Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av chille »

Jag har en hydraulpump och en cylinder från en gammal 300 kg saxlyft. För att höja lyften pumpar man in olja i cylindern. För att sänka öppnar man en magnetventil och använder saxlyftens egna vikt som hjälp. Jag funderar på att använda dessa delar till en juicepress och skulle därför gärna ha möjligheten att "dra" in kolven. Enligt schemat sitter det en backventil mellan pumpen och cylindern. Skulle det fungera att ta bort denna ventil och köra pumpen baklänges?

Så här ser schemat ut:
hydraulschema.jpeg
Dessa symbolet har jag lyckats identifiera:

1. Hydraulkolv
2. Magnetventil för sänkning
3. Flödeskontroll för sänkning? ("Flow Control, Adjustable-Non Compensated")
4. Tryckavlastning för att begränsa maxtryck? ("Pressure Relief")
5. Backventil
6. Hydraulpump
7. Oljefilter

Jag har dock lite problem med att identifiera var dessa delar sitter i verkligheten. Är det någon som kan förklara för mig vad som är vad?
hydraulpump_1.jpg
hydraulpump_2.jpg
Magnetventilen och hydraulpumpen är ganska självklara. Den röda justerbara ratten måste vara den som ställer hastigheten vid sänkningn genom att strypa flödet. Men resten då?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av Icecap »

För att kolven ska "tvingas" gå andra hållet måste det finnas en ingång för tryck på den sida som ska pressas.

Om det bara finns en ingång till kolven går det inte att tvinga den om inte du vill applicera ett vaccum på det rör.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av chille »

Ja, och det var precis det att applicera ett vakum som jag ville veta om det gick eller inte.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av Nerre »

En fjäder för returen skulle ju kunna vara ett alternativ.

Att försöka suga tillbaka kolven tror jag inte funkar bra, jag tror inte tätningar och sånt är gjort för undertryck utan de är gjorda för att täta vid övertryck.
Joe
Inlägg: 1649
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av Joe »

Att köra pumpen baklänges för att dra in kolven funkar inte även om du tar bort backventilen 5.
Lättaste med befintlig hårdvara är en returfjäder typ bilfjäder(beroende på kolvstorlek) och att skruva ut strypningen 3 helt eller att ta bort den.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av Nerre »

Vilka grejer är det du inte har identifierat? Backventilen sitter antagligen inuti aluminiumblocket. Tittar du på bilden är det ju en raktangel (med brutna sidor) runt den delen.

Filtret sitter väl i själva tanken.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av grym »

fullösning, tryckluft på retursidan
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32536
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av säter »

Visa en bild på cylindern.
Om det ska fungera måste cylindern vara dubbelverkande.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag har aldrig sett annat än "dubbelverkande" hydraulcylindrar på någon typ av utrustning. Gissar att det sitter någon typ av avluftning på den motsatt sida av cylindern är där olja går ut och in. Isf. är det "bara" att vända på cylindern.

Backventilen som sitter på cylindern torde vara en slangbrottsventil.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av LaRdA »

Det är andra typer av tätningar i dubbelverkande cylindrar, samt att det troligtvis inte sitter någon riktig tätning i locket utan bara ett styrband och en avstrykare vilka inte är gjorda för att täta mot tryck.
Att köra pumpen baklänges tror jag inte är optimalt, dels för att alla pumpar inte gillar att köras baklänges samt för att den troligtvis kommer att börja kavitera om den får suga olja med för stort motstånd.
Så även min röst går till en lösning med fjädrar eller liknande.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av LaRdA »

På ventilblocket så ser det ut som att inställningen för maxtrycket är saken som sitter just över hydraulanslutningen på ventilblocket på första bilden, du borde kunna lossa ett "locket" för att komma åt att ändra på inställningen.
Den röda ratten bör som du säger vara för att ställa sänkhastigheten.
Backventilen bör vara just en backventil i blocket och inte en slangbrottsventil då en slangbrottsventil skulle ha suttit på cylindern.
Senast redigerad av LaRdA 5 oktober 2014, 12:00:51, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av xxargs »

Man kan aldrig 'suga' tillbaka en hydralkolv då trycket inte kan bli lägre än -1 Bar och förmodligen är det för mycket friktion i packningarna etc. för att det skall börja röra på sig, utan som tidigare nämnt så måste kolven vara dubbelverkande med tryck (upp till hundratal Bar vid last) på den sidan som skall dra in kolven.

vakumbromssystem som gamla lastvagnar etc. hade så är det jättestora mebramkolvar för att få upp den kraften som behövdes för manövreringen (likaså i dagens bilars bromsservosystem)...

teleskopkolvar som tippar vagnsflak mm. är hydralkolvsystem som inte har dubbelverkan utan returen baseras helt på vikt... det finns troligen fler exempel på detta om man letar lite...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32536
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av säter »

Jan Almqvist skrev:Jag har aldrig sett annat än "dubbelverkande" hydraulcylindrar på någon typ av utrustning.
Jodå, det finns massvis med enkelverkande också.
Då brukar cylindern vara av typen "plungecylinder".
Dvs. tätningar finns endast i gaveln.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Går det att vända håll på hydraulsystem från saxlyft?

Inlägg av Andy »

Man ska aldrig "suga" med en hydraulpump mer än från tank, det uppstår lätt kavitation när det blir motstånd och pumpen havererar.

Det stämmer att det finns en uppsjö med enkelverkande cylindrar (plunge) vilka ibland inte har någon kolv överhuvudtaget utan kolvstången utgör kolven.
Skriv svar