Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Filtret klart :)

Bifogar lite menlösa bilder :D

MVH/Roger
PS
Missade att köpa 3R9/2W så jag najjade ihop 4st 15R/0,6W istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av überfuzz »

Ham-fisted alla Roger! :-)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, nu är lackningen klar och jag har börjat ta tag i det mekaniska.

Först hade jag retsamt svårt att få av locket, det hade slunkit in lite lack i en springa som limmade ihop lådan.

Jag tog dock till min pennhammare och knackade loss locket sen filade jag lite och skruvade dit de båda handtagen med specialbeställd insex-skruv från ELFA av alla ställen (storstan Göteborg hade inga i rätt längd).

Skippade efter viss tvekan brickor på insidan ty jag ville undvika att behöva ovalslipa fästhålen för förstärkeriet.

När jag sen kollade i påsen fanns dock både väldigt tunna brickor och snyggare brickor för fronten medskickat så kanske jag gör om arrangemanget trots att det nog ändå är "Good Enough".

Jag misstänker att jag måste ovalfila i alla fall.

Bifogar en speciellt rolig bild, basen går nätt och jämt in under handtaget, man måste faktiskt använda lite våld :)

Nästa steg blir att löda på kablar på filtret, jag måste få klart dessa kablar innan jag kan sänka ner förstärkeriet för jag har tänkt att borra ett litet M3-hål i chassit alldeles bakom drivröret ty det är bara där det får plats.

Filtret måste med andra ord fästas först, sen kan jag eventuellt ovalfila och föra ner förstärkeriet i lådan.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer ett riktigt menlöst foto :D

Jag har alltså precis kapat till c.a halvmeterslängder av RK05 i regnbågens färger.

Jag har dessutom förtennt alla ändar.

Nu är planen att löda dit alla tåtar på filtret, dra dem till en tillfällig 12P socker sen ska det testas.

Jag kommer först testa själva basfunktionen dvs att jag kopplat rätt sen kommer jag köra ett lågnivå-test och se om brytfrekvensen fortfarande stämmer slutligen planerar jag ett högeffekt-test mha min KTA (Test Amplifier).

Jag skulle nämligen bli förvånad om brytfrekvensen för basen (som beror av spolvärdet) skulle vara samma vid både lågnivå som högnivå och detta pga att jag använder en toroid av ferritmaterial.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Observera storleksskillnaden :D

Det är tom som så att lilla kortet innehåller fler komponenter (100uF och 39R).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag monterat kablar (och en 12P sockerbit) för test.

På sockerbiten har jag monterat ett par onödigt feta motstånd (3R9/7W) för att simulera respektive element, sen har jag även monterat ett par tillfälliga vipp-brytare för att simulera HP/LP.

Kabel-ekvationen gick ihop så tillvida att endast en kabel behövdes dra till varje objekt's anslutningspunkt (annars får man ju liksom dra kabel separat såsom t.ex minus för elementen).

Kablaget för utgångs-ljuddelen kommer nu gå från vald förstärkare (mha vipp-omkopplare på bakstycket), till filtret som grenar ut sig till antingen HP/LP-filteromkopplare på locket eller till elementen, filtret är således själva navet.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag sänkt ner och fäst chassit i lådan.

Hade förväntat mig lite problem typ ovalfilning av alla fästhålen men chassit gick faktiskt ner i andra försöket.

Som ni ser av ett par av bilderna så är marginalerna mycket små.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Innan jag monterade filtret på chassit gjorde jag lite mätningar.

Mätningarna blev inte alls som jag trodde och jag var tvungen att ta till en av mina utgångstrafos (OPT) för att kunna utföra mätningarna på dessa låga impedanser (fick inte ordning på KTA):

1. f(-3dB, båda samtidigt)=2,7kHz (skall vara 4,2kHz)
2. fh(OPT)=16kHz (väntad begränsning)
3. |H(disk)|=-13dB (skall vara -9dB)
4. fl(HP)=260Hz (skall vara 400Hz)
5. U(bas)=0,2Vpp (låg magnetisering av ferrit)

1 verifierade jag genom att dels notera att båda signalerna (bas + diskant ala 3R9) var -3dB samtidigt som XY-mod visade perfekt cirkel (dvs fasskillnaden är då 90 grader).

2 Tror jag faktiskt gör så att 3 inte stämmer, diskanten försöker nämligen gå mot sitt maxvärde när frekvensen ökar men iom att det finns en pol i trafon mindre än en dekad ifrån så drar den ner maxnivån och dämpningen mäts högre än den riktiga.

4 Förstår jag inte riktigt men med tanke på 1 verkar det faktiskt som om toleransen för bipolära lytar är uppemot så dålig som +/-50%.

5 indikerar bara att relativt låg spänning har applicerats över spolen (U(bas)=spänning ut till bas dvs spänning över spole är i regel ännu mindre).

Det här var inte vad jag hoppats på, speciellt inte efter att jag ju noggrant mätt upp spolen till 150uH vilket SKA ge 4,2kHz över 4 Ohm.

Men vafan, detta verkar inte bli nån HiFi-förstärkare ändå :D

En begränsning jag tidigt införde var typ 13kHz bandbreddsbegränsning iom vald OPT.

Fast jag gläds åt att brytfrekvenserna för bas och diskant tycks ligga på samma ställe så kanske 2,7kHz i brytfrekvens inte gör nåt, basen lär ju iaf frodas.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

KVR och filtret monterat.

Nu är bara KTA (Test Amplifier) och KSB (SpisBlinkare) kvar att montera.

KSB kommer modifieras något för jag vill att det kopplas över båda batterierna så att batterierna åldras lika.

Eftersom jag då går från 9V till 18V (12V lägst) så kommer jag dubbla förkopplingsmotståndet (vilket stand-alone innebär 0,5 år i livslängd, exklusive vad KTA drar alltså som är 3mA i stand-by).

Motståndet skarvas alltså med ytterligare ett 2k2 i serie, resten tål 18V utan vidare.

Nu kör jag dock med röd LED (1,6V) i KSB fast skarpt kommer jag köra med blå LED (2,7V) som nästan har dubbla spänningsfallet fast styrkan i blinket styrs mer av dess verkningsgrad dvs det är svårt att säga vilken ström som är lagom.

Peak-ström för LED hamnar som minst runt (12V-2,7V-0,3V)/4k4=2mA, effektivvärdesmässigt hamnar dock strömförbrukningen för LED på typ en tiondel av detta ty pulskvoten är 1:10.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser det ut just nu.

KVR (high Voltage Regulator) och Filtret monterat.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag även monterat spisblinkaren (KSB).

KSB hamnade lite snett men det gör inget, den sitter där i alla fall och i högra hålet ska bara ner en 2-polig vippbrytare för Batt/Tubes-select respektive dito högtalarsignal till filtret.

MVH/Roger
PS
Lite lustigt hur en kabel totalt kan byta färg pga ljussättningen, i första bilden är nämligen kabeln från svarta kondingen tydligt blå (sant) medans samma kabel i andra bilden är tydligt grön :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu monterat KTA (Test Amplifier) och en vipp-brytare (batt/tubes select + output select).

Jag trimmade in (dynamisk) offset för KTA och tänkte ett tag köra utan utgångskonding men ångrade mig ty minsta lilla offset (i 4 Ohm) blir en del ström så nu sitter 3m3/25V där.

Dessutom har jag inte förstärkt nollan så KTA jobbar nu som om den vore SE-matad med 18V.

Lufthålen jag efter tvekan borrade upp täcks dock ganska effektivt av KTA :D

Nu återstår bara mer kabeldragning (och montage av diverse kontakter/reglage/glimmlampa/LED/brytare) :)

MVH/Roger
PS
Båda 9V-kontakterna är nu också monterade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på att jag inte kan nyttja Vss som dynamisk GND för högtalardrivningen.

Tråkigt, för jag har bara förstärkt ledningsbanorna för Vcc/Vss.

Anledningen till att jag inte kan nyttja Vss som GND är att jag kommer parallellkoppla ingångskablarna för MIC och när jag gör det får dom samma jord.

KTA drivs med splittad matning (2X9V batteri), MIC-ingången är i det fallet jordad i VGND (Virtual GND) dvs halva (Vcc-Vss).

Om jag nu bara körde med KTA så gör detta inget men iom att jag jordar ihop båda signalkablarna så får de samma jordpotential (utgångstrafon är jordad i chassit dvs samma som MIC-jord) och om jag vill nyttja (och dra) Vss som jord så kortsluter jag nedre batteriet.

Här slår det mig att utgångstrafon egentligen inte behöver jordas (ty omotkopplad), nyttjande av detta faktum kräver dock i så fall att brytaren som väljer KTA/KGA är tvåpolig utöver den polen som krävs för att sätta på respektive enhet, smidigast är nog ändå gemensam jord.

Tänker högt...

Filtret (och högtalarbiten) är flytande, om minus ut från KTA är 9V under GND och man switchar in KGA's/KTA's båda tampar till filtret så behöver faktiskt inte KTA's utsignaljord vara samma som KGA's utsignaljord, allt som behövs tycks vara en 2-polig brytare istället för en 1-polig, i mitt fall betyder det dock en 3-polig vippomkopplare som finns.

Vi får se hur jag gör :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är hela bakstycket klart (förutom att batterihållarna inte är ditsatta, kanske senare ikväll).

All kabeldragning för bakstycket är också gjord, detta inkluderar "KGA/KTA_out+Batt_on/off"-omkopplaren.

Sen har jag trimmat KTA (Effekt OP) något, jag beslutade mig för att skippa mitt-matningen och istället nyttja den exaktare halveringen av 18V (9V+9V) som finns på KTA.

Detta gör att batterierna kan få åldras olika utan att dynamisk offset påverkas (KTA's utgångssteg är tämligen symmetriskt).

Jag har speciellt sett till så att KSB (SpisBlinkare) surplar jos från båda batterierna samtidigt, detta för att undvika asymmetri som dock i nuvarande konfiguration inte gör så mycket.

Jag levererar nu också ström till högtalarna via Vss, jag hade redan innan en 3m3 på utgången för att eliminera att offset skulle dra standby-ström genom basen även om offset är litet när VGND (Virtual GND) används, nu däremot spelar detta ingen roll för Vss används via 3m3 och KTA kommer alltid leverera ström i förhållande till mitten av 18V (exklusive ev. offset).

Kanske inte så jättetydligt vad jag menar men jag känner att jag har koll i alla fall :)

Batteriernas mittpotential kopplas nu alltså inte in till VGND utan "totala batterispänningen"/2 är hela tiden vad som gäller vilket gör att batterierna kan få åldras olika utan att man egentligen ens kan få asymmetriskt klipp, totala batterispänningen nyttjas maximalt och så länge det går (KTA funkar ner till 6V, åtminstone).

Jag känner mig nöjd med den här biten.

MVH/Roger
PS
Jag hade otur idag. För bara nån vecka sedan ramlade min Raaco service-låda med säkert två tusen skruvar och muttrar ner på golvet när jag alltid lika försiktigt lyfte ner den från en otympligt hög Ivar-hylla. Den öppnade sig dock inte men "isolationen" mellan facken är inte perfekt så jag fick sitta typ en halvtimme och sortera om det grövsta, jätteroligt. Tänkte inte mer på det annat än att det nog ändå inte händer igen, måste bara vara lite försiktig för detta har funkat i 4 år, liksom. Men så idag hände det igen fast denna gången öppnade sig lådan och precis alla typ två tusen skruvar och muttrar spred ut sig på hela sovrumsgolvet. Fan svor jag högt, hur kan jag ha sån otur igen? För tydligen hade jag inte ens stängt lådan för annars är det helt omöjligt för den att öppna sig. Så efter att ha nyttjat magnet och sop+skyffel har jag har nu ikväll suttit i säkert två timmar och sorterat skruvar, muttrar, brickor mm. Jättekul :D

Jag tänker förresten ändå inte flytta lagerplatsen för sannolikheten för att nåt sånt här händer igen är per definition obefintlig :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag monterat dit batterihållarna och ett par dubbla apparatfötter av min favoritsort (7*21mm, skruv) som jag har ett helt gäng av.

Jag letade rätt på en typ 0,5mm tjock stor bricka som jag lade närmast träet ty jag vill kunna ställa KGA med bakstycket neråt också, anledningen till det är att det känns som om en gitarrist gärna vill höra direktljudet.

Dock är min vinklade C7-kontakt mer eller mindre exakt av samma höjd så det kommer bli det "femte" benet och det är inte så mycket jag kan göra åt det för jag har inga fler brickor, samtidigt både apparatfötterna och C7 mäter mer eller mindre exakt samma höjd.

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar