Hur farligt är det med översvämning i en källare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av Vilhelmsson »

Hade översvämning i hela området där 8 bostadsrätts hus stod under vatten(5st trevånings o 3st åttavåningshus) källarna var mer eller mindre fulla, vid ett tidigt skede gick jag ner för att rädda vad jag kunde då var det ca 50 cm vatten och en heldel elmätare var dränkta, vilken risk tog jag egentligen(mätarna är inlåsta, att dem var dränkta insåg jag inte då)
Anders :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av Nerre »

Är det en halvmeter vatten så lär det inte bli så mycket ström som går genom dig. Det krävs ju en sluten krets, dränks elmätaren i vatten så går ju strömmen mellan faserna och mellan faser och PEN i första hand. Där är det ju bara fråga om några centimeter vatten att ta sig igenom. För att nå dig måste strömmen ta sig igenom flera meter med vatten.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av Vilhelmsson »

Ok min tanke oxo men när blir det farligt, finns där nått annat scenario...
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av MiaM »

Jag skulle väl tro att en icke försumbar fara annars är att regnvattnet kan trycka vatten fel vägar genom avloppssystem så att det kommer upp "bajsbakterier" som man kommer mot...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av MadModder »

Om resistansen mellan fas-nolla eller fas-jord blir så stor att skillnaden mellan den och resistansen fas-din kropp-jord blir tillräckligt liten för att strömmen ska ta två mätbara vägar. Då blir det farligt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det räcker du går barfota i jord så möter du massor av bakterier som är värre än bajsbakterier. De är bara farliga ifall de kommer in i munnen, i för stor mängd.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av Vilhelmsson »

Det är lugnt har motpumpat bajsbakterier rätt väg hela morgonen, "ok" såhär långt kan vi dra slutsatsen att öppna starkströmskretsar och vatten är helt ofarligt elr.... :humm:

Anledningen till min frågeställning är att ett antal grannar oxo varit nere i källaren och är det helt ofarligt så spelar det ingen roll men omvänt så...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av MadModder »

Om alla sladdar är under vatten och fas nolla jord sitter samlade på samma ställe (det borde de göra om allt står rätt till...) och alla har kontakt med vattnet så kan inget hända såvida man inte simmar tillräckligt nära. Det är samma sak med att kasta brödrosten i badkaret man badar i. Det händer ingenting såvida man själv inte befinner sig i vattnet nånstans mellan de punkter där strömmen går. Vattnet har ju en resistans, och kroppen har en lite lägre resistans, och om man placerar sig själv där strömmen redan går i vattnet så kommer en del av spänningsfallet hamna över kroppen. Man ska alltså sitta mitt i badkaret och dra ner brödrosten på motsatt sida från avlopp och kran för att försöka ta livet av sig. ;)
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av Nerre »

För att det ska bli farligt krävs en sluten krets där det går tillräckligt hög ström genom kroppen. I det aktuella scenariot så har strömmen mycket lättare att få andra vägar, alltså kommer den att göra det.

Hade det däremot inte varit totaldränkt utan bara en rännil över golvet finns sannolikheten att den bara har kontakt med en fas, och om du trampar i vattnet barfota samtidigt som du håller i ett jordat rör så går det ström genom din kropp.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av Sverige »

Man behöver inte hålla i något jordat (=mkt liten, eller ingen resistans till skyddsjord) för att få ett stöt, ström i sej. Speciellt inte när man är blöt...
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av Nerre »

Nej, men det krävs en sluten krets.

Fåglar kan vara hur blöta som helst när de sitter där på en högspänningsledning, de får ändå ingen stöt eftersom det inte är en sluten krets.

Om du kliver i en spänningsförande rännil med vatten som ligger på ett betonggolv så kan jag gå med på att vattnet är den ena polen i kretsen. Men var är den andra polen? Betonggolvet? Luften?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av Sverige »

Jovisst är det så, och det kan låta så bra i teorin. Men sen hur det fungerar i praktiken...

Till skillnad från fåglar så står vi oftast på marken, eller nåt. Rör man vid spänningssatta delar åker man på en kyss (om man inte svävar i luften).
Vet av egen erfarenhet (hänt några gånger vad man kan kalla slarv i jobbet).

Om huset är potentialutjämnat och utlösningsvillkoret uppfylls ska inte stora mängder vatten bli spänningsförande...
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av Nerre »

Ja, men i det här fallet som jag beskriver så har det spänningsförande vattnet redan kontakt med betonggolvet. Omvägen via din kropp har mycket högre resistans.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av Tekko »

Det är bara att riva byggnaden, gjuta ny källare och bygga nytt. Ni kommer att få obotbara mögelproblem och annat livsfarligt.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Hur farligt är det med översvämning i en källare

Inlägg av qx5 »

Ombyggnad kommer inte att ske så man måste väl i praktiken flytta själv.

Apropå trådens fråga. Så lär det bli farligt om t.ex en fas i utrustningen får kontakt med vattnet. Men att nolla och jord i kabeln förblir isolerade. Så att det bildar en krets med början i elutrustningens fas via vattnet till någon jordpunkt i t.ex avlopp eller liknande. Därimellan kan man lätt tänka sig en människa.
Skriv svar