Sida 1 av 1

cycloid kugghjul

Postat: 31 mars 2014, 00:34:03
av tompi
Jag skulle vilja experimentera llite med cycloida kugghjul. Jag har försökt cadda upp hjulen men har fastnat och problemet är förmodligen att jag är för dålig på matte. Köpte ett program som generarar kugghjulsprofiler men det är fullt av buggar. Profilen är inte exakt rätt och dxf'erna ser konstiga ut så det är inget jag kan använda till fräsen. Hur ska jag kunna cadda profilen på det större hjulet :? ... hjälp
20_19 cycloid.pdf

Re: cycloid kugghjul

Postat: 31 mars 2014, 06:32:47
av Andax
Larda här på forumet har fräst ut sådana kugghjul. Han har lagt upp något youtube-klipp på det har jag för mig. Sedan kan du kanske hitta lite intressant här: http://www.zincland.com/hypocycloid/

Re: cycloid kugghjul

Postat: 31 mars 2014, 11:52:06
av tompi
Tack, den där sidan har jag nog sett förut men missade att det fanns ett python script som jag kan använda. Jag får pröva ikväll. :D

Re: cycloid kugghjul

Postat: 31 mars 2014, 12:12:18
av Vilhelmsson
Hm Hypocycloid Gear Reduction zero backlash perfekt för en extruder(3Dprinter) :humm:

Re: cycloid kugghjul

Postat: 31 mars 2014, 14:45:49
av tompi
ta kulskruvar, beprövat och billigt numera.

Re: cycloid kugghjul

Postat: 31 mars 2014, 18:06:06
av Vilhelmsson
Har sådana liggande men dem är väl mest roterande>linjär, cycloid är väl mer roterande<roterande?, min ide här var non backlash redction

Re: cycloid kugghjul

Postat: 31 mars 2014, 18:54:45
av tompi
men vad ville du använda cycloid till i en 3d printer? Jag trodde du hade någon tanke på att få ner varvet på en motor och använda kuggstång men det va som sagt ett antagande... det är riktigt att det är non backlash roterande / roterande jag är ute för att experimentera med...

Re: cycloid kugghjul

Postat: 31 mars 2014, 19:22:42
av Andax
Han menade nog att man skulle mata tråden med den. Inte för förflyttningen av huvudet.

Re: cycloid kugghjul

Postat: 31 mars 2014, 22:47:28
av tompi
ahhh...

Re: cycloid kugghjul

Postat: 1 april 2014, 14:01:08
av säter
Man förstår inte mycket av den här tråden.

Varför vill du använda cykloidkugg istället för evolvent?

Re: cycloid kugghjul

Postat: 1 april 2014, 14:35:09
av JustNeed
Med evolvent antar jag att du menar vanlig kugg?
Den här videon kanske gör det klarare för dig:

Fördelarna är hög utväxling och mindre glapp.

Re: cycloid kugghjul

Postat: 1 april 2014, 15:49:59
av Walle
Men får man inte åt helskotta för mycket nedväxling för att driva en kulskruv till en fräs eller svarv?

För att köra släden i 5000 mm/m (ganska låg snabbtransport om man jämför professionella maskiner där snabbtransporten ofta är kring 16000 mm/m) med en direkdriven kulskruv med 5mm stigning så måste motorn varva 1000 rpm. Växlar man ner motorn 100 ggr måste motorn helt plötsligt varva 100 krpm (lycka till att hitta ett servo eller stegmotor som grejar det).

Om man antar att motorn max varvar 4 krpm (ganska vanlig siffra iaf för lite mindre servomotorer) och man växlar ner 100 ggr så får man en maxhastighet på 200 mm/m, det räcker inte ens för att fräsa alu med små verktyg. Även med lägre utväxling och högre stigning blir det höga varvtal på servot/stegmotorn, och fortfarande låg hastighet.

Tänker jag fel?

Re: cycloid kugghjul

Postat: 1 april 2014, 16:16:52
av säter
Var kommer kulskruvar och 3D-printrar in i bilden?

Angående cykloidkuggarna.
Jag trodde det var utvändiga cykloidhjul det gällde.

Re: cycloid kugghjul

Postat: 1 april 2014, 18:29:17
av tompi
här blev det VERKLIGEN snurrigt... :roll:

Jag tänkte hjälpa Vilhelmson in på rätt linje då jag trodde han skulle ha det till nån linjär rörelse så det va en parantes. Jag kan inte 3d printrar men det skulle tydligen kunna behövas i trådmatningen enligt Andax.

Walle: du har helt rätt om att det blir ju aldeles för nedväxlat och förmodligen kan vi flytta berg med en sån skapelse, men det är inte helt fel att till en väldigt lång linjär rörelse, där kulskruven får vibrationsproblem, ha en sån här växellåda mellan motor och kuggstång.

JustNeed har rätt om mindre glapp och sen rullar kuggens ytor mot varandra isf evolventa kugg "nötande". mindre slitage / högre verkningsgrad alltså.

Tillbaka i rätt spår nu... satt med python igår kväll och hela dan har jag känt mig dum i huvet som inte fick till det. :( Jag får sätta mig i kväll igen och försöka lära mig det där.