Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Om man löser ut spänningar med bearbetning, hur bygger man in de då? Är det bara vid framställningen av råämnet som man bygger in spänningar? Om man avspänningsglödgar materialet borde väl allt då vara frid och fröjd? Känner att jag verkligen behöver mer kunskap om spänningar i material, om du inte orkar förklara, har du någon bra länk man kan läsa sig till lite?

Vid härdning/anlöpning plockar man väl bort spänningar? Eftersom axeln härdades innan slipning bör det väl inte vara några problem? Jag måste dock se till att kolla axeln, men det gör jag inte denna helgen.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Krille Krokodil »

Allt stål har drag- och tryck-spänningar i sig, när man tar bort en stor bit så förändras kraftbalansen
och stycket ändrar form så att spänningarna kommer i jämnvikt igen.

Bearbetning skapar också spänningar i ytan, fräser man en slank bit med grova vändskär med radie
på eggen så böjer sig som en banan av tryckspänningarna som skapas, en vass egg river loss materialet
med mindre påverkan på det som är kvar och ger mindre spänningar.

Tex kulpening är en bearbetningsmetod som finns endast för att ändra spänningsförhållandet i ytan, genom ett
bombardemang av små stålkulor bygger man in tryckspänningar. Statiskt gör detta igen skillnad
för hållfastheten med genom att det minskar tendensen för sprickbildning ytan från dragspänningar så
ökar man utmattningshållfastheten.

Enda sättet att tackla spänningsproblemen är så som du har gjort, att bara ha lite material kvar efter
härdningen som berarbetas bort och använda en finbearbetningsmetod som inte lägger till så mycket
spänningar. Växelvis barbetning av alla ytor får man ju naturligt med runslipning, i planslipning
är det slipa, vänd, slipa, vänd, slipa, vänd i evighet om man ska ner mot 1 um. Även spännkrafter som
kröker arbetsstycket slipper man med något uppsatt mellan dubbar, att komma undan dem på ett
magnetbord är en hel liten konst i sig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av säter »

Mr3D skrev:Om man löser ut spänningar med bearbetning, hur bygger man in de då? Är det bara vid framställningen av råämnet som man bygger in spänningar? Om man avspänningsglödgar materialet borde väl allt då vara frid och fröjd? Känner att jag verkligen behöver mer kunskap om spänningar i material, om du inte orkar förklara, har du någon bra länk man kan läsa sig till lite?

Vid härdning/anlöpning plockar man väl bort spänningar? Eftersom axeln härdades innan slipning bör det väl inte vara några problem? Jag måste dock se till att kolla axeln, men det gör jag inte denna helgen.
Spänningar byggs in vid härdning.

"Eftersom axeln härdades innan slipning bör det väl inte vara några problem?"
Nja, du har ju gjort en hel del bearbetning efter att du slipade lagerlägena.
Om inte de inbyggda spänningarna är helt symmetriska, kan axeln kröka sig av detta.
Urkörningen för grippern kan man tänka sig är en bov.
Likaså kilspåren för medbringning.

Detta är bara spekulationer.
Först måste axeln kontrolleras så att den verkligen har krökt sig.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Tack för svaren! Liiiite krångligare än väntat med spänningar och så dock, hehe.

Har funderat lite på det i veckan och jag funderar på att skita i att kolla axeln(konan kollar jag ju dock med testbaren), vi har redan kommit fram till att 2 hundradelar inte är så farligt kast och OM axeln hade varit krökt med 2 hundradelar så kommer jag inte orka fixa det med tanke på mängden jobb som ligger bakom, inte bara att slipa om sätet till rullagret, utan även distansbrickorna till lagret och verktygskonan. Det enda är väl isåfall om jag har ett hemskt kast på konan 200mm ut.

Sen att allt även är monterat och klart, enda jag behöver göra är att lossa spindeln från huset, kasta i lite fett i VK-lagringen och rullagret sen montera ihop det igen. Det enda som saknas på den roterande fronten är ju trotts allt labyrinttätningen till rullagret och det har jag inga problem med att passa som spindeln ser ut nu(bara att lossa KMT8 muttern).

Grippern är ju sen en separat historia som lätt skruvas på plats efteråt.



Kan även tillägga att labyrinten skickades iväg imorses på härdning, jag vet att ibland går härdningen riktigt snabbt, har jag tur får jag den imorrn, men det får vi se. Om inte så hinner jag inte börja slipa den förrän nästnästa helg eller nått sånt.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Krille Krokodil »

Felet på lagret går alldeles utmärkt matematiskt ihop med felet du mäter uppe vid rullagret och
då behöver man inte leta mer, "8 rätt på måltipset" ungefär att det skulle vara något annat.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Jo precis, det med. :D

Jag har inte riktigt trott att axeln har vikit sig så mycket men eftersom det togs upp så kunde man lika gärna mäta den, men sen kom jag fram till att jag inte orkar det. Hade ju tänkt att jag skulle riva ner spindeln till grunden igen för att göra nått som man kanske missat, men det behövs ju inte. Allt är ju klart; bara fett som saknas. :roll:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Krille Krokodil »

Sådan enkel mätning och geometrisk analys på papper med högst lite Sin, Cos och Tan på räknaren har jag aldrig
behövt backa från, det har bara bekräftats mer vid ytterligare mätningar gjorda av andra, av folk som spekulerar fritt
hit och dit utan att mäta, räkna och skissa har jag sett många försena projekt i många månader utan att komma
någonstans.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av säter »

Krille Krokodil skrev:Felet på lagret
Var det fel på ett lager?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Krille Krokodil »

Uppmätt avvikelse från nominellt inom tolerans mer exakt uttryckt, "Fel" mindre exakt uttryckt.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Nu tycker jag det varit lite väl tyst här ett tag, så jag drämmer in en liten youtube-länk för att få fart på inspirationen! :twisted:
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Inspirationen är inget fel på! Till helgen ska jag slipa den bakre labyrinttätningen och då bör de roterande delarna vara klara. :D

Förövrigt, satan i gatan vilken fin spindel! Cylindern har jag funderat lite på om jag ska köpa eller tillverka själv, efter att ha sett den filmen lutar det ju åt att bygga en själv! :D
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Eller hur, den cylindern såg ju inte allt för komplicerad ut!
Kolla även in hans övriga filmer, det är ingen dålig pjäs den ska sitta på!! :shock:
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Jag vill be om ursäkt för sena uppdateringar. Vilket som, den övre labyrinttätningen är färdigslipad, så jag monterade ner spindeln, fettade in lagrena och monterade ihop den. Jag köpte hem en liten "sjukhus spruta" så jag lätt kunde komma imellan kulorna för att få in fettet, jag fettade tills jag ansåg det var bra, ca 3ml i VK-lagrena och ca 2ml i rullagret. Jag klockade in VK-lagringen på nytt och efter jag monterat den i huset klockade jag där bak vid rullagerläget, denna gång var det under hundradelen, jag förstår mig inte alls på varför det blev så bra denna gång, men det är ju bra att det blev bra. :P Sen monterade jag rullagret som vanligt, labyrinttätningen och drog åt KMT8 muttern. Tyvärr så har jag inga bilder på den processen... :(

Jag har även grejat lite med remdriften till spindeln, jag hade velat ha 2 multi-v remskivor på varann och 2 remmar, med 2 luftcylindrar som styrvilken rem/utväxling man ska använda(ex. 1:1 eller 2:1), men eftersom det är ett projekt i sig så avvaktar jag lite med det. Istället så återanvänder jag den gamla remdriften tillsvidare, men eftersom den gamla spindeln passade remskivan på 40mm, med denna spindeln på 38mm var jag tvungen att göra lite modifikationer. För att få det så kastfritt som möjligt började jag med att kolla kastet på remskivan, den har en liten svarvad yta och sen har den "remkuggarna", jag satte upp den i rundslipen och klockade in den på kuggarna, sen mätte jag kastet på den svarvade ytan, det kastade med 0.1mm, så jag tog ett litet slick med slipskivan på den diametern för att ha nått att lättare kunna klocka emot. Sen tog jag även ett litet slick på innerdiametern för att få finare yta. Nu var det dags att tillverka en hylsa! Jag tog en liten bit lagerbrons i materialstället och svarvade till ytterdiametern med någon hundradels + mått och innerdiametern svarvade jag med slipmån.
image.jpg
image.jpg
Sen stack jag av den med svarvstålet. För montering av den så kletade jag på lite grön gänglåsning/Loctite och pressade dit den i pressen.
image.jpg
Nu var det bara att fila bort materialet som blockerar kilspåret och sen slipa den invändigt.
image.jpg
Nu var det bara att montera den!
image.jpg
image.jpg
Det jag ska göra nu är att modifiera fräsen/spindelhuvudet så den nya spindeln passar! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av papabear »

:tumupp:
I'll be in my bunk.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Jag mätte kastet i verktygskonan med test-baren tidigare idag och kan bara säga att jag är helnöjd! 0.01mm kast 200mm ut från konan och ca 0.005mm väldigt nära konan. Då monterade jag dock test-baren med en skruv genom hela spindeln för några grejjer till grippern är iväg på nitrering, så om jag kommer ha problem med grippern eller inte återstår att se. :P

Har jobbat vidare lite med monteringen av spindeln i fräsen och har fått ihop det rätt bra! Bör inte vara många dagar kvar innan den äntligen ska testköras! :D
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar