Mer effekt till en av två parallelkopplade högtalare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lingonsylt
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 juni 2014, 15:49:24

Mer effekt till en av två parallelkopplade högtalare?

Inlägg av Lingonsylt »

Hej!

Jag har en högtalare som har för stark diskant. Den består av ett 400W(rms) diskanthorn och två 500W(rms) parallelkopplade bashögtalare, som delar samma inkommande signal via ett hög/lågpassfilter.
Jag vill på något vis dirigera mer effekt till basarna, och mindre till diskanten. Jag har redan testat med en equalizer, men då blir problemet att basarna, som även agerar mellanregister, kapas av från de högre delarna av mellanregistret - vilket ger ett dåligt ljud.

Jag tänkte i min enkelhet att jag kunde sätta en resistor mellan diskanthornet och högpassfiltret, och på så vis göra det trögare att få effekt dit, vilket skulle leda till lägre volym på diskanten, och mer effekt till basarna. Men jag insåg att en resistor som klarar 300W kostar ca 500kr, vilket inte känns värt det då jag har två lika dana högtalare. Med tanke på att hornet ska klara ca 800W peak så är det ingen hållbar lösning.

Vad kan jag göra för att dirigera effekt från diskanten till basarna?
Insignalen är en enkanalig ljudsignal på peak 2000W.

Jag är duktig på att löda, men är inte skolad i elektronik alls. Så jag skulle kunna koppla om hög/lågpassfiltret - men jag har ingen aning om hur. Systemet drivs via 12V bilstereo och därför är det svårt att hitta hårdvaruequalizers som kan göra ett bra jobb.

Tack för eventuella idéer! /Anton
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mer effekt till en av två parallelkopplade högtalare?

Inlägg av Nerre »

Du behöver inte en så stor resistor, det kommer inte att bli 300 W i den.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Mer effekt till en av två parallelkopplade högtalare?

Inlägg av vaxfan »

Bättre att byta lämplig komponent (spole/kondensator) i delningsfiltret så att brytpunkten för frekvensdelningen ändras.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mer effekt till en av två parallelkopplade högtalare?

Inlägg av Nerre »

Det hjälper väl inte om diskanterna har högre verkningsgrad (eller säger man känslighet för högtalare?).

Jag har samma problem med ett par gamla ombyggda högtalare. De hade band-diskanter från början, när de "brann upp" sattes det dit dubbla piezo-diskanter istället. Men de ger mycket högre ljudtryck.

Att förflytta filtrets brytpunkt lär väl inte ge klenare diskant eftersom diskanten redan befinner sig i ett högpassfilters passband?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Mer effekt till en av två parallelkopplade högtalare?

Inlägg av carpelux »

Surfa lite efter L-pad så får du tips på hur du kan sänka effekten till diskant-elementet med bibehållen impedans så att delningfiltret funkar som tänkt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mer effekt till en av två parallelkopplade högtalare?

Inlägg av xxargs »

hmm 2000 Watt peak.... Personligen tycker jag det är en nolla för mycket på effektnivåer - vid 2000 Watt på 102 dB-känsliga högtalare så pratar man om 135 dB framför högtalarna vilket är nivå som knappt är hälsosamt ens med hörselskydd och definitivt öronskrotare (för livet ut efteråt) på några sekunder utan hörselskydd...
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: Mer effekt till en av två parallelkopplade högtalare?

Inlägg av RoPa »

Hej Lingonsylt,

Effekten uppstår när högtalarsignalen (spänning) når högtalaren (lasten) vilket ger en ström (som genom högtalarens spole förflyttar konen) så att ljud uppstår. Med andra ord, vill du ha ut mer effekt får du mata på högre signal.

Bara som ett konstaterande, så kan man inte "dirigera effekten", den uppstår när signalen når högtalaren.

Du beskriver att det finns ett delningsfilter, detta är bra för då kommer inte diskanten och basen att upplevas som parallellkopplade från förstärkarens synvinkel. Dessutom skulle inte diskanten må bra av bassignalerna som är AVSEVÄRT starkare än diskantsignalen. Delningsfilter är det närmaste du kommer "dirigera" men det är inte effekt som dirigeras utan frekvens, så att säga.

Du skriver att ditt problem är att diskanten är för stark (effekttålighet på elementen som du anger har i detta sammanhangen inget med saken att göra) men att du med en EQ inte lyckas sänka den utan att mellanregistret påverkas :shock: då undrar jag vad du har för typ av EQ? hur många band (eller hur få band)? Det låter som om den har för få band.

Normalt om man vill diskantsänka en högtalare (det är inte ovanligt, många diskanter kräver ett seriemotstånd) så finns det särskilda reostater (effekttåliga potentiometrar av lindad tråd (L-pad som nämns ovan) typ denna http://www.hifikit.se/tillbehor/l-pad-k ... tiometrar- som normalt monteras i/på högtalarlådan, fram eller bak enligt tycke och smak. För diskant räcker det troligen med den på 50W, monterad mellan delningsfilter och diskant elementet.

Efter detta kommer det dock inte bli mer effekt till basen, men mindre till diskanten, och kanske då en behagligare musikupplevelse.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mer effekt till en av två parallelkopplade högtalare?

Inlägg av chille »

Vad är det för modellbeteckning på högtalarna? Vad har du för delningsfrevens? Jag tycker det låter väldigt konstigt att diskanthornet skulle ha nästan samma effekttålighet (RMS) som en av bashögtalarna. Vanligtvis brukar det ju handla om typ en tiopotens i skillnad.

xxargs skrev:hmm 2000 Watt peak.... Personligen tycker jag det är en nolla för mycket på effektnivåer - vid 2000 Watt på 102 dB-känsliga högtalare så pratar man om 135 dB framför högtalarna vilket är nivå som knappt är hälsosamt ens med hörselskydd och definitivt öronskrotare (för livet ut efteråt) på några sekunder utan hörselskydd...
Peak-effekten går inte att köra under "några sekunder". Det brukar handla om typ 10 ms på bra specad utrustning. Troligtvis ännu kortare på billiga högtalare. Dessutom får man väl hoppas att ingen har huvudet en meter från diskanthornet när man kör vad det går för under en längre period. Redan en meter bort har man ju halverat ljudtrycket.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mer effekt till en av två parallelkopplade högtalare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har inte läst igenom svar du fått men om man har ett diskantelement som låter för högt är det ganska enkelt att dämpa det med en L-pad. Det är helt enkelt två motstånd i form av en spänningsdelare där motstånden ser till förstärkare och delningsfilter känner av samma impedans som annars ENBART högtalarelementet visar upp.
Du kanske behöver dämpa 3 eller 6dB.
Det finns kalkulatorer att använda:
http://www.sengpielaudio.com/calculator-Lpad.htm
http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/LPad/
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mer effekt till en av två parallelkopplade högtalare?

Inlägg av MiaM »

Den absolut bästa lösningen är att skaffa ett aktivt delningsfilter och ytterligare ett slutsteg, och driva basarna och diskanten separat. Slutsteget som driver diskanten kan vara mycket klenare än det som driver basarna, lite olika beroende på delningsfrekvens men 10% av basarnas effekt är säkert tillräckligt.

Förutom att du löser det direkta problemet så vinner du också lite bättre ljudkvalitet (filter på högtalarnivå ger alltid lite förluster, t.ex. sämre dämpfaktor), lite mer effekt (basslutsteget behöver ju inte längre spela diskanten) och du får dessutom fördelen att det inte "går" att spela sönder högtalarna. Om respektive slutstegs maxeffekt vid full klippning är lägre än högtalarnas specade effekttålighet så "kan" man inte spela sönder högtalarna oavsett vad man gör. Observera dock att det är normalt bara på lite bättre proffs/PA-högtalare som diskanter verkligen är specade med vad de tål. På "amatör"/hifi-högtalare är diskanternas effekt ofta angiven i "motsvarande effekt i basen"

Mina egna erfarenheter säger att om man driver bashorn med flera hundra watt per kanal så räcker det med drygt hundra watt per kanal för att driva mellanregisterhorn (delning kanske 100Hz) och under 50 watt per kanal för att driva diskanthorn (delning kanske 7-10kHz). Slutsteget från en hemmaförstärkare med STK-moduler, fast "trimmat" med rejäla fläktar, räcker att driva diskanterna i en PA-anläggning med flera bashorn per kanal som drivs av riktigt feta slutsteg.

Sidospår: Givetvis är det rätt olika för olika sorters musik, men dansgolvsmusiken som var poppis för 20-25 år sen hade mest bara korta toppar i basen medan mellanregistret hade klart mindre variationer i ljudnivå. Det gjorde att värmeutvecklingen från mellanregisterslutsteget kunde vara högre än basslutsteget (vid trevägsdelning) trots klart högre (både maximal och faktiskt använd) uteffekt på basen än mellanregistret.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mer effekt till en av två parallelkopplade högtalare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Å andra sidan får man ju betänka att man köper/bygger horn för att få hög verkningsgrad. Många vanliga "hemmahögtalare" har ibland verkningsgrader långt under 90dB; 80-85dB är ju sällan ovanligt, medan ett horn kan komma långt över 90dB.
Om jag behöver 200W till att driva högtalare på 85dB, behöver jag blott 12-13W för högtalare med 97dB verkningsgrad.
Skriv svar