Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bageri)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
X3000
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 oktober 2014, 08:52:31

Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bageri)

Inlägg av X3000 »

Hej

Jag har börjat med ett litet projekt gällande en ugn till ett litet bageri.
Ugnens innre dimmensioner ligger på en bredd 600mm, längd 3500mm och höjd 400mm vilket ger en en total volym på 0,84m3.

Temperaturen kommer ligga konstant på max 500 grader C.

Hur många Kw bör man satsa på för denna ugn.
Jag fick tips på att ca 25 Kw är lämpligt? men fick alldrig veta hur man kom fram till detta. så jag undrar, finns det någon bra formel som man kan använda för att räkna fram lämplig effekt på ugnen?

Jag avser att tillverka och montera värmeellementen själv varav min fråga är fölljande.
Är kanthal tråd något som ni tycker är lämpligt till detta projekt?

Ifall Ja,
vilken dimmension på tråden bör det vara? ex 1.8mm, 2mm etc?
Vilken längd på tråden bör det vara för varje ellement?
Hur många ellement är lämpligt att montera?

Kan tillägga att jag avser att montera ellementen på ovan och undersidan av ugnen samt att jag avser att linda elementen på keramikrör.

Tack på förhand
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bager

Inlägg av Nerre »

Du har missat avgörande information när det gäller effektbehov.

Vad är ugnen byggd av? Hur snabbt ska den kunna värmas upp?

(Sen undrar jag ju vad det är för bröd som bakas i 500 grader?)
X3000
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 oktober 2014, 08:52:31

Re: Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bager

Inlägg av X3000 »

Ja, Jag hade tänkt bygga gundera i stål, sidorna i 2mm plåt och issolera det hela med 220mm rockwoll flexibatt skivor på sidorna samt ovansidan av ugnen.
Jag är inte helt 100% säker på att rockwoll:en är den bästa isoleringen till detta ändamål men fick veta att den bör tåla minst 800 grader (1000 grader enligt deras hemsida).

Hur snabbt ugnen skall värmas upp spelar egentligen ingen större roll för mig. ca 30 - 60 minuter tror jag är lämpligt?

Vad avser bröd och temp. på 500 grader så är det mer så att jag kommer ligga på 300 grader normalt. men jag vill gärna ha ugnen på upp till 500 grader då det för det första bättre att ha för mycket eller för lite i tempratur då detta även kommer att kunna regleras hade jag tänkt. för det andra så kan man exprimentera mer med olika tyoer av bröd och nya sorter. men höga temperaturer har alltid med tunnbröd att göra :wink:
X3000
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 oktober 2014, 08:52:31

Re: Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bager

Inlägg av X3000 »

Jag avser att tillverka och montera värmeellementen själv varav min fråga är fölljande.
Är kanthal tråd något som ni tycker är lämpligt till detta projekt?
Jag ringde till kanthal eller sandvik som dem också heter och fick höra att Kanthal D är att rekomendera då det exempelvis är godkänt för livsmedel, används bland annat i brödrost maskiner sa han jag pratade med.

Så denna fråga är nu besvarad men fler tips får gärna förekomma 8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30160
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bager

Inlägg av MadModder »

Nicrotal-tråd då? Den expanderar inte lika mycket som kanthal.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bager

Inlägg av Tekko »

Jag bytte ut delar av keramiken i en glödgningsugn på ett av mina gamla jobb, trådspiralerna var runt 1.5-2cm diam och själva tråddiametern var en sisådär 3-4 millimeter, nu var ju detta dock en högtemp ugn på 800 grader för anlöpning av trafokärnor, men ändå.

Jag tror att tråden var kanthal men jag är inte säker.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bager

Inlägg av swapper »

Kanthal går att svetsa med Tig vad jag läste på nån produktsida när ja byggde min alu smält ungn.
Men kräver nog specialtig som kan gå riktigt lågt osv.

Annars känns det spontant att du behöver få till riktiga beräkningar på resistansen och hur mycket effekt du vill få ut ifrån varje "slinga"
Detta ger då per automatik vilken trådarea du skall köra med.
Samt om du skall reglera ungnstempen genom att köra on/off på alla slingor eller stega in de olika slingorna.
Antar att det inte är någon höjdare att on/off reglera 25kw....

Sen behöver du nog betänka hur du skall "hänga" Kanthaltråden då den blir väldigt skör och behöver stöd hela vägen när den varit varm en gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26228
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bager

Inlägg av Icecap »

Jag vet att det finns stenar för ugnar där det finns spår för att hålla värmespiralerna. Kanske till keramikugnar, jag såg dom i labbet på en klinkersfabrik där jag gjorde styrningen av deras labb-ugnar.

Men denna ugn... Effekten som behövs beror såklart på massan som ska värmas upp, hur fort det ska gå samt förlusten som ska kompenseras.

Jag hade nog försökt att ha ett antal slingor på "begränsad effekt" per styck och sedan styra temperaturen vid att slå på/av en eller fler av dom. Om det t.ex. är 8 olika slingor kan man reglera effekten i steg om 12,5% per slinga och att skapa en styrning som kan styra dessa slingor kan inte vara så stort ett problem.

För att fördela belastningen hade jag även gjort en cyklisk "rulning" av vilka slingor som var inkopplade, om t.ex. det behövdes 50% är det alltså hälften av slingorna som är av, dessa kan växlas med en aktiv en åt gången så att de alla ger bidrag samt ger en jämn värme. Samtidig kan man "finreglera" vid att slå av en bit innan man slår på nästa slinga, då får man en ganska jämn belastning samtidig som man får en mycket exakt styrning av temperaturen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32721
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bager

Inlägg av säter »

X3000 skrev:vilken dimmension på tråden bör det vara? ex 1.8mm, 2mm etc?
Tekko skrev:trådspiralerna var runt 1.5-2cm diam och själva tråddiametern var en sisådär 3-4 millimeter
2-4mm?
Jag tycker det låter väldigt grovt.
Jag hade gissat på en tiondel av detta.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bager

Inlägg av zeus »

Kan du inte köpa några grilltändare och ha som värmeelement?
Känns som smidigare lösning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32721
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bager

Inlägg av säter »

Grilltändare på 25kW?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30160
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bager

Inlägg av MadModder »

De ligger på runt 500-800W styck, så du får klämma in mellan 30 och 50st där i då... :lol:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34114
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bager

Inlägg av Glenn »

finns ju annars "lösa" rör á la grilltändare att köpa, men det drar väl upp priset en del antar jag.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Motståndstråd längd, storlek och typ? (Ugnsprojekt-Bager

Inlägg av Tekko »

säter skrev:
X3000 skrev:vilken dimmension på tråden bör det vara? ex 1.8mm, 2mm etc?
Tekko skrev:trådspiralerna var runt 1.5-2cm diam och själva tråddiametern var en sisådär 3-4 millimeter
2-4mm?
Jag tycker det låter väldigt grovt.
Jag hade gissat på en tiondel av detta.
Nädu, spiralerna var allt minst 2mm i tråd-diam, jag la även märke till att de var ihopsvetsade på olika ställen där de gått av. Dett var altså en stor ugn som gick på 3-fas inte nån sån där liten sak man bränner keramik i.
Skriv svar