Sida 1 av 2

Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 4 augusti 2014, 15:40:00
av Matte762
Hej,

För ett airbrushprojekt håller jag på att bygga om en hobbykompressor till ett tyst system med en kylskåpskompressor.
Undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag ska koppla startrelät för att få igång kompressorn?

Kompressor: Danfoss TL4A
Startrelä: 103N0016

Tack på förhand.

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 4 augusti 2014, 15:57:15
av PaNiC
http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo ... 00a702.pdf

Det är inget startrelä, utan PTC-start. Dessa kräver en tids stillestånd mellan starterna för att PTC-motståndet ska svalna. Vanligen 6-10 min.

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 4 augusti 2014, 16:05:47
av Matte762
Tack för svar.
Har provat att koppla ström på som den ser ut nu, men inget händer. Är inte kunnig på elektronik så jag förstår inte kopplingsschemat du länkade till.

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 4 augusti 2014, 16:10:22
av Matte762
Färingtofta.. nästan granne ju, bor i Hallaröd. :)

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 4 augusti 2014, 16:24:50
av Matte762
Hittade denna med hjälp av "PTC" som sökord.
http://www.spudfiles.com/how-to-databas ... 23869.html

Nu funkar kompressorn. :)

Tack för hjälpen!

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 4 augusti 2014, 19:55:38
av PaNiC
Ja det är ju nästgårds :). Bara grusvägen från Vägasked och en bit till.
Gott att du fick rätt på det. Var dock försiktig med att köra en kylkompressor med luft. Borde inte vara någon fara med trycken som du kommer att jobba med, men det finns all möjlighet för detonation enl. Dieselprincipen.

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 5 augusti 2014, 03:04:35
av xxargs
Med vanlig kompressorolja i så borde inte problemet vara större än vanliga kompressorer och rimlig luftryck. - dessutom är volymen på högtrycksidan 'rimlig' i jämförelse med en rotary-kompressor där motordelen också sätts under tryck...

Sätt en säkerhetsventil på typ 10 Bar (finns på biltema i deras tryckkuftsavdelning) samt två fukt och oljeavkiljare efter varandra så att du dels vet hur mycket olja som gått ur kompressorn (fyll på ny kompressorolja samma mängd som du hittar i filtren när du tömmer dessa då och då) och att utgående luften är något så när oljefri - det är ganska mycket oljedimma ur en kylskåpskompressor...

Med den typen av startapparat med PTC så måste kompressorn vara helt trycklöst innan start, motormomentet är så svagt att inte orka snurra igång vid minsta mottryck, och som mänt måste du vänta ut att PTC svalnat ordentligt innan start igen

Bygger du om till en kondensatorstart ala 'tropisk' koppling (dvs parallellkopplar PTC-motståndet med 6-8 µF motorkondensator dvs. över anlutningsstiften S och N på din startapparat) - se i danfoss datablad för 'tropical' för rätt kondensatovärde) så kan det starta med mer eller mindre hög mottryck och du behöver heller inte bry dig om att vänta till PTC har svalnat - PTC är tom. onödig och orsakar bara en hög startström och skall du starta via växelriktare och batteri ute i fält så bör man ta bort PTC för att göra det startbart över huvud tagen med en (sinus)växelriktare av mer rimlig storlek.

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 5 augusti 2014, 15:34:17
av Henry
Angående kompar med konding. När jag höll på med att bygga mitt AC system för en del år sedan så ville jag testa så det höll för tryck och inte var några läckor så jag drog kompressorn upp till 30 Bar. Den hade klarat högre men ville inte slita på den och så högt tryck skulle det ändå aldrig kunna bli i systemet.

Kompressorn var en SC15 så rätt stöddig och hade både drift och start konding och mekaniskt relä. Detta gjorde att vid fullt tryck på 30Bar kunde jag stanna den helt och ändå starta den direkt efter med fullt 30 Bars mottryck. Nog visste jag att dessa hade högt startmoment men det var faktiskt lite mer än jag trodde.

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 5 augusti 2014, 19:20:15
av xxargs
Med typiskt 6 - 8 µF motorkonding som det brukar vara i flesta fall för 'tropik-drift' så kan denna vara inkopplad kontinuerligt och det behövs ingen startrelä - dessutom blir kompressorn ofta väldigt väl faskompenserad i dom driftfallen att det i stort ser ut som resistiv last utifrån.

Skall man ha ännu starkare start med ännu högre kondingvärde så går det så mycket ström kontinuerligt genom startlindningen att det av värmemässiga orsaker måste kopplas ur efter relativ kort inkopplingstid och då vanligtvis via en strömstyrd mekanisk relä i startapparaten - dock olämplig lösning invid kompressorn om man skall ha HC-köldmedie i maskinen om denna inte kapslas in gastätt eller flamskyddas på korrekt sätt.

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 5 augusti 2014, 22:50:28
av Henry
Visst är det så men PTCer hade knappt klarat detta såvida de inte varit rätt tilltagna utgår jag ifrån. Denna komp kom från en värmepump men jag behövde deplacementet för att få ut hyfsad kyleffekt vid lägre temp och den hade bra värden även vid detta så den passade perfekt. Om det däremot varit en ren komp för HC hade det varit andra start grejer ditsatta.

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 5 augusti 2014, 23:52:48
av xxargs
PTC-start är jätteklent oavsett, fasvinkelskillnaden på strömmen mellan huvudlindningen och startlindningen är på typ 6-8 grader basera på skillnad i induktans och resistivitet i lindningarna (det är därför det kalla resistiv start i databladen).

Det är som att försöka starta med maximal kraft med trampan 8 grader från övre helt lodträtt läge på cykeln eller att att man behöver vara typ 8-10 ggr tyngre än om man startar med trampan i framåt vågrätt läge för samma kraft - tyngden här motsvarar strömmen och är en förklaring varför en kylskåpskompressor med PTC-start behöver så groteskt mycket startström och är ändå jätteklen i starten...

Dessutom när PTC är kall och så leder den ström för fullt några perioder vid starten med mycket snabbt minskade ström när PTC snabbt blir varm av strömmen - i princip är det bara ett ryck på 1/10-dels sekund som får rotorn att snurra så mycket att det bryter magnetiska symmetrin och det finns delar av en grad för magnetfältet från statorn att greppa i rotorn just för att den hann vrida sig lite och den vägen varva upp kompressorn

I början av uppvarvningen så är kompressorn extremt klen, och går den inte igång omedelbart vid första försöket så blir den stående för att PTC har helt strypt startströmmen tills temp och ström-säkringen löser ut (även kallad klixon - inbyggd i kompressorn på de flesta danfoss-kompressorer medans många andra tillverkare har den i startapparaten på utsidan av kompressorn) - är kompressorn kall så kanske klixon återgår innan PTC-motståndet är tillräckligt kall och man har strax en ny misslyckad start och så håller det på tills kompressorn blir het och tiden för klixons brytning är så lång pga. allt långsammare avsvalning för att kompressorn blir het, att PTC hinner bli kall nog och kompressorn startar (underlättas också för att oljan har blivit varm i kompressorn...)

Det är därför man har 'tropical' kit med driftkondensator då tropik-elförsörjning är känd för korta avbrott och brow out mest hela tiden (kompressorn tvärnitar direkt vid en kort avbrott och startar inte igen även om strömmen är tillbaka halv sekund senare eftersom PTC är varm och därmed ingen startström på startlindningen och system med full mottryck) och skulle man köra enligt ovan med bara PTC-motstånd så skulle kompressorn i princip aldrig gå, utan stå med varm PTC och en klixon som hela tiden löser ut och man har varm kyl/frys. Med driftkondensatorn så orka kompressorn starta med mer eller mindre full mottryck...


Dom äldre kompressorer med startrelä, även om de också var resistiva - körde ström i startlindningen tills kompressorn behaga varva upp nästan fullt och motorströmmen gick ned ganska mycket innan reläet släppte, dom klarade 'tropik'-elströmmen bättre just för att startströmmen var på tills kompressorn snurrade upp i full fart.

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 1 mars 2016, 19:14:41
av swapper
Hej!
Draggar upp denna gamla tråden (ursäkta) men den är spot on då jag försöker bygga en tyst kompressor av skrot jag samlat på mig.
En danfoss kylskåpskompressor och en gammal kompressor som gjort sitt.

Efter att ha läst här känner jag att en startkondensator vore perfekt för att slippa problem med att den inte orkar starta vid eventuellt mottryck (kommer sätta en backventil men vet inte det hjälper)

Skulle följande fungera?
http://www.electrokit.com/motorkondensa ... 5vac.49719

Då den mekaniska brytaren som sitter på kompressorn idag inte fungerar så bra med kylskåpskompressorns låga flöde så tänkte jag sätta en sådan här istället:
http://www.ebay.com/itm/Hot-Sell-90-PSI ... OxyRhBSpth~
Kommentarer på det?

en fråga till, hur byter man olja i en kylskåpskompressor?
Vad jag googlat mig till kan man suga in en viss mängd olja i insuget men om man vill få ut den oljan som är i den idag?
Eller bara låta den vara å fylla på med kompressor olja den mängd som åker ut i filtret?

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 1 mars 2016, 21:03:17
av xxargs
Skall du få ur oljan så blir det att vicka hela kompressorn så att anslutningen på sugröret eller serviceröret är längst ned - och för att det skall glucka ut någon olja så kanske man skall trycksätta kompressorkapslingen en smula med ett kort tryck med tryckluft på burk vars tunna rör som sticks in i sug/service röret så långt in det går.

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 3 juni 2020, 13:02:56
av Gunhal
Detta är en gammal tråd, men intressant för mig. Jag har en liten Matsui 98 L frysbox som jag vill ha med i min till husbil modifierade lastbil när jag åker och fiskar. Jag har provat med 1000W inverter, den går igång ibland men inte alltid. Jag har mätt effektförbrukningen och den drar 50W i drift, men minst 550 W vid start. Det stämmer med den information som finns på denna tråd. I startapparaten finns ett separat överhettningsskydd i serie med en "starter". I parallel med "startern" ligger en 4 uF kondensator. Kan jag åstadkomma den lägre startströmmen genom att klippa ledningen över "startern"? Kommer jag att förstöra frysen om jag provar?

Re: Hur koppla startrelä, kylskåpskompressor?

Postat: 3 juni 2020, 19:22:48
av xxargs
Är det ren sinus omvandlare eller en 4-kantvågomvandlare (även kallad modifierad sinus på kartongen) - jag har bara experimenterat på rena sinusomvandlare och skulle tro att det blir besvärligare med fyrkanvågomvandlare...

Det är kondingen du skall behålla (och ev öka lite i värde till typ 8 uF) och det som stökar är att du har PTC-start inne i någon klump inne i startapparaten som gör att strömmen tjurrusar genom startlindningen (och kortsluter din 4 uF-konding samtidigt så att dess starthjälpande egenskap undertrycks första halvsekunden) och det är många växelriktare som inte mäktar med detta uttag och går i skyddsläge innan dess.

Med andra ord borr eller annat sätt försöka få bort kopplingen av ledaren till PTC-motståndet någonstans inne i startapparatens klump - ibland är det lättare att ta bort det helt och ansluta till kompressorns 3 stift direkt - förstås med klixon-skyddet på samma inkoppling och fysisk position som tidigare.

Kompressorns ingångspinnar brukar ofta benämnas som R (för 'run'), S (för startlindning), C (för 'Common' dvs. gemensam pinne där både lindning 'S' och 'R' ansluts emot i sin andra ända inne i kompressorn

med andra ord nätspänningens respektive part angiven som 'L' och 'N' så blir det följande:

Kod: Markera allt



Den normala inkopplingen:



                      |-----------------------------------> R (På kompressorn)
                      |
(elanslutning) L -> --+--eventuell motorkondensator --+---> S (På Kompressorn)
                      |                               |
                      |         |    PTC       |      |
                      |_________|   Motstånd   |______|
                                |   inbyggd i  |
                                |startapparaten| 


C (på kompressorn) ----> motorskydd/Klixon ---------------> N (elanslutning) 




============================================================================




Det du vill ansluta i fallen med sinus-växelriktare:

                      |-----------------------------------> R (på kompressorn)
                      |
(elanslutning) L -> --+--  motorkondensator 6-8 uF  ------> S (på kompressorn)


C (på kompressorn) ----> motorskydd/Klixon ---------------> N (elanslutning)

Överhettningsskyddet (även kallad klixon) få du inte ta bort - det skall alltid vara i serie med motorn i alla lägen för strömmen från C - Common-pinnen mot elnät - inte heller ändra dess montering om den tex. är tryckt emot själva kompressorn för att känna av dess värme (och därmed mycket längre återställningstid om kompressorn är varm)


Observera att en del kompressortyper från bl.a Danfoss har sin överhettningsskydd monterad inne i kompressorn och har ingen extern överhettningsskydd i startapparaten medans andra märken från kina och östeuropa har den som separat enhet eller som en del inbyggd i start-apparaten - den får inte mixtras kopplingsmässigt eller med mekanisk bearbetning för att få bort PTC-motståndets inkoppling så att dess funktion förstörs - man måste alltid säkra att skyddet finns från kompressorns Common-anslutning mot elnätets matning.

Risker?

Ja, det är på egen risk när man mixtra i grejor - det är alltså på egen ansvar inklusive provköra och se att det går bra och utan att kompressorn överhettas.

Snurrar kompressorn inte igång så strömmsätt inte mer än 30 sekunder i sträck (eller att klixon löser ut innan dess) och låt vila minst 20 minuter innan nästa försök och fundera på varför det inte startade - är det rätt så skall det starta närmast direkt.

Kort sagt innan du modifierar - kör kompressorn normalt med 230V så att den är ordentligt driftvarm innan du mäter och mät temperaturen när den precis stannar efter att den varit igång något dygn.

Efter ombyggnaden gör du om mätningen och det skall inte bli speciellt många grader varmare på kompressorn när du kör med sinus-växelriktare och kondensatordrift.

Om det körs på fyrkantvåg-växelriktare (om det går alls vill säga) så blir det troligen betydligt varmare både innan och efter ombyggnaden - det är övertonerna i fyrkantvågen som värmen järnet och den ökade strömmen värmer kopparen...