Den här maskinen bygger på en som jag började bygga på 2003 för att kyla datorn med. Det var kul att överklocka på den tiden, men inte mycket längre. Minns en P3-500 som jag hade uppe i 750MHz. Nåväl, det blev aldrig klart, men detta äventyr gjorde iallafall att jag fick upp ögonen för kylteknik och gav mig det yrke jag har idag. Maskinen kom sedermera att byggas om till ölkyl och har närvarat på Arvikafestivalen där den spred mycken glädje. Den funkade väl inte riktigt 100 dock, för stor kompressor i förhållande till förångare bland annat, men även för stor för kondensorn. Till helgen ska det bli öldrickande på icke optimalt utrustad plats igen, så jag tänkte att nu ska jag fixa till den. Lyckligtvis samlar man på sig en del skrot

Kompressorn byttes till en mindre, expansionsventilen byttes till en elektronisk (overkill, javisst!) från en luftvärmepump och styrningen är Carels (den som sitter längt till vänster). Plockade den ur en vätskekylare som vi skrotade hos en kund. Men förångaren var fortfarande för liten, men jag hade ingen mer lämplig kompressor. Hur göra?
Jag drog mig till minnes en laserskärare som jag fixade kylan till för många år sedan. Den reglerade temperaturen med en hetgasbypass byggd med en pulsbreddsmodulerad magnetventil. På samma vis kan man ju reglera förångartrycket. Sagt och gjort, letade upp en magnetventil och lite kapillärrör samt styrningen som visar 12,2 på bilden och satte ihop. Tråkigt nog kan den inte ta 0-5V insignal utan enbart termistor, så den sitter direkt efter expansionsventilen. Tryckfallet över förångaren gör att ca 11 grader motsvarar 0 graders förångning. Men det räckte inte med kapillärröret jag satte dit från början, så jag gjorde en tvåstegsreglering istället. Mest bara för att det går och är rätt kul.
Måste fixa styrning till kondensorfläktarna imorgon, men annars lirar den fint!