Switch för Parallell - Seriekoppling för Fritidsbatterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Buzzyll

Switch för Parallell - Seriekoppling för Fritidsbatterier

Inlägg av Buzzyll »

Hej!
Min första tråd här så hoppas jag la den i rätt del av forumet :)

Håller på att bygga en rejäl sk. Boombox. Kommer att drivas på två st Fritidsbatterier på ca 75ah 12V.
Tar inte hela setupen här nu, men kan såklart skriva mer om bygget om så önskas.

Hur som helst till frågan:

Jag har 2st förstärkare (jag kör på aktivt delningsfilter). Det är en "TK2050 4x 100W 4ohm" och en " tda7498 2x 100W"
Dessa förstärkare klarar av att drivas på allt från 12V-36V. För att få ut full kraft vilket ska vara 100W @4ohm på alla kanalerna... ska de drivas med minst 24V.

( I mitten om ni scrollar ner finner ni hur mycket "Saturnus" räknar med att förstärkarna kommer dra.
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... e-282.html )

Vill alltså kunna göra en 3-pols switch där jag kan välja mellan att köra i 12V (bra batteritid) eller 24V (mycket kraft), och sedan mittenläget då är strömbrytare.

Har hittat följande lösning: http://www.instructables.com/id/SIMPLE- ... /?ALLSTEPS
Och hittade en passande switch hos electrokit: http://www.electrokit.com/vippomkopplar ... ffon.45170

Det som jag har svårt att hitta är en switch som klarar av tillräckligt mycket Ampere. Vet inte exakt hur mycket ström förstärkarna kommer att dra men är ju mer än 5A som switchen hos electrokit klarar.

Vad händer egentligen om jag går över den här gränsen? Och någon som vet någonstans där jag kan hitta en DPDT switch som har allt jag önskar ?

Mvh
Johannes
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Switch för Parallell - Serie Koppling för Fritidsbatteri

Inlägg av anders_bzn »

Du kan ju komplettera med två relän, så klarar du dig med en mycket liten brytare.
Buzzyll

Inlägg av Buzzyll »

Okej hur ska jag koppla allt då?
Kan du möjligtvis göra ett kopplingsschena?
bearing

Inlägg av bearing »

Som jag förstått innebär 100W class-D att toppeffekten är 100W. Dock är musik väldigt dynamisk, vilket innebär att medel- samt RMS-effekten är (betydligt?) lägre. Strömbrytaren är specad 5A, vilket betyder >50W på 12V och >100W på 24V. Jag tror att brytaren räcker, trots att du har 600W toppeffekt. Det som händer om du överskrider 5A RMS är att kontaktytorna i brytaren blir varma. Blir brytaren för varm kan plast i brytaren eller anslutna sladdar smälta. Blir brytaren riktigt heta kan den svetsas ihop, så att vipparmen inte går att röra.

Brytaren är ju billig att köpa för att testa. Och det borde vara enkelt att kolla om den klarar sig genom att spela högt i några minuter och sedan känna om den blivit kall, varm eller het.
Buzzyll

Inlägg av Buzzyll »

Vad jag har förstått så är det faktiskt 100W RMS som förstärkarna kan ge...

Hur som helst så hittade jag följande strömbrytare på biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-43060/

Dock så har dessa endast 3st pins och inte 6st. Min tanke var då om man köper två av dessa, sätter dem brevid varandra och sedan gör så att switchen hela tiden måste röra sig samtidigt (alltså tex limmar ihop spakarna eller liknande). Får man samma typ av DPDT switch då eller tänker jag fel här?

Eller hittade även det här kopplingsschemat http://s225.photobucket.com/user/syncop ... h.gif.html
Där man använder sig av 2st separata strömbrytare.
bearing

Re: Switch för Parallell - Seriekoppling för Fritidsbatterie

Inlägg av bearing »

Ja, förstärkaren klarar 100W peak RMS.

Om förstärkaren ska förbruka den effekten från batteriet förutsätter det att ljudsignalerna som går in i förstärkaren rör sig från peak-peak under hela låten. Möjligtvis har modern pop och radiomusik över 50% medel jämfört med peak, eftersom att den är så extremt komprimerad. "Riktigt musik" är långt ifrån så komprimerad, och borde förbruka betydligt mindre i medel.

Innan du köper brytaren kan du ju mäta förbrukningen på 10A-läget med multimetern på max volym, med några olika låtar. Jag har själv aldrig gjort detta, så du får gärna göra detta och berätta vad du mätte fram!=)

EDIT: förresten. Om du har en class-D borde du väl få samma batteritid oavsett om batterierna är i serie eller parallell, förutsatt att du spelar med samma ljudstyrka?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Switch för Parallell - Seriekoppling för Fritidsbatterie

Inlägg av MiaM »

OBS, se till att ha separat säkring på varje batteri!
Skriv svar