Saker man gör för att få kall öl..

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PaNiC

Saker man gör för att få kall öl..

Inlägg av PaNiC »

Av hopplockade delar. Har man inte rätt grejor, ja då får man försöka åstadkomma samma sak med fel och köra lite experiment på kuppen :).

Bild

Den här maskinen bygger på en som jag började bygga på 2003 för att kyla datorn med. Det var kul att överklocka på den tiden, men inte mycket längre. Minns en P3-500 som jag hade uppe i 750MHz. Nåväl, det blev aldrig klart, men detta äventyr gjorde iallafall att jag fick upp ögonen för kylteknik och gav mig det yrke jag har idag. Maskinen kom sedermera att byggas om till ölkyl och har närvarat på Arvikafestivalen där den spred mycken glädje. Den funkade väl inte riktigt 100 dock, för stor kompressor i förhållande till förångare bland annat, men även för stor för kondensorn. Till helgen ska det bli öldrickande på icke optimalt utrustad plats igen, så jag tänkte att nu ska jag fixa till den. Lyckligtvis samlar man på sig en del skrot :).
Kompressorn byttes till en mindre, expansionsventilen byttes till en elektronisk (overkill, javisst!) från en luftvärmepump och styrningen är Carels (den som sitter längt till vänster). Plockade den ur en vätskekylare som vi skrotade hos en kund. Men förångaren var fortfarande för liten, men jag hade ingen mer lämplig kompressor. Hur göra?
Jag drog mig till minnes en laserskärare som jag fixade kylan till för många år sedan. Den reglerade temperaturen med en hetgasbypass byggd med en pulsbreddsmodulerad magnetventil. På samma vis kan man ju reglera förångartrycket. Sagt och gjort, letade upp en magnetventil och lite kapillärrör samt styrningen som visar 12,2 på bilden och satte ihop. Tråkigt nog kan den inte ta 0-5V insignal utan enbart termistor, så den sitter direkt efter expansionsventilen. Tryckfallet över förångaren gör att ca 11 grader motsvarar 0 graders förångning. Men det räckte inte med kapillärröret jag satte dit från början, så jag gjorde en tvåstegsreglering istället. Mest bara för att det går och är rätt kul.
Måste fixa styrning till kondensorfläktarna imorgon, men annars lirar den fint!
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Saker man gör för att få kall öl..

Inlägg av arvidb »

Hur mycket öl kyler den, och hur snabbt? Kul sak iaf! :D
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Den betjänar en balja vatten, så vad man kan få plats med i den ungefär :).
Har inte mätt upp någon effekt, blev precis färdig.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Påminner mig om när MythBusters testade hur man kyler öl snabbast:)

Tratt tillverkad av kolsyreis vill jag minnas var en av varianterna (men första försöket blev inget bra eftersom ölen frös till is i tratten).
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Trevlig liten maskin! :D
Vilken soppa kör du på?

En liten tanke på snabb ölkylning som jag har...

Tänk att du sitter på där på campingen, grillen är tänd, allt klart. Men husvagnens kylskåp har inte gjort sitt jobb - ölen är fortfarande varm!! :doh:
Då hämtar du en kylväska, samt vagnens P11 med gasol.
Ölen ner i kylväskan, P11:an hålls upp-och-ner och så är det bara krana på och skicka en -42 grader kall dusch rätt ner bland burkarna i väskan!
Förslagsvis en bra bit från den tända grillen, annars riskerar det att sluta med extra varm öl istället. ;)

Kanske inte den mest säkra metoden att praktisera även med skyddsglasögon och handskar, men borde fungera klockrent för att kyla ner burkarna på nolltid.
Som en mer mobil lösning borde man kunna använda vanlig tändargas eller småburkar med campinggasol. Mest butan i dessa förvisso, men kallt kommer det bli.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Nerre: Den snabbaste metoden vill jag minnas var isvatten med salt. Såg också det avsnittet :).

Volvo245GLT: Den kör på 134. Enkelt, lågt tryck, låg hetgas, få frågetecken.
Problemet med din idé är att det skulle gå åt en jävla massa gas för det. Ångbildningsvärmen är mycket lägre än man kan tro, samtidigt som värmekapaciteten för vatten i sammanhanget är väldigt hög. Dessutom får du en hel del flashgas om du gör på det viset, till ingen nytta. Ledsen att säga det, men det blir inte bra :).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja när jag kollade runt lite på att tillverka egen "kylklamp" (den skulle ha en speciell form) så konstaterade jag rätt snabbt att det i princip inte fanns någon anledning att använda annat än vatten för att lagra värme (eller kyla, det är ju samma sak fast tvärtom). Andra ämnen kan bli intressanta om det inte räcker med en smältpunkt runt 0 grader, men då får man också i de flesta fall sämre kapacitet.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Inlägg av xrayspex »

Som en nödlösning kan man linda in ölen i vått tidningspapper och ställa dem i solen.
Fungerar faktiskt ok :)
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

några ölburkar i botten på en kylväska och stoppa ner tratten på kolsyresläckaren
sedan är det bara hålla knappen inne tills det är fullt med snö.
Fort går det :-)

Det är bara invänta nästa besiktning och plocka upp dom utdömda släckarna, en 5kg räcker ganska många "tryck" :-)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Nerre skrev:Ja när jag kollade runt lite på att tillverka egen "kylklamp" (den skulle ha en speciell form) så konstaterade jag rätt snabbt att det i princip inte fanns någon anledning att använda annat än vatten för att lagra värme (eller kyla, det är ju samma sak fast tvärtom). Andra ämnen kan bli intressanta om det inte räcker med en smältpunkt runt 0 grader, men då får man också i de flesta fall sämre kapacitet.
Vatten med olika salter eller annan lösbar ämne kan sänka temperaturen mer eller mindre mycket utan att tappa allt för mycket smältvärme.

med tex. några % målarsoda löst i vattnet innan frysning så kan man få isblocket att smälta vid några enstaka minusgrader istället för precis på nollan vilket ger lite kallare temperatur i kylboxen.

skall man hålla frysvaror så löser man så mycket koksalt det går i vatten innan frysning och därefter fryser med minst -22 grader C och man får en vitaktig 'is' som håller sig kring -20 grader C tills den sista 'vita' isen smält. man tappar förvisso kanske 30% av vattnets smältvärmen det är ändå mycket mera är i stort sett alla andra alternativ för att absorbera värme när man smälter från fast fas till flytande fas.

(skall man ha riktigt kallt och har tillgång till kryofrys så blandar man kalciumklorid och vatten (vägsalt/saltet i torrbollen) men då måste man nedåt -50 grader C innan det fryser) - fattigmansversionen att skaffa djup kyla är att krossa ihop vägsalt med lika mycket is, men då smälter liksom 3/4-delar innan man nått temperaturen och det är inte så mycket kvar som kan absorbera värme) - skall man ha snabbt -40 grader C så får man överväga tex. propan som kokar i atmosfärstryck vid -42 grader C)

skall man ännu snäppet kallare så är det kolsyreis...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

xrayspex skrev:Som en nödlösning kan man linda in ölen i vått tidningspapper och ställa dem i solen.
Fungerar faktiskt ok :)
Nej du ska inte ställa den i solen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

direkt påstrålning i solen är dumt, men i skuggan och lite 'lagom' med luftväxling kan göra mycket...

att ha vatten i sakta genomblödande lerkrukor eller skinnpåsar var ju klassiskt sätt att kyla vatten i varma länder i historien (dock hamnar man i läget att dess porer sakta fylldes med salter mm. och effekten avtar då vattnet var allt annat än rent och saltfritt)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Och detta med "kylande avdunstning" fungerar väl klart bäst om man har riktigt låg relativ luftfuktighet också? Jag har fått för mig det iaf. D.v.s. inget som fungerar i djungelklimat, och inte särskilt effektivt här i Sverige heller?
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Inlägg av xrayspex »

Som jag minns det fungerade det utmärkt i Roskilde när det begav sig men minnet kanske är lite dimmigt...
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

arvidb skrev:Och detta med "kylande avdunstning" fungerar väl klart bäst om man har riktigt låg relativ luftfuktighet också? Jag har fått för mig det iaf. D.v.s. inget som fungerar i djungelklimat, och inte särskilt effektivt här i Sverige heller?
Korrekt. Man kommer aldrig lägre än daggpunkten med den metoden. Hög relativ luftfuktighet innebär hög daggpunkt.
Skriv svar