IKEA Sparsnäs

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av lond »

Bryter man strömmen till displayenheten, så tappar man bara noggrannheten på grafen. Enligt rPi-projektet så skickas en totalförbrukning som räknas upp typ räkneverket på din elmätare.

/// Marcus
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Paxman »

carpelux skrev:Det är ju nu ett antal personer här nu som har installerat sin sparsnäs. Jag funderar lite på över hur er förbrukning ser ut?

Själv ligger jag på ca 650 - 700 W som något slags grundläge, dvs när allt belysning och så är släckt för natten. Värmen och varmvatten får jag via pelletspanna.

Det är väl alla strömadaptrar, nätutrustning, vmware-server, diverse raspberries, kyl & frys osv som står för denna grundlast.

Hur ser det ut hos er?
Jag har som lägst sett 56W tror jag. Det var en natt på sommaren, minimiförbrukning senaste dygnet brukar generellt ligga på runt 60W när "stjärnorna är i linje", alltså troligen väldigt korta stunder när bergvärmepumpen, värmegolv, kyl och frys råkar vila samtidigt.

När jag sett denna låga siffra några gånger insåg jag att hela "stand-by propagandan" är klart överdriven. Vi har ett flertal laddare, nätadaptrar, en bergvärmepump, en TV, tre digitalboxar, trådlösa telefoner, skrivare m.m som är inkopplade dygnet runt. Om totala förbrukningen för dessa är 56W finns det ju verkligen ingen anledning för oss att "jaga strömtjuvar". Dessa 56W bidrar ju dessutom till uppvärmingen av huset under vinterhalvåret (om än inte lika effektivt som bvp:n), så det vore ju löjligt att hålla på att dra ut dem eller koppla allt till fördelardosor med avstängning.

Dock kan jag säga att jag blev väldigt förvånad när jag insåg att alla dessa apparater tillsammans drar så lite.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av rikkitikkitavi »

det är ju för att det finns krav på standby förbrukning du ligger på 56W i tomgång. Sedan var det aktiv effekt, reaktiv effekt är troligen betydligt större och därmed transmissionsförlusterna från Stora sjöfallets kraftstation..
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av bearing »

lond skrev:Bryter man strömmen till displayenheten, så tappar man bara noggrannheten på grafen. Enligt rPi-projektet så skickas en totalförbrukning som räknas upp typ räkneverket på din elmätare.

/// Marcus
Någon länkade tidigare till ett Raspberry pie-projekt. Där fanns kommunikationsprotokollet beskrivet.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Paxman »

det är ju för att det finns krav på standby förbrukning du ligger på 56W i tomgång. Sedan var det aktiv effekt, reaktiv effekt är troligen betydligt större och därmed transmissionsförlusterna från Stora sjöfallets kraftstation..
Det må så vara, men min poäng var att det inte finns någon direkt användning att jaga strömtjuvar vid så låg standby-förbrukning. Sen förstår jag inte vad du menar med din sista mening...
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av bearing »

De resistiva förlusterna i ledningarna från Norrland beräknas med P = R * I². Om den skenbara effekten är större än den aktiva blir det alltså betydligt mer förluster i dom ledningarna, än ifall de hade varit samma.

Vid standby används typiskt ingen PFC, utan enkel likriktning in i en kondensator, kapacitiv spänningsdelare, eller liknande lösningar, vilka orsakar hög skenbar effekt. Detta ger lägre förluster i apparaten än om PFCn används (om det nu finns en PFC överhuvud taget) , men högre i el-ledningarna.
Senast redigerad av bearing 14 december 2016, 20:03:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av rvl »

Men hade det verklig betydelse, även med så små effekter, så skulle vi få betala för det, så som storförbrukare gör när det har betydelse.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av GastonDeVille »

bearing skrev:
GastonDeVille skrev:En sak jag funderade på att när den ändå har trådlös kommunikation skulle det vara intressant att göra en enkel batteribackup så att man kan göra iakttagelser i huset och kanske ute för att lokalisera "strömtjyvar" :badgrin: Just nu är man begränsad till att hänga på ett eluttag och sen rycka sladden och hänga på en powerbank med följd att den slocknar... och så får man vänta på att den vaknar :|
Displayen bootar väl på mindre en än minut?
Hur ofta behöver du rycka strömmen till displayen?
GastonDeVille skrev: Jomen, alltså jag tyckte att den borde ha en liten backup och vem vill vänta på att en grej ska boota upp? JAg vill ha lite koll så jag springer en trappa upp och klickar till på nån apparat och sen får den ligga och jäsa på sitt vanliga ställe..

Annars finns det väl "powerbanks" som kan laddas i ena änden och ge spänning i andra.
GastonDeVille skrev: Den tanken var jag också inne på.. meeeen det är ju roligare om den gör som den ska, bara fungera så att säga. Med inbyggda batterier som laddar sig själv och så. Vill inte ha en massa sladdar som ska dras i och dras om
GastonDeVille skrev: Någon som varit inne på samma spår?
Hehe, jo jag var inne på att kanske någon tjuvade ström när min visade 12kW... =)
GastonDeVille skrev: Jo jag fick hicka när den rusade upp till 6 - 7 kW annars ligger det och skvalpar runt 1 kW - 2,6 när varmvattenberedaren fläskar på. Man blir väl mer medveten om hur mycket förbrukningen faktiskt ligger på trots att man har koll. Och dessa fina grafer som man kan studera :?
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av bearing »

Paxman skrev:Jag har som lägst sett 56W tror jag
Intressant siffra. Min har visat 57 och 58W som lägst flera nätter i rad. Kan detta vara egenförbrukningen av elmätaren?
Väldigt hög i så fall... Blir ju en halv megawatt-timme per år.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Glenn »

skulle den dra över 50 Watt så skulle det ju märkas på att den blev väldigt varm, och det är inte min iaf.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Paxman »

bearing skrev:
Paxman skrev:Jag har som lägst sett 56W tror jag
Intressant siffra. Min har visat 57 och 58W som lägst flera nätter i rad. Kan detta vara egenförbrukningen av elmätaren?
Väldigt hög i så fall... Blir ju en halv megawatt-timme per år.
Hos oss inkluderar de 56 watten alla inkopplade grejer som jag listade i inlägget, så elmätaren är bara en liten del av den. Som Glenn skriver skulle mätaren vara väldigt varm om den drog så mycket.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av rvl »

Är mätarens matning kopplad så att man betalar för det den själv drar? Jag ser två möjligheter lika lätta att genomföra, men låter bli att spekulera och tro hur det är. Om någon vet hur det är kopplat så berätta gärna.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av bearing »

Haha, jag ber om ursäkt om mina inlägg innehåller en aning för mycket spekulationer för er smak. Jag reagerade som sagt bara på att siffran var så lik min egen.

60W ger ett blink per minut på min elmätare, så det kan ju hända att det finns någon timer i IKEAs mjukvara som snurrar runt ifall perioden är längre. D.v.s att minimum blir siffran vi fått.

Kan testa att stänga av allt och se vad displayen visar. När jag får lust och möjlighet. Har inte någon batteridriven 5V-källa.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av rvl »

Det var ingen kritik mot dig eller nån annan, bara allmänt intresse. Har man både möjlihet att stänga av allt och tillgång till mätaren. Ja, då kan man ju testa om det slutar blinka. Ingen snäs behövs ens för en sån laboration. Lättare kommer man undan om man faktiskt vet mer detaljer om vad som döljer sig under mätarmodellens plomberade skal.

(Och no need to state the obvious: ja man betalar ju också en betydande summa bara för anslutnigen även med nollförbrukning.)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Borre »

Cirkulationspumpen i värmepumpen är en trolig kandidat.
Skriv svar