Sida 1 av 1

DC-shuntmotor fråga

Postat: 6 april 2014, 04:49:11
av jumbo555
Hej
Är det någon som är bra på DC shunt motorer?
Kan man styra dem med PWM-reglering och ha shuntspolen parallellt med motorspolen utan problem?
Eller kan de kopplas på annat vis (för att fungera med pwm-reglering) ?
Det gäller en elbil 7,5kw, så motorn kommer startas "från noll".

/Peter

Re: DC-shuntmotor fråga

Postat: 6 april 2014, 08:03:40
av YD1150
Går bra att göra så, se bara till att shuntlindningen INTE
lossnar i drift för då går motorns varvtal mot oändligheten :wink:
Motorn börjar rusa tills kommutatorn splittras och slungar iväg kopparbitar.
Har sett såna gå igenom stålplåt.

Re: DC-shuntmotor fråga

Postat: 6 april 2014, 08:50:39
av prototypen
Tror inte den kan rusa om shuntlindningen lossnar helt, sedan så orkar den säker inte accelerera bilen till oändlig fart.

Vad jag funderar på är om det är optimalt med en shuntmotor till ett fordon?
Seriemotorn har högt startmoment och kan sedan varva mer än en shuntmotor.

Seriemotorn bör begränsas endera med belastning eller annan övervakning för att inte övervarva men hur klarar sig världens alla borrmaskiner som har seriemotorer?

Protte

Re: DC-shuntmotor fråga

Postat: 6 april 2014, 09:53:40
av YD1150
Kylfläkten i borrmaskinen är en belastning.

Re: DC-shuntmotor fråga

Postat: 6 april 2014, 10:09:06
av prototypen
Så sant

Re: DC-shuntmotor fråga

Postat: 6 april 2014, 12:40:42
av Andy
Kommuteringen är också en begränsning, tiderna blir kortare med ökat varvtal och energiöverföringen mindre.

Re: DC-shuntmotor fråga

Postat: 6 april 2014, 14:36:23
av GFEF
YD1150

>Kylfläkten i borrmaskinen är en belastning.

OM kylfläkten är av centrifugal typ ökar effektbehovet med kubiken av varvtalsökningen.

Dubbla varvtal = 8 gånger effektbehovet................

Re: DC-shuntmotor fråga

Postat: 7 april 2014, 01:37:15
av kimmen
> Kan man styra dem med PWM-reglering och ha shuntspolen parallellt med motorspolen utan problem?

Nej shuntlindningens spänning måste styras separat. Behöver man inte fältförsvagning kanske man kan använda inspänningen före PWM rakt av dock.

Sänker man både spänningen till fält och ankare proportionerligt skulle inte varvtalet förändras till en första approximation. (men förslusterna och ankarströmmen ökar med minskad spänning)