Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Det är jävligt sant! Kanske är smart att inte röra lagrena ändå.

Labyrinttätningen ska jag dock slipa till, lär väl alltid göra något. :)
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av GunnarW »

Då gäller det att slipa på rätt sida av ytterringen... och lika mycket på rätt sida av innerringen. Nä, jag skulle inte försöka mig på det.
Menar du att innerringen är helt riktig och kulbanan likaså, och ytterringens kulbana är riktig per definition eftersom den styrs av kulorna och kastet på ytteringen är noll och ytterringens mantelyta är koncentrisk med axeln/innerringens hål, MEN sidorna på ena (eller båda) ytterringen vobblar 2-3my?? Det kan du aldrig rikta upp, om det är så det hänger ihop.
För övrigt är det naturligtvis så att man får något, löpnoggranhet osv, för det högre (mycket högre) priset på precisionslager. Har du kollat vad SKF skriver om toleranser på sina olika (vinkelkontakt-)lager. Man blir lite frågande, de garanterade kasten osv är inte så imponerande för standardlager. Med facit i hand tror jag det varit bättre med ett vinkelkontaktlager i vardera änden på axeln, men jag antar att det var längdutvidgning p.g.a värme som styrde din design, eller...
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Nästan så jag menade, när jag mätte ytterringen la jag den mot en planskiva med 2st fasta punkter som ett V-block kan man säga, därifrån mätte jag kastet, radiellt var det noll, och även om jag mätte lite längre ner på lagerbanan så jag mätte det gentemot ringens plan var det noll. När jag dock mätte parallelliteten på ringen så slog sig klockan 3um på ena ringen och 2um med andra. Kulorna kan jag inte mäta med den precision jag vill/behöver.

Jag har själv mätt upp de med 1um vippindikator så frågan är hur bra det resultatet är, men jag tror på de värden jag fått fram. Kollar du på videon jag länkade i sista posten med en uppdatering/bilder ser du hur jag mätte innerringen.

Jag måste ju inte slipa de i olika uppspänningar, kastar jag upp lagret så som det är byggt tar jag lika mycket på samma sida = ingen ändring i förspänningen.

Enda sättet jag borde kunna "rikta" upp det felet är som sagt genom att slipa lagret.

Lagret i sig håller mer än väl SKF toleranserna!

Designvalet låg dels i att 90% av de spindlarna jag sett(riktiga produktions spindlar) så har de denna layout och dels för att magkänslan sa att denna layout är bättre, jag vet dock att jag funderade lite på det med värmeexpansion.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av GunnarW »

Har någon av oss frågat hur mycket du behöver peta på överänden (utan rullagret monterat förstås) för att de där 20my:na ska ändras. Jag gissar att du hade klockan ansatt där uppe och vred där nere, men du kollade inte om det räckte med 1N för att de 20my:na skulle bli 40 eller 0 om du tryckte radiellt med tummen där uppe, med andra ord är lagringen så stum med bara de nedre lagren?
Men jag tycker fortfarande att det är att överdriva problemet, sett i praktiken.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Det har jag faktiskt inte gjort, nej. :doh:

Får bli att prova det idag eller imorrn, ska köra kilspår i spindelaxeln idag hade jag tänkt, får se om jag hinner. :)

Visst lite har jag väl överdrivit, men jag har inte vetat hur viktigt det är att den är kastfri där uppe, det är ju en av anledningarna till projektet, att jag ska lära mig nått på det. :D

Tack för svaren förresten! Återkommer med resultat snarast. :)
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Jag slipade till ett plan på labyrinttätningen idag, satte upp en magnetdistans på chucken i rundslipen, slipade den plan sen satte jag labyrinttätninigen där på och slipade av det planet jag skulle. Jag tog någon hundradel, så kan hända att jag får slipa av någon hundradel på någon annan komponent för att hänga med på längden(ska ju ha ~0.02mm spel mellan frontlocket och spindelhuset när skruvarna inte är åtdragna). Tog inga bilder under processens gång men nu har jag max 1µm oplanhet på labyrinttätningen.

Gnistade även ett kilspår i spindelaxeln. :D
WP_000349.jpg
WP_000350.jpg
Imorrn får det bli att försöka montera ihop spindeln och se hur illa kastet är. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av NeoTech »

Man blir jue onekligen sugen på att skaffa sig en gnistnings maskin när man ser alla detaljer du gnistat.. Men de tar jue typ 7 svåra år på sig..
Ere för du bearbetar härdade material du använder den metoden?
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Jo, tyvärr tar de ju ruskigt lång tid på sig, speciellt om man vill ha lite finare ytor, kan inte svara på hur lång tid kilspåret tog men det var ju några timmar; gissar på en ~2-3h iaf, då valde jag ytjämnhet Ra 1.6

Att fräsa härdat är ju inga problem, vi fräser endel härdat på jobbet(jag fräser det inte så ofta men vi har speciella fräsar för det). Anledningen till att jag gnistar mycket av grejjerna är att det är lätt att komma åt vid långa uthäng(ex. när jag gnistade upp innuti spindeln) och för att det knappt belastar arbetsstycket alls, jag har haft uppspänningar där biten sitter rätt löst men ändå blir det riktigt bra(ex. när jag körde spåret för drivtapparna). Sen kan man få komplexa former på svåråtkomliga ställen(innuti grippern och frigången för grippern innuti spindeln, precis över verktygskonan).

Om du inte vet med dig att du MÅSTE gnista grejjer, dels för komplexiteten och dels för ytjämnheten(väldigt många plastdetaljer kör ju gnistad yta), så skulle jag säga att det än en onödig lyx.
Och har du en gnist måste du även ha en maskinpark som kan ta fram de elektroder du behöver. Visst går ju handfila men det är ju inte optimalt(har fått göra det på några jobb jag har kört när det inte fanns 3D underlag). :D
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Monterade spindeln idag. Jag fick inte bort de 2 hundradelar uppe vid rullagret, men ni hade väldigt rätt, jag kunde med handkraft vika rätt den en hundradel, är ju inte bra att det snedbelastar lagret men om den kraften inte är mer än ~10-20N borde det inte vara så farligt. :P

Jag klockade in det radiella kastet på VK-lagrena till ~1µm, men det är planet på lagret som kastar, är nog uppemot 5-6µm.

När jag även hade monterat rullagret så gick spindeln jäkligt fint! Jag tror förspänningen i rullagret blev bra, snurrar riktigt lätt.

Jag har inte tillverkat labyrinttätningen för rullagret än, blir troligen att jag gör det nästa vecka.

Här har ni en film där jag mäter diverse kast och så.
WP_000357.jpg
Kan även tillägga att det troligen blir att jag skickar iväg några av impaxbitarna som sitter i grippern på plasmanitrering för att få lite bättre nötningsegenskaper.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Krille Krokodil »

Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Krille Krokodil »

Med hävstången har du då typ 100N på VK-lagren som är för hur många 1000N? Kunskapen om att veta var "nog" är
och kunna stanna där är viktigare än förmågan att nå "perfekt", för vid tiden man når "perfekt" har kunden för länge
sedan hittat någon annan som kan göra det "inom rimlig tid". :)
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Krille: Jo, precis; borde inte vara så farligt. När man sen belastar fräsen lite kommer den kraften bli myyycket högre än snedställningen som sker i lagrena. Jag nojjade ju som sagt bara för en spindelmontör sa att det är kritiskt, men det är som du sa ingen produktionsspindel. :P

Håller absolut med det om att det räcker med tillräckligt, men när "kunden" är mig själv så lägger jag gärna några extra timmar och får det lite bättre, det är ju ändå en grej jag kan ha lååååååång tid framöver, då är de extra timmarna skitsamma, men det är min syn på saken. :)



Råkade bli en lång eftermiddag på jobbet efter jobbet idag; svarvade fram labyrinttätningen till det bakre lagret, jag har ju självklart lagt till slipmån på några plan och diametrar, labyrinten i sig har jag inte lagt till slipmån på men kommer dock slipa rent de ytorna jag kommer åt. Imorgon blir det att borra hålbilden i den yttre ringen, sen ska detaljerna iväg på härdning! Stavax som ska bli 52HRC. Förhoppningsvis ska jobbet skicka lite grejer på härdning i veckan, så har jag tur har jag tillbaka detaljerna innan nästa helg så jag kan börja slipa på de. :)
WP_000364.jpg
WP_000365.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av säter »

Mr3D skrev:Jag fick inte bort de 2 hundradelar uppe vid rullagret
Är du hundra på att spindelaxeln inte är krokig?
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Den ska/bör inte vara det. När jag slipade den utvändigt körde jag den i en uppspänning på dubb och mätte sätet för VK-lagrena på 2 punkter och sätet för rullagret på 1 punkt med tusendelsindikatorn, den stog helt still. Den mätningen gjorde jag precis innan jag plockade ner detaljen.

Det är isåfall om jag har byggt in spänningar när jag bearbetat den i gnisten efter slipningen, har ju gnistat rätt så mycket ändå. Jobbkollegan säger att gnistning knappt bygger in några spänningar alls, men hur väl stämmer det?

Spindelaxeln bör som sagt vara rak, kanske kroknat med några tusendelar max, tvekar att den vikt sig 2 hundradelar i gnisten dock. Måste vara VK-lagret som är snett.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av säter »

Det är ju inte så att du bygger in spänningar med bearbetningen.
Tvärtom så löser man ut befintliga spänningar.

Du har ju gjort en hel del bearbetningar efter att du slipade lagerlägena.
Detta kan ha löst ur en hel del spänningar.

Det kanske vore idé att kolla axeln på nytt.
Speciellt axialplanet mot VK-lagren, nu när du inte har radiell passning på lagren.
Skriv svar