Självladdande robot

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Laddningen fungerar väl precis som en vanlig laddare? Du kopplar bara dit önskad laddare och fyra (alternativt 6 för signaler) bläck där två är på roboten och två på stationen, sen laddas batteriet.

Kommer det komma mer information om hur du löst det? Det verkar väldigt intressant och skulle gärna läsa mer om det. Du kanske tom har några sidor att rekommendera? Hur är det med hastigheten när du använder webkamera?
vlad
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 februari 2005, 16:28:47

Inlägg av vlad »

Ok men tack för tipset, men jag skulle ju också vilja känna av när batteriet är färdigladdat. Jag måste ju kunna läsa av spänningen på något sätt. Spänningen vid polerna är väl alltid 12 v när batteriet är under laddning eller?
DupeS
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 september 2003, 18:27:39
Ort: Linköping

Inlägg av DupeS »

Enklaste är att använda sig av konstant spänning på 13,8v och sedan mäta strömmen via ett 0.1Ohm motstånd eller nått och avbryta laddningen när det bara är 100mA i laddningsström, om du ska bygga en själv vill säga.
Då behöver du använda dig av en OP eller 2 eller kanske om du har en ADC pinne över på din robotCPU så kan du använda den tillsammans med en OP

/Micke
DupeS
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 september 2003, 18:27:39
Ort: Linköping

Inlägg av DupeS »

Jo kom på att strömmen du ska avbryta vid är beroende på vilken storlek på batteriet du använder (Ah).

/Micke
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Om inte laddaren har en sån funktion så är det bara att göra som DupeS säger, känna av strömmen. Vad är det för batterin? När du laddar dom i vanliga fall, hur vet du att batterina är färdigladdade? Om det är en lysdiod som lyser kan du kanske ta signalen därifrån?
vlad
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 februari 2005, 16:28:47

Inlägg av vlad »

Ja jag försöker mig nog på att bygga det där med op förstärkare mm, det tycker jag lät bra. Finns det något exempel eller liknande hur en sådan krets kan se ut och vilka komponenter jag behöver?
Skriv svar