 st 30A.
lennart258
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 februari 2006, 19:25:28

Inlägg av lennart258 »

Lettrad trissa på motoraxeln drev direkt mot bakhjulet.

Jag körde som sagt 12v 14Ah, vikt omkring 7 kg. Batteriet var placerat i en alu-låda på pakethållaren, dit an sadelstången. redan den begränsade vikten gjorde att cykeln kändes ganska instabil (cykeln var i och för sig inte så stabil i grunden).

Urladdningsprov på ett en månad gammalt batteriet visade att kapaciteten var ca 25% av den specade (ca 10-12 A i 15 min).

Skulle jag skulle göra annorlunda är:

NiMH istället.
Dessa har betydligt bättre kapacitet när urladdningstiden är kort. Tittade lite på batterierna i Kjell&Co, storpack till hyfsade priser (billigare än Biltema räknat kJ/kr (2004)) den mindre volymen/J samt den mer flexibla dimensionen på paketet gör att jag skulle placera batterierna mellan ramrören. Detta för att få låg centrerad tyngdpunkt. (med 7 kg på pakethållaren kändes cykeln både baktung och trögsvängd.

Montera frihjulsdiod samt eventuellt en kondensator också.
Hade problem med brända kontaktytor i relät och viste inte då vad det berodde på. Min lilla motor i kombination med den utväxlingen jag hade gjorde att det inte var något problem med av/på-gas.

Utväxla annorlunda.
Jag använde shuntmotor och eftersom jag inte ville att motorn skulle bromsa mig när jag hade bråttom valde jag att växla så att tomgångsvarvtalet nåddes vid 45 km/h. Sedan ville jag ligga på optimal verkningsgrad på motorn vilken inträffade vid ca 25 km/h.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Billiga NiMh köper man på Dustin:
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010085364

Har byggt en 12V 5Ah acc av ett sådant paket. Nu är ju 300kr vansinigt billigt för en sådan acc, men gämföra man med ett bilbatteri på 60Ah för 350kr så... då tar man bilbatteriet om man kan.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Har nu provkört den, bara en sträcka på ca 1 km men iaf.. funkade bra, orkade över de packar som fanns på högsta växeln. Film och bilder kommer när tjejen vågar följa med ut. Hon tycker det är pinsamt när jag leker med mina leksaker :)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Blybatterier är bra men, det går inte med vanliga startbatterier (MC o liknande) så klart för dom är inte cyklings tåliga (har inget med cykel att göra :D )! Det innebär att man kan ta ut en hög ström under kort tid och sedan ska fordonets generator fylla igen hålet. Om man tömmer eller nästan tömmer ett batteri av den typen så blir livslängden endast 3 5 cykler sedan är kapaciteten endast en bråkdel av märk-kapaciteten. Det måste vara blybatteri av rörcell-typ för att tåla att laddas ur mellan varje uppladdning. Det är denna senare typ som används i el-fordon, golfbilar, gaffeltruckar och rullstolar mm. Ett rör-cells batteri klarar ca 1600 cykler, det är en viss skillnad, priset skiljer tyvärr också ett 70Ah till personbil kostar ca 400kr medan ett rör-cells batteri av samma storlek kostar 1500 2000kr. :?
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Mycket medveten om det....
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Inlägg av Stolleman »

Du måste övertala henne fort så vi får se filmen så snart som möjligt. :)
Skriv svar