Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Tanken var att jag och jobbkollegan skulle slipa det bakre lagersätet idag, men remmen till innerspindeln gick sönder på hans maskin igår, blir att skjuta upp det till nästa helg. :P
WP_000329.jpg

Jag passade på att fräsa fram en haknyckel istället. Ena sidan passar KMT 8, den andra passar KMT 10 muttern. De haknycklarna vi har på jobbet var för små till de muttrarna jag har, gick precis på 8 muttern men inte på 10an, men lika bra att köra fram verktyg till de båda muttrarna när jag ändå håller på. :D
WP_000330.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Körde vidare lite med spindeln idag. Borrade och gängade några hål fram på spindelhuset, hade egentligen tänkt göra det i torsdags efter jobbet(de gängade hålen behövs för att kunna spänna upp huset i rundslipen) men eftersom remmen gick sönder sket jag i det.
WP_000333.jpg
Fortfarande lite grejer kvar att fixa men inte mycket alls! Jag är galet sugen på att få på det bakre rullagret. :D

Kan tillägga att jag provade klocka in VK-lagringen innan jag monterade den, 2µm kast på det ena och 5µm kast på andra, kanske går att få ner det lite om jag roterar ringarna lite men är nog tveksamt. Har fortfarande 20µm kast vid det bakre rullagret, det är inte bra alls. Frågan är om det kastet beror på dålig montering från min sida eller om det är lagret som inte är bra(det är ju dock inom tolerans från tillverkaren, inga högprecisionslager), vad tror ni om det? Är det bara att skita i kastet på 20µm och låta rullagret ta smällen eller går det att fixa med justering på nått vis?

Slipade även in ringarna till rätt mått, utan åtdragning av skruvarna till frontlocket så har jag ett spel på 2 hundradelar, när jag drar åt skruvarna får jag inte in 1 hundradels shims, så jag tror det blir rätt bra det här.
WP_000335.jpg
WP_000336.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Terho »

Går det inte och mäta upp lagret på något vis och se om det är något kast så det kan uteslutas?
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Måste gå på något vis. Jag provade att lägga lagret ner och rulla det i sitt egna spår så att säga, men gick inte alls(jag tror det har med att gothic-arcen är liiite större än kulans diameter).

Har även funderat på om det skulle gå att lägga, säg, bara ytterringen på en planskiva och emot ett V-block(eller något annat fast med bra yta) då borde man kunna lägga indikatorn emot och bara snurra ringen lite försiktigt.

Något som slog mig nyss är om det har med lagersätet att göra. Jag har ju en glidpassning på axeln för det ska vara lätt att montera/demontera, jag har inte mätt upp hur mycket glappet är men jag kan inte känna nått när jag vickar på innerringen när den sitter på sätet, jag GISSAR på att det är några tusendelar, men vet som sagt inte(det måste kollas). Då kan det vara att innerringen hamnat off-center på det sätet.

Med detta svaret hör jag själv att jag måste göra mer ingående mätningar på lager och lagersäte. Får väl ta och mäta upp lagrena och par-matcha de själv(åtminstone så kastet jag har ligger åt samma håll, för att undvika att lagrena vobblar emot varann). :lol:

Alternativt mäta kast i mätmaskinen, men känns säkrare att mäta kast med en hederlig vippindikator.


EDIT: Tack för svaret förresten, fick mig att börja tänka lite. :doh:
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Nu var det helg igen och bygget fortsätter! Efter jobbet idag hjälpte arbetskollegan mig med att slipa det bakre lagersätet, nu är spindelhuset helt klart! :D

Passade på att slipa in brickan som ska ligga bakom rullagret, enda anledningen till denna brickan är att det ska gå snabbare för mig att justera in saker o ting. Eftersom det skiljer lite i höjd mellan planet på spindelhuset och planet på spindeln, i 3D modellen gör det inte det, men nu vid tillverkningen för att slippa köra de planen till tolerans så har jag bara slipat rent de och kör in måtten med de brickorna, går både snabbare och är lättare. :D
WP_000344.jpg
WP_000346.jpg
Jag började även mäta upp VK-lagrena. Lagersätet på spindeln är perfekt, provade med både 1µm och 2µm klockan, de ger inget utslag när man försöker vicka lagret i sidleds, kastet på diametern kontra lagerbanan är också perfekt, 1µm klockan gav inget utslag på inneringarna, på ytterringarna var det ca 1µm kast. Oplanheten på innerringarna ligger på max 1µm, oplanheten på ytteringarna var lite mer dock. Den ena ringen låg på ca 2µm oplan, den andra på ca 3µm oplan, jag mätte även planet på min labyrinttätning, den var oplan med 3µm, mina distanser som separerar VK-lagrena har jag mätt tidigare, 1µm oplan. Så jag tror felet ligger där, oplanheten på lagerytteringarna och labyrinttätningen.

Frågan är bara hur jag ska lösa detta. Vad tror ni om att planslipa om VK-lagrena? Sålänge jag mäter upp planet som ligger bra gentemot lagerbanan borde jag kunna kasta upp båda ringarna på bordet och bara gnugga av de i planslipen. Låter det vettigt eller låter det som det bara gör saken värre? Att slipa av labyrinttätningen blir nog svårt, för det är ett innerplan kontra ett plan som står snett, blir svårt att spänna fast det i planslipen, ska funderar på det dock.

Bjuder på en liten kort film när jag mäter glappet och kastet på en innerring till VK-lagringen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Ingen som har några funderingar på hur jag bör göra med VK-lagringen? Funderar på att bara slipa till labyrinttätningen så den oparalleliteten kan uteslutas, sen får jag se var det tar mig, jag är faktiskt liiiite skeptisk till att slipa till lagrena(eller rättare sagt, lite rädd ifall problemet blir värre). :humm:
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av thewho »

Du pratar om att åtgärda fel som jag inte ens kan mäta, så jag kan inte hjälpa dig :wink:
Snygga bitar som vanligt!
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av NeoTech »

De va inte bara jag som fann 2-3 tusen delar absurt o jaga.

Försökt rigga saker inom ett par tusendelar o 5 tusendelar tog närmare 4 timmar o hamna inom.

Stiligt jobbat dock. =)
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Jag håller med er att 3um är sjukt lite, men jag tror att det felet i slutändan skapar det 20um kastet bak vid rullagret. Hade det varit 3um där bak hade jag godkännt det, men nu är det 20um vilket inte är okej. Det enda felet jag kan tänka mig att det är, är de 3um kasten jag har mätt upp, eller min montering, men jag har monterat den 2 gånger och fått samma resultat så tror inte det. Jag ska börja med att slipa till labyrinttätningen imorrn som sagt, beror på hur jag känner efter det kan det hända att jag slipar till lagrena med, lagerbanan kontra ett av planen är ju perfekta, det är ju de båda planen i sig som är oparalella, vilket jag tror skapar en snedställning vid det andra/bakre VK-lagret.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Krille Krokodil »

? Är det ett kast på 20 um utan rullagret monterat?
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Det kastet är utan rullagret. När jag monterat VK-lagringen på spindeln och monterat de i spindelhuset och skruvat fast frontlocket, klockar på lagersätet till rullagret, då kastar det 2hundradelar.

Det kastet kommer ju dock inte magiskt lösa sig när jag får på rullagret(jag kanske får bort kastet, men får ju inte bort snedbelastningen som sker på rullagret).

Min största fråga är egentligen, bör jag våga planslipa ringarna till VK-lagrena eller bör jag skippa det? Vill ju inte göra saken värre.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Krille Krokodil »

Montera ihop och se glad ut. Det blir ju bara några um fel för VK-lagren och rullagret har en hävstång som
minskar den kraften med en 4-5 gånger. Bör väl hamna runt att den klarar en japanesisk slutkontroll ändå.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av GunnarW »

Tolkar jag dig rätt... om du mäter tjockleken (bredden) på lagerbanan så varierar den beroende på var du mäter? Du skrev att de inte var parallella. Man vill ju inte tro att SKF-lager har ett sådant "fel" men INGET är ju exakt. Om det är som jag tolkade dig så får du väl försöka slicka av några my i planslipen. I värsta fall får du väl köpa precisionslager. Kan det inte vara radialkast som råkar hamna "diametralt" på de båda lagren och som sedan växlar ut till dina 20my när det kommit upp till det övre lagret. Men bortsett från all teori så tror inte jag att detta har någon som helst betydelse... bortesett från att DU vet att det inte är 100% :)
Sedan, vad gäller lagerpassning så SKA innerringen ha fast passning på axeln, annars börjar den valsa under belastning. På jobbet har vi reparerat massor av lagringar (inte spindlar) där lagerläget på axeln varit mer eller mindre "uppätet" i alla möjliga tillämpningar som kunder kommit med. Jag förstår dock absolut din vilja att få det monteringsvänligt. Jag hittade ingen bild på hur du gjort men valsningen kanske du förhindrar genom din mutter som håller lagren...
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Krille: Hmmm... Du tänker så, jo då kanske det inte är så farligt. Jag pratade med en spindelmontör/reparatör på en mässa för ett antal månader sen, han sa att det var väldigt viktigt att axeln inte kastade vid det bakre lagret för att skapa snedbelastningar på lagret. Därför jag nojjat som tusan, och gör det fortfarande lite, inte varje dag man bygger en spindel, lika bra att få det bra då. :D Ska fundera på det du sagt. :)

Gunnar: Om inte jag missförstog dig fel nu så, innerringarna är helt perfekta, både på diametern och planen. På ytterringarna är lagerbanorna gentemot diametern kastfritt, ett av ringarnas plan gentemot lagerbanan är med kastfritt. Det är dock båda planen på ringarna som är oparalella, 3um på ena och 2um på andra vill jag minnas.

Så felet BÖR ligga i att det andra VK-lagret(det närmast muttern) lägger sig snett bara för lagerringarna inte är helt paralella.

Enligt mina tankar/teorier så slipar jag planet på ytteringen(måste ju såklart även slipa innerringen för att inte ändra förspänningen i lagret.) i planslipen för att få ringarna parallella och därmed få bort snedställningen. Grejen är dock att börjar jag slipa lagret och jag har tänkt fel eller dyl, så kanske det blir värre, jag vill ha mina tankar bekräftade eller motsagda.

Är ju lite sugen på att slipa lagret men vill som sagt inte att det ska bli värre. :D
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Krille Krokodil »

Men de spindlar han monterar ska gå hela arbetsdagar, 3-skift, 5-skift etc och stillestånden är snordyra,
du kommer inte upp i ens nära det antalet timmar på din spindel och om din står still en vecka så kostar det
inte mer än några tårar och ett par nya lager.
Skriv svar