Elektrisk Longboard - Laglydiga varianten
Postat: 18 juni 2014, 02:22:49
Denna tråd blir lite av långkörare där jag ska berätta om hur det gick till våren 2014 då jag och 5 Chalmerister till försökte bygga en elektrisk longboard. Jag har personligen tänkt fortsätta med projektet under sommaren så vi får ser var det bär hän men först lite bakgrund, med reservation för att vilken månad saker och ting skedde inte är 100 % korrekt:
För ett drygt år sen kom det upp en tråd om eldrivna longboards/kickscootrar här på EF där det bl.a. länkades till Boosted Bords TED talk. Med i princip noll erfarenhet av att åka longboard/skateborg och alldeles för många oavslutade projekt fick jag för mig att börja på ytterliggare ett. En elektrisk longboard. Lyckligtvis fastnade alltsammans på idéstadiet under sommarlovet och när plugget drog igång igen på hösten hade jag inte tid.
En bit i terminen började det komma på tal med kandidatarbete, något som alla studenter ska göra på halvtid under vårterminen i trean på Chalmers. Skolan är skyldig att tillhandahålla projekt men det fanns även möjlighet att föreslå egna. Jag fick för mig att nu var det dags att lära sig åka longboard och dessutom med eldrift så jag skickade in ett eget förslag. Lite före jul visade det sig vara så många som sökte projektet att det blev två grupper med 6 personer (maxantal) i varje som skulle bygga varsin "Longboard som elektriskt transportmedel". Till varje kandidatprojekt får man en budget på 5000 kr och ett antal timmar handledning av en handledare. Dessutom hade jag satt upp ett mål att göra brädan laglig.
I januari togs matematiska modeller fram, ett lämpligt objekt till longboard köptes in och samtal med transportstyrelen fördes. Transportstyrelsen kunde mest ge goddag yxskaft svar men kom tillslut fram till att det var omöjligt att klassifiera en eldriven longboard som cykel på det sätt vi ville. Problemet var enligt transportstyrelsen att vi saknade ett styre vilket visserligen inte krävs enligt kraven på fordonet cykel men i trafikförordningen som reglerar hur man ska framföra sitt fordon finns raden "En cyklist måste alltid hålla minst en hand på styret", vilket enligt transportstyrelsen inte var möjligt om man saknar styre. Senare under projektet visade det sig att dock att transportstyrelsen varken kan säga bu eller bä om vi får framföra en cykel utan styre eller ej, men mer om det senare. För tillfället struntade vi bara i styre och tänkte göra brädan laglig i övriga aspekter.
I februari beställdes det motorer och batteri från hobbyking, CAD-ritningar på motorfäste och övrig montering togs fram samt det började grävas efter lämpliga motordrivare. Vi räknade på det och kom fram till att ha regenerativ broms som den enda bromsen inte var helt orimligt trots lagens krav på bromsning på minst 3 m/s². Dock skulle det bli mer eller mindre på håret att trycka in den stora bromseffekten i batteriet.
Kuggrem blev det givna valet för utväxling främst pga att de är väldigt tysta och har en relativt hög verkningsgrad.
Motorerna blev 2 st Turnigy SK3 6354-215kv outrunners och till det ett 10s Turnigy nanotech batteri på 5000 mAh.
För att kunna uppnå tillräckligt startmoment för att kunna komma iväg utan att behöva sparka ifrån så verkade det enda vettiga alternativet att montera sensorer dock så visade det sig att en gammal student har utvecklat (händelvis känner jag honom) en BLDC-drivare som även utan sensorer kan leverera fantantiskt bra startmoment. Drivarna kan man hitta på vedder.se.
Det får vara allt för idag så kommer det mera de närmaste dagarna (förhoppningsvis med lite bilder) och för den som inte kan vänta kan kolla in hemsidan där motordrivarna finns, under en av posterna finns det en bild på motormonteringen på brädan.
För ett drygt år sen kom det upp en tråd om eldrivna longboards/kickscootrar här på EF där det bl.a. länkades till Boosted Bords TED talk. Med i princip noll erfarenhet av att åka longboard/skateborg och alldeles för många oavslutade projekt fick jag för mig att börja på ytterliggare ett. En elektrisk longboard. Lyckligtvis fastnade alltsammans på idéstadiet under sommarlovet och när plugget drog igång igen på hösten hade jag inte tid.
En bit i terminen började det komma på tal med kandidatarbete, något som alla studenter ska göra på halvtid under vårterminen i trean på Chalmers. Skolan är skyldig att tillhandahålla projekt men det fanns även möjlighet att föreslå egna. Jag fick för mig att nu var det dags att lära sig åka longboard och dessutom med eldrift så jag skickade in ett eget förslag. Lite före jul visade det sig vara så många som sökte projektet att det blev två grupper med 6 personer (maxantal) i varje som skulle bygga varsin "Longboard som elektriskt transportmedel". Till varje kandidatprojekt får man en budget på 5000 kr och ett antal timmar handledning av en handledare. Dessutom hade jag satt upp ett mål att göra brädan laglig.
I januari togs matematiska modeller fram, ett lämpligt objekt till longboard köptes in och samtal med transportstyrelen fördes. Transportstyrelsen kunde mest ge goddag yxskaft svar men kom tillslut fram till att det var omöjligt att klassifiera en eldriven longboard som cykel på det sätt vi ville. Problemet var enligt transportstyrelsen att vi saknade ett styre vilket visserligen inte krävs enligt kraven på fordonet cykel men i trafikförordningen som reglerar hur man ska framföra sitt fordon finns raden "En cyklist måste alltid hålla minst en hand på styret", vilket enligt transportstyrelsen inte var möjligt om man saknar styre. Senare under projektet visade det sig att dock att transportstyrelsen varken kan säga bu eller bä om vi får framföra en cykel utan styre eller ej, men mer om det senare. För tillfället struntade vi bara i styre och tänkte göra brädan laglig i övriga aspekter.
I februari beställdes det motorer och batteri från hobbyking, CAD-ritningar på motorfäste och övrig montering togs fram samt det började grävas efter lämpliga motordrivare. Vi räknade på det och kom fram till att ha regenerativ broms som den enda bromsen inte var helt orimligt trots lagens krav på bromsning på minst 3 m/s². Dock skulle det bli mer eller mindre på håret att trycka in den stora bromseffekten i batteriet.
Kuggrem blev det givna valet för utväxling främst pga att de är väldigt tysta och har en relativt hög verkningsgrad.
Motorerna blev 2 st Turnigy SK3 6354-215kv outrunners och till det ett 10s Turnigy nanotech batteri på 5000 mAh.
För att kunna uppnå tillräckligt startmoment för att kunna komma iväg utan att behöva sparka ifrån så verkade det enda vettiga alternativet att montera sensorer dock så visade det sig att en gammal student har utvecklat (händelvis känner jag honom) en BLDC-drivare som även utan sensorer kan leverera fantantiskt bra startmoment. Drivarna kan man hitta på vedder.se.
Det får vara allt för idag så kommer det mera de närmaste dagarna (förhoppningsvis med lite bilder) och för den som inte kan vänta kan kolla in hemsidan där motordrivarna finns, under en av posterna finns det en bild på motormonteringen på brädan.