Interface Playstation->Neo geo
Postat: 8 oktober 2005, 12:33:39
Tänkte försöka ge mig in på AVR programmering med ett specifikt syfte, nämligen att bygga en converter som tar emot signaler från en playstation kontroll och sedan som output ska kunna styra en Neo Geo MVS.
Neo Geons kontroller är mycket enkla. Det är helt enkelt GND samt en pin för varje "knapp". Dvs kortslutar man en viss pin för uppåt, en annan pin för A osv.
Playstation däremot kommunicerar seriellt. Mer info här:
http://pinouts.ru/data/playstation_9_pinout.shtml
Jag tänkte alltså försöka programmera en ATMega till att sköta den här signalomvandligen eller vad man ska säga.
Någon som har gjort något liknande, t.ex. använt en playstationkontroll för att driva nåt av era projekt? Borde ju inte vara så svårt om man kan assembler, vilket jag inte kan än och alltså får lära mig men iom att jag tidigare programmerat Java, C/C++, Basic och en del Haskell så är det ju soft med något nytt att lära sig kanske...
Aja, förslag på lösningar?
Neo Geons kontroller är mycket enkla. Det är helt enkelt GND samt en pin för varje "knapp". Dvs kortslutar man en viss pin för uppåt, en annan pin för A osv.
Playstation däremot kommunicerar seriellt. Mer info här:
http://pinouts.ru/data/playstation_9_pinout.shtml
Jag tänkte alltså försöka programmera en ATMega till att sköta den här signalomvandligen eller vad man ska säga.
Någon som har gjort något liknande, t.ex. använt en playstationkontroll för att driva nåt av era projekt? Borde ju inte vara så svårt om man kan assembler, vilket jag inte kan än och alltså får lära mig men iom att jag tidigare programmerat Java, C/C++, Basic och en del Haskell så är det ju soft med något nytt att lära sig kanske...
Aja, förslag på lösningar?