automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av agfamatic »

Jag känner en gubbe som jag brukar hjälpa med att fixa hans datorer samt med det elektriska och för en tid sedan hade han en idé om en apparat som spelar musik ur en högtalare när en rörelsedetektor aktiveras och jag fick i uppdrag att lösa de praktiska problemen samt bygga ihop apparaten. Det jag kom på var att helt enkelt ha en vanlig 230v rörelsedetektor som driver ett relä som stänger av och sätter på en liten monoförstärkare som i sin tur är kopplad till en cd-spelare som man sätter på repeat. Förstärkaren spelar ur en extern högtalare som är monterad utomhus nära rörelsedetektorn i en regnsäker burk.

Nu till problemet apparaten består nämligen av ett flertal enheter:
Rörelsedetektor, förstärkare och relämodul, högtalare samt två externa väggvårtor, en till förstärkaren och en till cd spelaren. och gubben tillhör den gruppen gubbar som ganska okunnig på teknik men som endå drar ut kablar när än det passar och för att vara helt ärlig så kan jag inte direkt påstå att min "apparat" är speciellt välbyggd eller väldesignad och den kräver att alla dessa ovan nämnda moduler fungerar som de skall. något som inte är en självklarhet när någon kopplar ur kablar för att sedan koppla in de i fel uttag samt flyttar runt på apparaturen på ett vårdslöst sätt. så nu efter att fått koppla sakerna rätt flertalet gånger samt och bytt den kinatillverkade cd spelaren 1 gång efter att ha tvärdött, bytt väggvårtor och lött om dc anslutningar så känner både han och jag att det är dags för en med robust och idiotsäker konstruktion.

här är mina tankar om konstruktionen i stolpform

1 apparaten skall bestå av så få enheter som möjligt. musikspelare, förstärkare och powersupply skall vara i en enhet eller "apparat" högtalare och rörelsedetektor kommer av praktiska skäl fortfarande vara externa enheter

2 alla anslutningar från rörelsedetektorn och till högtalaren skall vara olika och uppmärkta så att de ej kan förväxlas

3 jag vill konstruera apparaten så att det är musikspelaren som aktiveras snarare än förstärkaren och jag vill nog även använda något mer robust, modernt, enkelt och pålitligt medium än CD kanske en sådan: http://www.electrokit.com/index.php/mp3 ... r-v2.47358 och så har man några av de olika "triggersen" kopplade till en vridomkopplare där man kan bestämma vilken av de olika låtarna som skall aktiveras av rörelsedetektorn eller om man vill ha en slumpmässig låt.

4 enkla kontroller på apparaten med tydlig märkning. min tanke är en "spårväljare" dvs ovan nämnda vridomkopplare, en volymkontrol för förstärkaren (en vanlig analog volympott) och en testknapp som ger en triggersignal som går via vridomkopplaren till mp3 spelaren så att man enkelt kan välja låt. sedan får man ha de två olika anslutningarna, antagligen någon form av nätanslutning för att koppla relät till rörelsedetektorn samt en 2 pin DIN anslutning för högtalaren.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av E Kafeman »

Jag gjorde liknande grej till ett museum för 5-6 år sedan. Man ville att det skulle spelas random tidsenliga ljud när besökaren kom nära en särskild monter. Totalt ca en timmes speltid med 20-30 olika ljudfiler.
På ClasO inhandlades batterdrivna dator-högtalare samt den billigaste MP3-spelaren med inbyggt minne. Rörelsedetektor från Ebay samt 4 laddbara batterier till datorhögtalarna köptes på Rusta (två trädgårdslyktor). Säkert skit-batterier men de skulle bara vara buffert för att spela några minuter.
Som laddare togs en 5 Volt väggvårta. Den var överbliven från en gammal Nokia telefon. Ena högtalaren skar jag upp ett runt hål för rörelsedetektorn och MP3-spelaren placerade också inuti och MP3-spelaren spänningsförsörjningen anslöts till samma ledning som den inbyggda förstärkaren. Kompakt och praktiskt. Spänningen från batterierna kopplades enbart till IR-sensorn. Lite undersökning visade att MP3-spelarens 4 tryck-knappar hade jordande funktion och spelaren gick fixa med endast två kondingar så att när den fick spänning: 1. startade upp 2. valde random play. Om det inte fungerat hade jag tänkt gå via en 4066. Rörelsesensorn styrde spänningstillslag till både MP3-spelare och förstärkare via en transistor och speltid kunde fås upp till 10 minuter med den delay som fanns på detektorn. Tack vare laddbara batterierna så fungerande apparaten även om den inte varit ansluten till nätet på flera veckor. Ingen laddregulator men väggvårtan höll stabiliserat 5 Volt som kopplades till batterierna via en 100 Ohms säkring :-). Har för mej de laddbara batteriena var märkta 1.25-1.35V NiMH.
Fungerar fortfarande.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av JohnGalt »

"tryck-knappar hade jordande funktion och spelaren gick fixa med endast två kondingar så att när den fick spänning"

Det där tycker jag var ganska listigt och användbart :tumupp:
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av B1n4ry »

Varför inte en burk som är byggd för just det efterfrågade!? ;-)
Denna använder jag vid en installation där sagan om bockarna Bruse läses när någon passerar en bro...
iDAL Micro Player MkII

//B1N4RY
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av agfamatic »

Dessvärre tror jag inte han är berädd att betala så mycket annars skulle ju en färdig lösning göra livet enklare för mig
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av MiaM »

B1n4ry skrev:Varför inte en burk som är byggd för just det efterfrågade!? ;-)
Denna använder jag vid en installation där sagan om bockarna Bruse läses när någon passerar en bro...
iDAL Micro Player MkII
Snälla, modda den så att den slumpvist med glesa intervall istället spelar upp den här:

Anders & Måns [Mellan bocken bruse]

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av agfamatic »

nu har jag fått klartecken och ska väl beställa en MP3 trigger snart.
jag måste också börja fundera på nätdelen. mp3 triggern verkar ha en maxspänning på 12v och förstärkarmodulen tror jag klarar upp till 15v så jag tror nog jag kan mata båda med 12v men jag ska nog ha ett litet seriemotstånd till triggern för säkerhets skull. en 12v trafo (eller närliggande spänning) borde jag nog ha i skrotlådan nånstans men i värsta fall: http://www.svebry.se/elektronikoverskot ... atorer/107

ett annat problem är att rörelsedetektorn ger en fast utspänning av 230v växelström något som kan driva ett relä men jag utgår efter att ha skummat igenom manualen att mp3 triggern helst vill se en spänningspuls på ca 5v eller att en trigger tillfälligt kortsluts mot jord så jag lär behöva bygga någon krets som omvandlar reläets påslag till en puls av något slag. tror ni det skulle fungera att helt enkelt använda en kondning som snabbt laddas upp med ett parallelt högohmigt motstånd för att ladda ur det när ingen spänning är tillkopplad?

här är föresten manual, kopplingschema, info om ESD skydd för ljudutgången på MP3 Triggern samt några tips på förbättringar.
http://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/dat ... -02-01.pdf
http://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/dat ... er-v23.pdf
https://www.sparkfun.com/datasheets/Wid ... output.pdf
http://www.zachpoff.com/diy-resources/i ... 3-trigger/
Albin
Inlägg: 22
Blev medlem: 4 september 2007, 19:59:31
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av Albin »

E Kafeman, snälla kan du förklara hur du kopplade kondingarna.
Behöver trigga just en play knapp på enklaste sätt.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av E Kafeman »

Förutsättningen är att kondensatorn är självurladdad när spelaren startar, men annars kan man hjälpa till med ett stort motstånd.
Kondensatorn ska vara så stor att motståndet i interna pull-up inte laddar upp kondensatorn förrens spelarens processor hunnit läsa av knappen. Är man osäker så satsa på en rätt stor kondensator, typ 100uF, det är osannolikt att kretsen tar skada av för lång "knapp-tryckning". Detta har goda förutsättningar att fungera med jordade knapp-funktioner. För att kolla om det fungerar alls, håll playknappen intryckt, och därefter anlsut spänningen till spelaren. Fortsätt håll knappen nedtryckt.
Om det fungerar så ska det fungera med kondensator.
Det finns möjlighet att det inte fungerar om processorn inte bryr sej om konstanta knapp-läget vid uppstarten utan bara bevakar förändringar i knapp-statusen, och då bara ser att du släpper upp play-knappen.
Om det är så kan man oftast lösa det på andra sätt. Antag att spelaren tänder en lysdiod när den är redo, denna upptändningen kan via kondensator användas för att "pulsa" play-knappen, eller så kan man fördröja någon sekund mha av t.ex. transistor eller 555:a.
Se till att vända kondensatorn på rätt håll.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av agfamatic »

Nu är projektet på gång igen just nu håller jag på och bygger ett powersupply jag hittade en gammal trafo som lämnar kring 12v vilket är tillräckligt för både förstärkaren och mp-3 triggen

men jag är lite osäker på om den kan leverera tillräckligt med kräm till förstärkaren eftersom den enligt databladet behöver 500mA
När jag monterar ett 30 ohm effektmotstånd över powersupplyen sjunker spänningen till ca 10v dock verkar förstärkarmodulen ha en inbyggd spänningsregulator så det kanske inte gör nått.

Jag har för övrigt hittat en gammal apparatlåda i bakelit att montera allt i.
opampen
Inlägg: 1782
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av opampen »

Om du belastar en mindre 12V. trafo med 0,4 A och utspänningen sjunker till 10 V. verkar vara i sin ordning!
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av agfamatic »

Dags för en liten uppdatering.
Alla externa kontroller och anslutningar är monterade förutom anslutningen till förelsedetektorn som ska vara någon form av 230v godkänd kontakt då förelsedetektorn ger i från sig nätspänning när den aktiveras (den är ju egentligen för belysning)

Den svarta grejen där det står högtalare är en högtalar DIN anslutning.

Sedan ska MP3 modulen på plats också och det får nog bli inuti apparaten så får man helt enkelt snällt koppla ur alla sladdar och öppna apparaten om man behöver byta minneskort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av agfamatic »

Har dessvärre inte varigt så aktiv med det här projektet sista tiden har inte haft mycket motivation till elektronik antar att det är kombinationen vintermörker och kyla plus arbetslöshet på det

(om någon har ett jobb för en självlärd elektroniknörd i Stockholmsområdet så hojta till :wink: )

Men nu är jag hur som helst åtminstånde halvt upp på hästen igen och har testat förstärkaren vilken verkar funka utmärkt och jag har även fixat monteringen för MP3 modulen.

Platsen i bakelitlådan är ju lite begränsad så jag var tvungen att montera MP3 kortet med långa M3 gängstänger för att ha bra avstånd mellan kortet och vridomkopplaren.

Så nu börjar det bli dags att fundera över triggerpuls systemet och det säkraste systemet jag har kommit på är att låta reläet koppla 3v från apparatens powersupply via en zenerdiod av lämpligt värde som sedan går till en elytkondning som får laddas upp och därav ger en puls under uppladdningen till MP3 modulens triggeringång som väljs via vridomkopplaren, elyten laddas sedan ur via ett högohmigt motstånd när reläet öppnas
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av Micke_s »

Jag har börjat på något liknande. Jag kommer köra en raspberry pi.
Man kan nog komma undan rätt så billigt med Raspberry Pi Mod A+.

Tänkte köra automount på valfri usb disken och kopiering av ogg/wav/mp3 filer till sd-kortet automatiskt och sedan ett pythonscript för uppspelning.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: automatisk musikspelare (med rörelsedetektor)

Inlägg av PHermansson »

Det finns rörelsedetektorer som drivs med 12 volt på Ebay, kanske blir enklare?
Skriv svar