Sida 1 av 2
Information från luften
Postat: 12 oktober 2005, 13:29:15
av Logan
Jag undrar vad för information som man kan hitta fritt i luften?
TV, Radio, GPS, Tid för radioklockor. Men vad mer?
Postat: 12 oktober 2005, 13:35:02
av danei
komradio, vädersateliter.
Postat: 12 oktober 2005, 13:53:33
av strombom
Personsökare
Postat: 12 oktober 2005, 14:02:10
av Fagge
Blåtand, WLan, trådlös A/V överföring, billarm...
Postat: 12 oktober 2005, 15:54:13
av jack
Appropå billarm: Hur svårt att det egetligen att "sniffa" upp koderna på en tex parkeringsplats för att sedan sända ut dom och därigenom öppna samma bil?
Har hört talas om roterande koder osv. Hur funkar detta?
Postat: 12 oktober 2005, 16:05:56
av Macce
Renaulten vi har sänder på 433.XXX MHz (kommer inte ihåg frekvensen exakt).
Modulationen har jag ingen aning om vad det är, med både AM, FM, CW och SSB skrålar det bara.
Skulle kunna prova spela in det och sända ut det igen, frågan är bara vilken modulation jag skall välja. Grejjen jag spelar in på bör ju också ha rätt bra kvalité på ljudet.
En sak som dock är möjligt är ju att sända med hög effekt en signal på frekvensen, då borde fjärrkontrollens signal överröstas.
Blir att testa det när jag fått ur tummen och byggt en antenn för 70cm och syrran skall iväg nånstans

Postat: 12 oktober 2005, 16:17:24
av Johan.o
För att larmet ska bli godkännt ska det vara rullande koder.
Det värsta med dom där kodnycklarna är ju att dom är inne på
radioamatörernas band.
Det har varit repotage på TV där en hel parkeringsplats har varit utstörd
på grund av antagligen någon road sändaramatör.
Postat: 12 oktober 2005, 16:25:16
av PaNiC
Bilnycklar ligger ofta/st/ på 433.92MHz.
Ja, jag är sändaramatör

.
Postat: 12 oktober 2005, 16:27:08
av jack
Johan.o: Men hur funkar det med rullande koder?
Postat: 12 oktober 2005, 16:37:53
av Johan.o
Jag vet inte exakt hur dom fungerar, men principen är
att för varje gång man larmar av/på bilen så så används en ny kod.
Så att att samma kod aldrig används flera gånger efter varandra.
Postat: 12 oktober 2005, 16:39:33
av jack
Och sen är det nån alogritm i bilen som kollar rätt kod? Eller?
Postat: 12 oktober 2005, 16:44:27
av ADMJ
Kan de inte använda sig av frekvenshoppning, eller varför gör de inte det?
Postat: 12 oktober 2005, 16:48:14
av Fagge
Likt en bankdosa som man har för å logga i på internetbanken!. Altså att nycklen får från bilen en slumpartad kod som ska beräknas via en unik algoritm som nämdes tidigare & så ska svaret skickas tillbaka!.
Postat: 12 oktober 2005, 16:49:06
av jack
Vilket betyder att det bör vara ett helvete att lyckas öppna upp en okänd bil på detta sätt?
Postat: 12 oktober 2005, 16:56:02
av Johan.o
Jepp. Det är nog enklare att slå in rutan iaf.
Frekvenshopp ger den fördelen att det blir svårare att störa ut signalen,
eller att pejla den. Något som inte är prioterat i sammanhanget.
Det skulle desutom fördyra fjärrkontollerna. Oftast så funkar det ändå.
Man har ju alltid en vanlig nyckel om fjärrkontrollen skulle sluta fungera.